Packpåsar och matlådor för ryggsäck

Hej. Jag söker lämpliga förvaringsmöjligheter för ryggsäck. Här är vad jag jag behöver:

Mina vattentäta seatosummit packpåsar fungerar bra för kläder och mjuka saker, men för hårda saker är de rätt dåliga faktiskt. De är ju inte speciellt formbara. Kantiga saker känns inte som att de passar i. Har någon förslag på bra förvaringspåsar för hårda saker? Och som sen ska ner i ryggsäck. Jag behöver inte ha vattentäta påsar.

Jag söker också bra små lådor eller påsar för livsmedel t.ex. hundmat, krydda, pulver av olika slag, olja osv. Vill ha smidiga saker. Lock som inte lossnar eller tappas bort, burkar som inte är för stora, påsar som inte går sönder. Osv.

Slutligen, har ni förslag på en lämplig frysväska/fryspåse som är bra för ryggsäck. Sist hade jag med mig en mindre frysväska av picknickmodell som jag hade i ryggan och den fungerade riktigt bra för frysta färskvaror, vilka höll sig svala i mer än ett dygn. Men den kändes inte rätt för ändamålet. Den var lite klumpig och passar bättre för picknick på stranden.
 
Angående kylväska så vil jag tupsa om att inte ha kylklmapar som du bara får bära hem igen med samma vikt. Om du tar halvtliersPET-flaskor och fyller med vatten och fryser in så har du kylklamp och dricksvatten efter hand utan särskilt mycket extra vikt.

Vad är det för hårda saker som måste åka påse? Stormkök behöver ju inte ligga i påse tycker jag.

Mat (i all fall det man förbrukar allt på en gång) tycker jag ofta gör sig bra i fryspåsar om man är lite varsam med hanteringen. Dubbla om man vill ha lite extra säkerhet.

/Patrik
 
Jag har min hemmatorkade mat i plastpåsar som jag lagt i två kakburkar jag har längst ned i ryggsäcken. När den ena kakburken är tom så placerar jag den i den andra, som är full. Jag har allt i portionspåsar, dvs frukost, lunch och middag. Har slutat köpa färdiga rätter som ger ganska skräp. Mina plastpåsar tar väldigt lite vikt och plats.
Brukar inte ha med mig kylvaror, annat är hårdost. Den håller sig bra en vecka eller lite längre.
 
Hej

Jag har nästan helt slutat med lådor eftersom det skapar ”packfrustration”, likt det du beskriver. Visst, det som är ömtåligt får jag stå ut med att det packas i låda, men övrigt slänger jag ner i ziplock-påsar. Och de små påsarna åker ner i en större. Funkar riktigt bra och tar lite plats. Jag har fastnat för de här men det finns säker andra lika bra. Det jag gillar är att de är färgkodade/mönstrade, att de kommer med två olika storlekar i samma låda och att de är hållbara!

Små lådor som behöver vara täta brukar jag leta efter på typ småbarnsavdelningarna. Där finns många lådor som behöver vara täta för ex hemmagjord barnmat. De här har åkt runt i jobbväskan fyllda med sås till lunchen, utan att läcka. Kan man tänka sig en cylindrisk behållare skulle jag leta bland de kit som finns för resor, sådana där när man bara får ha med sig 100ml på flyget mm

Kylväska har jag inga tips mer än de du fått ovan. Jag har sällan med mig kylvaror men om jag har det första dygnet så fryser jag in det om det går och då får maten i sig agera kylklamp! Funkade riktigt bra förra året med färdiglagad pulled pork, var forfarande sval när det skulle tillagas!
 
Senast ändrad:
Angående kylväska så vil jag tupsa om att inte ha kylklmapar som du bara får bära hem igen med samma vikt. Om du tar halvtliersPET-flaskor och fyller med vatten och fryser in så har du kylklamp och dricksvatten efter hand utan särskilt mycket extra vikt.

Vad är det för hårda saker som måste åka påse? Stormkök behöver ju inte ligga i påse tycker jag.

Mat (i all fall det man förbrukar allt på en gång) tycker jag ofta gör sig bra i fryspåsar om man är lite varsam med hanteringen. Dubbla om man vill ha lite extra säkerhet.

/Patrik

Nej kylklamparna lämnar jag hemma. Jag brukar inte ha med mig kylväska men hade med nu sist när jag var ute med kanoten ett par dagar och tyckte det var trevligt.

Ja du vilka hårda saker har jag med mig. Är väl lite allt möjligt onödigt smått och gott. Mest matgrejer såsom tallrikar, bestick, kåsa, gasol men också typ de små matlådorna jag efterlyste. En hel del matvaror är rätt hårda också.. real turmat, konserver, kryddburkar osv osv

Det är fryspåsar jag helst vill jobba mig ifrån. Hade gärna haft något lite mer ordentligt.
 
Hej

Jag har nästan helt slutat med lådor eftersom det skapar ”packfrustration”, likt det du beskriver. Visst, det som är ömtåligt får jag stå ut med att det packas i låda, men övrigt slänger jag ner i ziplock-påsar. Och de små påsarna åker ner i en större. Funkar riktigt bra och tar lite plats. Jag har fastnat för de här men det finns säker andra lika bra. Det jag gillar är att de är färgkodade/mönstrade, att de kommer med två olika storlekar i samma låda och att de är hållbara!

Små lådor som behöver vara täta brukar jag leta efter på typ småbarnsavdelningarna. Där finns många lådor som behöver vara täta för ex hemmagjord barnmat. De här har åkt runt i jobbväskan fyllda med sås till lunchen, utan att läcka. Kan man tänka sig en cylindrisk behållare skulle jag leta bland de kit som finns för resor, sådana där när man bara får ha med sig 100ml på flyget mm

Kylväska har jag inga tips mer än de du fått ovan. Jag har sällan med mig kylvaror men om jag har det första dygnet så fryser jag in det om det går och då får maten i sig agera kylklamp! Funkade riktigt bra förra året med färdiglagad pulled pork, var forfarande sval när det skulle tillagas!

Tack. Zip påsar är bättre än fryspåsar tycker jag. Ska nog köpa på mig lite nya. Men jag har haft slut på dem sista gångerna jag varit ute.
 
Nej kylklamparna lämnar jag hemma. Jag brukar inte ha med mig kylväska men hade med nu sist när jag var ute med kanoten ett par dagar och tyckte det var trevligt.

Ja du vilka hårda saker har jag med mig. Är väl lite allt möjligt onödigt smått och gott. Mest matgrejer såsom tallrikar, bestick, kåsa, gasol men också typ de små matlådorna jag efterlyste. En hel del matvaror är rätt hårda också.. real turmat, konserver, kryddburkar osv osv

Det är fryspåsar jag helst vill jobba mig ifrån. Hade gärna haft något lite mer ordentligt.

Talrick, bestick och kåsa/vikmugg (aka snik-kåsa) samt kryddor har jag i en "dax att äta"-packpåse som alltid kommer fram. Där finns även torrkaffe mm.

Konserver och annan hård mat bheöver ju oftast inte ligga vattentätt packat, de kan åka i vilken vanlig påse/väska som helst tycker jag.

/Patrik
 
Varje extra påse,, ägglåda, plastburk väger. Så tricket ör att packa så att de inte behävs utom just för ägg. Vattentäta ryggsäckar brukar bli tunga så trädgårdssopsäcken kapad i lämlig längd och rullförsluten fungerar som fuktbarriär. Matpåse med utensiler behövs. Kök och bränsle, Wc papper o spade mindre är oxså trevligast i egen påse. Men strumpor och extraplagg kan rullas och vikas in i sig själva och där försvann en massa påsar.

go tur
 
Jag syr påsar av stuvbitar eller gamla kläder. Då kan jag lätt anpassa storleken till vad jag vill ha i dem och alla blir olika vilket gör det lätt att hålla reda på vad jag har var. En enkel dragsko med snöre funkar bra för mig och påsen går lätt att hänga upp om jag vill ha den till hands i mitt läger.
 
Varje extra påse,, ägglåda, plastburk väger. Så tricket ör att packa så att de inte behävs utom just för ägg. Vattentäta ryggsäckar brukar bli tunga så trädgårdssopsäcken kapad i lämlig längd och rullförsluten fungerar som fuktbarriär. Matpåse med utensiler behövs. Kök och bränsle, Wc papper o spade mindre är oxså trevligast i egen påse. Men strumpor och extraplagg kan rullas och vikas in i sig själva och där försvann en massa påsar.

go tur

Så vad hade du för tips på utrustning?

Såklart allt väger men det får man själv välja, hur mycket packning man vill ha med och vad det får väga. Jag kan rätt enkelt bära med några extra påsar och lådor. Jag tar ju ofta med både yxa, stekpanna och kokkärl - trots att andra i gänget har med samma saker. Bara för att jag kan och för att jag vill. Men jag gör så mycket mer än vandrar, där vikt inte är speciellt viktigt. Nu senast paddlade vi kanot. Vandrar jag så blir det lite mer sparsamt med vikt i väskan. Jag har en Seek outside Kenai och den är i princip vattentät, men inte väger den mycket.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stefan.svard Vattentäta packpåsar från Ö & B Utrustning allmänt 8
bico Packpåsar Utrustning allmänt 8
Elvah Lätta packpåsar Utrustning allmänt 14
desireman Packpåsar? Utrustning allmänt 4
Skogsakuten Storlek på packpåsar? Utrustning allmänt 13
Silverfox Packpåsar Utrustning allmänt 5
Maxplosive Hur stor ryggsäck har ni som vandrar i Sarek? Utrustning allmänt 13
Fråga324 Val av ryggsäck Utrustning allmänt 14
Pelkin Exped Thunder 70 ryggsäck, ny version? Utrustning allmänt 3
BoJohan Lundhags Padje Light 60 ryggsäck Utrustning allmänt 2
Erikw96 Bergans Rodane v6 65 Utrustning allmänt 6
Kvark Vilken FR ryggsäck? Utrustning allmänt 2
hsp Felsydd ryggsäck i bärsystemet Utrustning allmänt 7
cybermats Hjälp med mjölig gammal ryggsäck… Utrustning allmänt 9
Krösus Köpråd ryggsäck Utrustning allmänt 75
PetriU Äldre ryggsäck Utrustning allmänt 2
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
UffeB Reparera ryggsäck i sthlm/uppsala Utrustning allmänt 4
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
desireman Hur rengör man en ryggsäck med vätskesystem? Utrustning allmänt 7
seobserver Vattentät ryggsäck 35-45 liter? Utrustning allmänt 10
coffeegeek Ryggsäck för familjen Utrustning allmänt 11
Toppenkille Montera avbärarbälte från annan ryggsäck Utrustning allmänt 5
Thorsmurk Ryggsäck till 240 cm lång tjej Utrustning allmänt 7
Nosse Biltemas 70L ryggsäck , Omdöme någon???? Utrustning allmänt 3
Segagubben Ryggsäck Fjällräven KEB 72 Utrustning allmänt 16
Adelanteeee Checka in ryggsäck Utrustning allmänt 2
traser Ta bort dålig lukt i ryggsäck?! Utrustning allmänt 32
anders. Ryggsäck Swedteam soft rolltop? Utrustning allmänt 0
Sverimerica Ryggsäck jämförelse Utrustning allmänt 3
oformaterad Ryggsäck 60-75L, köpråd? Utrustning allmänt 16
Jojosurf Vandringsstavar på ryggsäck Utrustning allmänt 6
Småtärna Vem lagar ryggsäck i Sverige? Utrustning allmänt 4
mindful Bärsystem/ryggsäck Utrustning allmänt 14
Clashas Storlek och passform Ryggsäck Utrustning allmänt 3
Edstroom Ryggsäck kebnekaise Utrustning allmänt 6
Tstevg11 Praktisk torklina för ryggsäck Utrustning allmänt 9
pelka Hur stor ryggsäck till 2-3 dagar! Utrustning allmänt 18
85662 Mögel (?) i ryggsäck - hur tvätta? Utrustning allmänt 12
Blarf Lättvikts ryggsäck för längre vandring Utrustning allmänt 58
busnicke elastiskt snöre till ryggsäck Utrustning allmänt 5
tango Ryggsäck delaminerar invändigt Utrustning allmänt 9
gibfel Ryggsäck: Remmar som hänger och dinglar Utrustning allmänt 1
fekki Lätt ryggsäck Utrustning allmänt 15
driatic Klättermusen Fimmafäng + ryggsäck Utrustning allmänt 0
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
qalleponken Stereo-ryggsäck till skidåkning Utrustning allmänt 3
Nikolina Storleksförvirring ang ryggsäck Utrustning allmänt 8
Tobias.H Avgöra modell på ryggsäck Utrustning allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.