Förvaring av gasbehållare

Är det inte märkligt att ange mängden gas i liter? Hur tänker de där?
De tänker att det ska vara enkelt att övervaka/kontrollera - och att mäta bruttovolymen på
hittade gasolbehållare är lätt att göra för Harry Haffa eller annan myndighetsrepresentant.
De tar bara för givet att påträffade behållare är fyllda, eventuella delfyllda mängder betraktas
bara som fulla - och då blir det utredningstekniskt enkelt att bedöma om regelverkets "10 liter
gasol" är överträtt. Det ska vara svart eller vitt för Harry Haffa, gråzoner hatar HH. Då måste ju
juristerna kopplas in - och så får HH inga "pinnar" och avslut...
/Odd
 
Stora flertalet lär nog ha 5 eller 10 liters gasbehållare till grill, terassvärmare och liknande.
Skulle du vilja mte i vikt eller något annat?
Jag tycker volym känns enkelt och tydlig även för lekmän.

/Patrik
Ja, precis. En gasbehållare är väl alltid full - så länge den inte är tom. Volym när det gäller gas är ju ganska meningslöst. Hade de skrivit att de avsåg volymen på behållaren hade jag varit med. Men hade ändå fått ta till linjal och räknare för att räkna ut den volymen. Har inte sett att någon volym anges, men jag kan ju ha missat det förstås. Vikten står ju däremot på. s¨å nog tycker jag det vore lättare.

Inte för att jag förvarar såna mängder att jag tror det är nåt problem.
 
Latent energiinnehåll naturligtvis... ;-)
(Eller möjligen FAE-ekvivalent förväntad förstörelseförmåga i kiloton.)
/Odd
Det sistnämda kan man vål få en hint om via denna sida,
men annars anser jag nog dessa värden är för proffesionella hanterare av gas, för oss andra amatörer så tycker jag volym är enkelt och begripligt. Man vet om man köpt en femma eller en tia och enkelt att betrakta den som fylld vid förvarinsberäkningar. Lättviktstuberna i komposit är väl devlis genomskinliga och kan ge en hint om fyllnadsgrad.
Men jag får nog revidera det till kilo gas och inte volym - jag trodde femman var 5l komprimerad gas men det verkar faktiskt vara 5 kg gas enligt


/Patrik
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.