Packlista

Själv har jag neoprenhandskar, typ kajakpaddlings.
Det negativa är att händerna blir lite "svettiga" efter ett tag, men jag använder dom inte så ofta, fryser iaf inte om händerna om det är kallt och regn.

Regnkläder var upp tidigare.
Själv har jag en jacka (typ GoreTex) och byxor i tunnt vattenavvisande tyg (torkar på en kvart). Jag har upptäckt att jag blir lika blöt av svett som av regnet, så jag kan lika gärna vara utan regnbyxor.

/Ulf

Neopren funkar det med... men som du skriver... man blir lätt lite svampig :) Ett par montagehandskar med vattenavvisande ovansida är supersköna. Det är bara vid extremt blött väder som de blir kalla.
 
Lite fler åsikter:

Dubbeldusch i liten flaska (t.ex tandkrämstub) ersätter tvål i tvålkopp
Vattentät påse till sovsäck är trevligt
Kreditkort+id för att komplettera kontanter

Av C-prylarna skulle jag ta med bok, kamera och keps
B-prylarna: Foppatofflor, öronproppar, handduk (typ supertrasa)

Den stora kartan har jag i ryggsäcken. Har kopierat kartor i "dagsetapper" som jag har i fickan.
Ett underställ räcker (syntet eller ull).

/Ulf
 
Axplock lite snabbt:

Det är ljust dygnet runt. Varför lampa/lanterna? Lägg ett klädesplagg över ögonen, skippa ögonbindel.

-Patrics klädråd är bra. Själv skulle jag dessutom skippat extra kallingar, du har tvål, tvätta kallingarna vid behov.

En liten fällkniv räcker. Skippa spade. Om du klarar att gräva i detta område så är du så stark att du inte behöver någon ;) (använd sten istället).

Tvålkopp???

Jag skulle välja jumpadojjor framför foppatofflor...sitter bättre när man (om man) vadar. Går också att vandra i.

Lycka till :)!

//J
 
Jag är ledsen att det blev sån debatt om vatten. Allt gående är individuellt och alla har olika meningar om vad som är nödvändigt så man måste prova själv. Jag har efter många års vandringar och även 5 år som fjälljägare hittat ”min” packning. För 10-14 dagars ensamgående brukar jag hamna på runt 20 kg inkl mat.


Lanterna ? Har du ett normalt fjälltält får du ingen kondens i innertältet och torkar du yttertältet under tiden du gör morgonbestyren blir det torrt. Regnar det kan du aldrig få bort kondensen i alla fall. Värme, på sommaren behövs det inte. På vintern räcker ett par värmeljus för att hålla värmen i ett tält över 0.
Ha en bra tur och försök få så få kilon som möjligt , det uppskattar du efter någon timmes vandring.

Det är kanske en tankeställare för en del att en fjälljägare, av alla, rekommenderar
att hålla vikten nere. Även om jag själv aldrig skulle bära 20 kg, speciellt inte på en så kort tur som 10 dagar (men jag har förstås bara ett kärl till maten bland mycket annat).

Men jag bir lite nyfiken här. Vad är ett "normalt" fjälltält? Jag har ett Akto, visserligen den gamla modellen utan takventilen, men utan kondens är jag sällan - dock är den inte så omfattande att den blir ett problem. Akto är alltså ett onormalt tält?

Och hur torkar man ett tält på morgonen - samtidigt med "morgonbestyren"?
Jag har provat med en Wiledaduk (dock utan att "bestyra" samtidigt) och det tar inte särskilt bra.
Jag har rentav skrivit till Hilleberg och bett om tips och de hade inget att bidra. Är det is på tältet kan man skaka loss det mesta, förvisso, men annars har jag ofta sett mig nödd att packa ett plaskvått tält och vänta tills jag reser det igen på eftermiddagen - då torkar det ofta på någon minut. Så där är iaf jag väldigt tacksam för tips.

En sak av kanske allmännare intresse, att hålla saker torra. En del menar att man inte behöver regnskydd, det räckar att packa vattentätt inuti. Om säcken inte är av vattenavstötande material
tar den åt sig rätt mycket, det tränger också in åtskilligt genom sömmar. Jag har tidigare redovisat ett experiment där jag genom besvärjelser trollade fram lite regn och provgick några timmar, provvägde före och efter och OJMR tog säcken åt sig cirka en liter vatten, varav kanske hälften hamnade inuti. Min säck är av Corduraväv men jag har funnit att kombinationen av ett lätt regnskydd och en vattentät påse för det känsligaste - sovsäck plus nattkläder - och ännu en för kartorna, ger fullgott skydd. Den stora påsen är marginellt lättare än sovsäckens kompressionspåse!
 
Vantarna skulle jag ta av hantverkarmodell (den slimmade montage-varianten)

BZ/

Efter att ha kört montagehandskar några gånger så är jag lite kluven numera. De torkar förvisso snabbt. Men de blir pissblöta ännu snabbare, så i regnväder blir de snabbt rätt tråkiga och det är för det mesta då man behöver lite extra plagg på sig.
 
Kommentar
Hygienprodukter:
B Tvål i tvålkopp
En hårdtvål i tvålkopp blir en kletig sörja efter en vecka. Ta en liten flaska flytande tvål för personlig tvätt och klädtvätt istället.
För disk skulle jag ta en liten flask Yes också. Effektivare och så slipper man riskera att maten smakar rosor och syren.

A Tandborste
A Tandkräm
A Toalettpapper
Självklarheter!

B Hudsalva (Försvarets)
Har jag alltid med. Men valfritt efter behov. Personligen får jag grymt torra läppar eftr nån dag i terränglådan.

B Handduk
Ja, det tycker jag. Se till att ta i någon form av mikromaterial som torkar dig även när den är blöt (frotté=värdelöst)

C Liten spegel
För sminket eller??? Lämna hemma!

Apotek:
A Skoskavsplåster (Compeed)
Redan kommenterat.

A Solskyddsfaktor
Brukar jag inte behöva. Se till att skaffa grundbränna innan

A Första förband (inkl förband, elastisk binda, Leukoplast, pincett)
A Myggmedel
A Huvudvärkstabletter (Ipren)
Självklarheter! Första förband har diskuterats rätt hetsigt i en annan tråd för ett år sen. Sök upp den om du vill ha ytterligare input

B Öronproppar (par)
Personligt hur man sover. En del lägger sig på kudden och somnar under pågående atomkrig. Jag gillar dock att ha med öronproppar, när stormen ryter eller man slagit läger vid ett ack så vackert vattenfall är det skönt ibland att stänga ute ljudet.

Verktyg & redskap:
A Liten fällkniv
Någon form av kniv är bra. Brukar ha Morakniv som har större användningsområde.
C Liten spade
Nä!

B Nylonlina
Inte fiskelina, men någon form av snöre så att man kan ersätta en tältlina eller kängsnören.

B Packpåsar
B Vattentäta påsar Alt till packpåsar ovan
Onödig utgift och vikt. Jg packar i vanliga ICA-kassar. Räcker bra


A Tändstål
A Tändstickor som tål väta (alt tändare)
Det räcker med vanliga tändstickor som man förvarar i två skilda täta burkar.


B Lanterna För värme + kondes
Det här har diskuterats en del också i andra trådar. Men på sommaren ser jag det som helt onödigt. Så mycket kondens blir det inte. Och värmen håller man ändå


A Kompass
Ja!

B Gåstavar (par)
Efter behag

A Karta
B Kartfodral
JAg gillar att ha ett tätt kartfodral med (har Haglöfs Watatait. Man kan då ha kartan framme hela tiden. Och jag förvarar andra viktiga saker bakom kartan, som biljetterna hem, pengar och kreditkorten.

B Fjälltur bok Innehåller information om leder etc
Kan vara bra. Eller kopiera ut de sidor som gäller just din tur

C Penna & block Ett par papper
Loggbok är rätt kul.

C Klocka
Det är förvisso skönt att bara vandra efter solen och sin egen kropp. Men det är rätt skönt ändå att ha med klocka för att hålla tid på pauser, väckning och dagsetapper. I slutändan tror jag att det blir en effektivare och behagligare vandring

A Visselpipa
Kan väl va bra.

Teknik:
C Kamera
C MP3-spelare
A Mobiltelefon (med Teliaabonnemang, ev Telia kontantkort)

Skippa MP3. Kamera är väl alltid kul för att minnas

Mat & hushåll:
C Termos
A Kåsa
A Primuskök
A Gasbehållare
A Vattenflaska
A Sked (Spork)

C Bars
Bars, godis, fjällsnus, runekakor. Är lite efter eget tycke och smak. En rejäl portion sötsaker gör livet trevligare

C Kryddor
Några småburkar/påsar är rätt bra för att göra den torkade maten lite roligare. Salt, peppar och kanske nån örtkrydda

B Skottesvamp Alt mossa
Svamp eller borste. Ta med ett "riktigt" redskap och förlita dig inte på mossa. Det är skönt att få rent sakerna.

Bo & Sova:
A Tält
A Ryggsäck
A Liggunderlag
A Sovsäck

C Kudde Alt kläder i en tom packpåse
Kläder!!

C Ögonmask För att kunna sova trots Midnattssol
Kläger!!

C Sittunderlag
Sitt på ryggsäcken eller en påse

Övrigt
C Bok
Ja! Regnar du in ett dygn kommer du dö av tristess om det inte finns nåt att göra. Bok och kortlek brukar finnas med i min packning

A Kontanter
A Biljetter

Kläder:
A Underställ Ett par på + ett par reserv
A Peakjacka
A Strumpor (ytter & liner) Ett par på + ett par reserv
A Colombia Fleecejacka, svart
A Kalsonger Ett par på + ett par reserv
Jag har inte förstått mig på dem som inte tar med sig ett enda reservpar. Att dra på sig ett par helt rena kalsonger efter fem dagar är glädje!


A T-shirts/Långarmade tunna tröjor En på + en reserv
Ja - men undvik bomull

A Vandringsbyxor
A Mössa
A Vantar Ev ett par tjocka
C Bandana
Jag älskar att ha en buff på skallen

B Foppatoffla Till vadning + kring lägret
A Vandringskängor
A Solglasögon
C Keps
Vandra i keps är rätt skönt. Mot mygg, mot sol
 
Som jag skrev tidigare är vad som är betydelsefullt upp till var och en.tycker man inte tipsen är bra så låt bli dem. I min packning ingår normalt mellan 4-5 kg kamera och fiskeutrustning på sommaren, därav de 20 kilona som jag prioriterar. Vad jag vill trycka på än en gång , försök så gott det går att minimera vikten.
När det gäller kondens på sommaren, vilket vi pratar här, har jag nästan aldrig kondens på innerduken utom när det blåst så ytter och innerduk gått ihop. Däremot är alltid ytterduken blöt. Tar jag ner tältet, vänder ut och in på det och torkar av , det första jag gör på morgonen brukar det nästan alltid hinna lufttorka under den timme det bruka ta att tvätta sig göra frukost och bestämma åt viket håll jag vill gå idag.Vintertid däremot är det problem men det är inte aktuellt här.Så har i alla fall de tält jag haft under åren fungerat, även fjällrävens och hillebergs.
Håller med om att bland det absolut viktigate är att hålla grejorna i säcken torra, med vattentäta packsäckar eller bara plastpåsar, för vad jag vet klarar inte många säckar dagsregn utan att det går igenom, ibland t.o.m igenom separata regnskydd om man skulle ha ett sådant.
 
Tack för alla tips! Som skrivits ovan är det viktiga att få tipsen och sen avgöra själv om de passar utifrån situation och förutsättningar. Däremot är det VÄLDIGT värdefullt att få all input, så stort tack för det!

Satt mig igår och vägde respektive sak på listan och har i nuläget 26,6 kg som ska delas mellan mig och min fru, då tillkommer även mat på det. Då har jag ännu inte varit "hård" mot mig själv och prioriterat bort vissa komforthöjare, så vikten kan lätt bantas ett par kilo. Om man beräknar ca 1 kg mat per person och dag (2kg x 7 dagar = 14 kg), så landar vi på totalt ca 40 kg, vilket jag tror är lite mycket, skulle vilja hamna på ca 35 kg för oss båda, vad tror ni om det? Är det för högt räknat med vikten för maten?
 
Om man beräknar ca 1 kg mat per person och dag (2kg x 7 dagar = 14 kg), så landar vi på totalt ca 40 kg, vilket jag tror är lite mycket, skulle vilja hamna på ca 35 kg för oss båda, vad tror ni om det? Är det för högt räknat med vikten för maten?

mat ska inte behöva väga mer än 6-800 gr per dag/ person..

exempel:

(det kan säkert skilja en del på märken och sånt.. men det stämmer ganska bra..)

Frukost:
/Frukt/Blåbär/Nyponsoppa 0,5L 60g 1040kJ
Musli 50g 980kJ
Kex/skorpa 90g 1750kJ
Pålägg 30g 760kJ
---------------------------------------------
230g 4530kJ

Lunch
Torkad lagad måltid m.smör/kex 200g 4480kJ
---------------------------------------------
200g 4480kJ

Middag
Torkad lagad måltid m. smör/kex 160g 3890kJ
---------------------------------------------
160g 3890kJ

Kvällsmat:
/Frukt/Blåbär/Nyponsoppa 0,5L 60g 1040kJ
Kex/skorpa 90g 1750kJ
Pålägg 30g 760kJ
---------------------------------------------
190g 3550kJ

Vilket borde ge runt: 780g 16450kJ x 2 pers x 7 dagar blir 10920 g.. jag har sparat 3 kg till dig!

Det finns ett moment 22 när det kommer till maten, ju tyngre packning du har ju mer energi går åt och desto mer mat behöver du.. vilket gör att det blir tyngre..
 
Senast ändrad:
mat ska inte behöva väga mer än 6-800 gr per dag/ person..

(klipp)

Vilket borde ge runt: 780g 16450kJ x 2 pers x 7 dagar blir 10920 g.. jag har sparat 3 kg till dig!

Det finns ett moment 22 när det kommer till maten, ju tyngre packning du har ju mer energi går åt och desto mer mat behöver du.. vilket gör att det blir tyngre..

Det är rimliga beräkningar. När jag går långvandringar så räknar jag med ca 7-800 gr per dygn, på kortare vandringar klarar jag mig med 5-600 gr. Det är såklart buren vikt som ökar på lånvandringarna och därmed aptiten :).

@Camosino, åtminsone jag är inte överraskad över att ngn med erfa från militär verksamhet prioriterar att packa rätt och lätt. Det var exakt vad befälen alltid tjatade på när jag lumpade som jägare för länge sedan ;)...

//J
 
@Camosino, åtminsone jag är inte överraskad över att ngn med erfa från militär verksamhet prioriterar att packa rätt och lätt. Det var exakt vad befälen alltid tjatade på när jag lumpade som jägare för länge sedan ;)...

//J

Problemet med packning i den militära verksamheten är inte att man vill bära tungt utan att många av de uppgifter som skall lösas kräver en viss mängd utrustning. Där är all fokus på att lösa uppgiften, för gör man inte det är det meningslöst att vara där och göra det man gör. Detta medför ofta att en del komfort offras för att överhuvudtaget kunna medföra all utrustning som krävs. Sen att mycket av den gröna utrustningen väger mer än motsvarande civil utrustning beror på att det ställs andra krav på den.
 
Ok, så kanske 11 kg för maten då och totalt ca 38 kg. Det känns som att det ändå är ett par kg för mycket för oss, vill som sagt gärna ner till ca 35 kg, så det är bara att se över alla tips igen och prioritera!
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.