Packpåsar och matlådor för ryggsäck

Ja du vilka hårda saker har jag med mig. Är väl lite allt möjligt onödigt smått och gott. Mest matgrejer såsom tallrikar, bestick, kåsa, gasol men också typ de små matlådorna jag efterlyste. En hel del matvaror är rätt hårda också.. real turmat, konserver, kryddburkar osv osv

Det är fryspåsar jag helst vill jobba mig ifrån. Hade gärna haft något lite mer ordentligt.
Jag köpte nylonpåsar med dragsko på Intersport för flera år sedan, de har funkat utmärkt. De är mjuka, lätta, hållbara och i olika färger. Perfekt med gula matpåsen, röda sjukvårdspåsen, svarta för smutsiga sockor etc. Stark rekommendation! (inte vattentäta förstås, men det finns ju heller ingen anledning att packa konserver och liknande vattentätt).

Samma här. Använder nylonpåsar med dragsko och snörlås i olika färger köpta i sporthandeln både att packa i ryggsäcken såväl som i resväskan på tjänsteresa eller semester. Vill jag packa vattentätare ex på fjällvandring lägger jag nylonpåsarna i en större tunn drybag. Färre och större påsar gör det snabbare att packa i och packa upp ur ryggsäcken inför varje dag. Hårda lådor undviker jag (undantag två lätta fyrkantig plastflaskor med täta skruvlock, en för nescafe och en för torrmjölk). Lådor försvårar packningen i ryggsäcken och tar lika mycket plats tomma som fulla.
För proviant mm packar jag om allt i fryspåsar per måltid som jag knyter om vattentätt. Detta ger minsta möjliga förpackningsvikt och avfall att bära med sig hem. Måltidspåsarna packar jag i större plastpåsar (ex den storlek som finns på Systembolaget) för effektivare packning och sortering i ryggsäcken (en påse med frukostportioner, en lunch och en till middag).

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Vi som kan tvätta kläder gör det även på tur och därmed försvinner även de flesta bekymmer man har klädesplagg som kan kombineras beroende på vad som är rent och efter behov.
Jag hade sist endast en hård engångs 5L glasslåda överst för hårt bröd och ost och smör som packades överst i en plastpåse och vid regn på med regnskydd när det börjar dugga.
Kan ta in hela lådan i innertältet för säkerhet mot 4- benta mat snyltare samt snabbt in i innertältet vid mkt mygg.
Jag har en vattentät påse till sovsäck och nattkläder(går ok med 2 plastpåsar om man ej vill köpa)en påse med alla kläder som ej är på kroppen,endast dubbelt av sockar, en tunn och en tjockare.
1 2-3 lagers skaljacka som tål regn med bra ventilation i rygg,under armar och i fickor,långbyxor med ventilation dragkedjor.
Mat från butik undviks och egen tillverkas och mixas ner till pulver och i portionspåsar plockas ihop kvällen innan för klar för mat på dagen eller kvällen om ej tid för längre raster och äter då nötter,frukt,russin och choklad på dagen.
Plastpåsar klipps ner i storlek ovan knut.
Har kök och gas i en tygpåse,
Inte ett klädesplagg eller påse mer än som anv förra turen och minska vikt för varje tur.
Enda nackdel med sådan extrem minimalistisk packning är att man kan få laga och tvätta under turen, speciellt ylle underställ kan få mkt små hål som måste lagas varje dag.
Jag har nog över 10 små nylonpåsar som aldrig används längre, speciellt om man har en ryggsäck med många fack och med en lätt säck med endast några fickor fungerar ok om man har lite kläder med sig.

Vi som kan tvätta kläder gör det även på tur och därmed försvinner även de flesta bekymmer man har klädesplagg som kan kombineras beroende på vad som är rent och efter behov.
Jag hade sist endast en hård engångs 5L glasslåda överst för hårt bröd och ost och smör som packades överst i en plastpåse och vid regn på med regnskydd när det börjar dugga.
Kan ta in hela lådan i innertältet för säkerhet mot 4- benta mat snyltare samt snabbt in i innertältet vid mkt mygg.
Jag har en vattentät påse till sovsäck och nattkläder(går ok med 2 plastpåsar om man ej vill köpa)en påse med alla kläder som ej är på kroppen,endast dubbelt av sockar, en tunn och en tjockare.
1 2-3 lagers skaljacka som tål regn med bra ventilation i rygg,under armar och i fickor,långbyxor med ventilation dragkedjor.
Mat från butik undviks och egen tillverkas och mixas ner till pulver och i portionspåsar plockas ihop kvällen innan för klar för mat på dagen eller kvällen om ej tid för längre raster och äter då nötter,frukt,russin och choklad på dagen.
Plastpåsar klipps ner i storlek ovan knut.
Har kök och gas i en tygpåse,
Inte ett klädesplagg eller påse mer än som anv förra turen och minska vikt för varje tur.
Enda nackdel med sådan extrem minimalistisk packning är att man kan få laga och tvätta under turen, speciellt ylle underställ kan få mkt små hål som måste lagas varje dag.
Jag har nog över 10 små nylonpåsar som aldrig används längre, speciellt om man har en ryggsäck med många fack och med en lätt säck med endast några fickor fungerar ok om man har lite kläder med sig.

Jag förstår verkligen inte hur detta hjälper mig i mina frågor.
Många tycks tro att alla frågor riktar sig mot minimalistisk 14-dagars vandring.
Det kan vara jätteroligt att jobba med att få en fjäderlätt packning (och jag är inte mer korkad än att jag begriper att man reducerar vikt genom att minska på antalet saker man har med sig), men för mig handlar många turer och utflykter, snarare om att få med så mycket roliga prylar som möjligt, och dessa är minst lika härliga.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips