Packlista

När det gäller mat så är det ju en anledning att dra ner på vikten på annat, så man kan få med det lilla extra. För ett par år sedan kollade jag nettovikten på all mat för 10 dagar. Det var ytterst få plastflaskor. Däremot en hel del i sina egna förpackningar (jordnötter, chokladkakor, real tur osv). Det blev 920 gram/dag vilket kan låta mycket. Men då ingår sånt som smågodis, chokladkakor,1,5 liter vin, whiskey, efterrätter osv.

Mvh
Peter P.
 
Vindblus är en tunn, lätt syntetjacka som används för att skydda mot vind utan att vara för tät ("andas"). Typ löparjacka. Märken som Newline, Dobson, SOC etc. Brukar finnas billiga på rea på Stadium vid jämna tillfällen. Ett favoritplagg hos många. Användbara även utanför fjällvandring.

De vikter som sticker ut enligt mig är
A Ryggsäck 2 6 010
A Liggunderlag 2 2 276

Det fina med att minska vikten på packningen är att ni kan använda "klenare" ryggsäckar. En ryggsäck som är "lätt" men inte extrem för att bära c:a 15kg väger runt 1kg. Kräver en viss investering dock men användbar även i andra sammanhang. Vill ni behålla de säckar ni har kan ni se över saker som topplock, sidofickor, regnskydd etc... Mycket onödigt brukar gå att plocka bort.

Liggunderlag - vill man ha lätt och sova mjukt kan det kräva investering. Lättast och billigast är cellplast.

Saknar reparationssaker på din lista, typ silvertejp, lim, nål&tråd, ståltråd etc. Viktigt!

Skulle rekommenera dig Jörgen Johanssons bok "Vandra fjäderlätt". Där får du en bra överblick över vad som behövs och vilka alternativ som finns. Självklart måste du dock värdera hans råd utifrån dina förutsättningar och motiv - allt kanske inte funkar för dig. Längst bak i boken finns en packlista med rekommenderade maxvikt som kan ge en bra känsla över vad som är tungt och lätt.

:)

/ Tomas
 
Vet inte riktigt vilket kök du har, jag använder ett Optimus Crux Lite som är litet och billigt... Fungerar för en person i alla fall. Angående svamp/skrubbsvamp/skrubby: Scotchbrite finns det en variant som heter som är lite tunnare än de tio-pack som brukar säljas på Clas Ohlsson. Klipp skrubbsvampen på mitten så får den plats i köket med största sannolikhet. Smidigt och bra.

Kaustiksoda är ju ett kul tips men lite såpa och en tvålbit är att föredra om du inte vet vad du gör...

Ett tips: Man kan dividera och resonera i all evighet åt det ena hållet och andra om hur mycket packningen skall väga men det är bara du som avgör vad du i slutändan tar med dig - så packa ryggan med allt och gå en promenad på en timme eller två och känn efter! Jag försöker själv packa lätt men med sunt förnuft. Sedan är ju den där boken värd sina extra gram när regnet står som spön i backen och man blir kvar i tältet en dag, MP3-spelare är bra att ha på tåget tycker jag, tyvärr tar batterierna oftast slut under vandringen, men så är det. :)
 
Jag brukar inte tycka det är så meningsfullt att börja kommentera förrän vikterna är med i sammanhanget:)

...

Titta här för inspiration:
http://hemma.nermander.se/bilder/latta.jpg
http://hemma.nermander.se/bilder/latta_saker.jpg

...

Aningen offtopic kanske, men varför inte bara ta med en spork och vanlig kniv istället för allt det där? (Osthyvel?) Visst det är lätta grejer men fler grejer att hålla reda på... Diska sporken mellan varven så kan du ha den till att vispa och sådant också om du nu lagar mat åt fler än dig själv. Ta en riktig kniv istället för ett plaståbäke! :)

MER-flaskor å andra sidan är bra, synd bara att de inte finns i större format!
 
Aningen offtopic kanske, men varför inte bara ta med en spork och vanlig kniv istället för allt det där? (Osthyvel?)
Nu är ju de där bilderna tagna ur sitt sammanhang och främst avsedda att visa hur lätta saker man kan hitta. Oftast har jag bara en sked och grytan med mig (om jag är solo). Och en vikbar kåsa. Det där setet är OM man vill göra lite mer avancerad mat.

Väldigt ofta så åker kniven med som smörkniv (eftersom min "kniv" är en liten brytbladskniv som inte lämpar sig att bre smör med, tar jag med en mora eller liknande väger den 5 gånger mer än brytbladskniv+smörkniv). Osthyveln är för längre turer när man har hårdost med sig och den kan dubblera som smörkniv tack vare formen.

Spork (den sorten som är sked i ena änden och gaffel i den andra) tycker jag är totalt värdelöst. Ser inte finessen alls eftersom man bara kan använda en ände i taget...
 
Detta är ett problem för mig, jag har en skidjacka som jag antar är vattentät även för regn då det är goretex. Sen har jag en poncho. Byxerna jag har är Fjällräven med G1000 väv och troligtvis bara vattenavvisande. Så frågan är om det är läge att köpa ett par regnbyxor o lämna ponchon hemma eller om det är ok att köra med det jag har?

GoreTex ger tillräckligt skydd mot regn men om det inte regnar är det skönt att ha något luftigare att vandra i. G1000 väven kan impregneras med bivax (t ex) och då står byxorna emot en del väta men jag skulle absolut satsa på ett par lätta regnbyxor/skalbyxor. Skippa pannlampa och lanterna, du får ljus så det räcker.
 
Som jag skrev tidigare är vad som är betydelsefullt upp till var och en.tycker man inte tipsen är bra så låt bli dem. I min packning ingår normalt mellan 4-5 kg kamera och fiskeutrustning på sommaren, därav de 20 kilona som jag prioriterar. Vad jag vill trycka på än en gång , försök så gott det går att minimera vikten.
När det gäller kondens på sommaren, vilket vi pratar här, har jag nästan aldrig kondens på innerduken utom när det blåst så ytter och innerduk gått ihop. Däremot är alltid ytterduken blöt. Tar jag ner tältet, vänder ut och in på det och torkar av , det första jag gör på morgonen brukar det nästan alltid hinna lufttorka under den timme det bruka ta att tvätta sig göra frukost och bestämma åt viket håll jag vill gå idag.Vintertid däremot är det problem men det är inte aktuellt här.Så har i alla fall de tält jag haft under åren fungerat, även fjällrävens och hillebergs.
Håller med om att bland det absolut viktigate är att hålla grejorna i säcken torra, med vattentäta packsäckar eller bara plastpåsar, för vad jag vet klarar inte många säckar dagsregn utan att det går igenom, ibland t.o.m igenom separata regnskydd om man skulle ha ett sådant.

Jag måster erkänna att jag är imponerad. Om 4-5 kg av 20 kg är foto+fiskeutrustning så klarar du alltså
14 dagar med 15-16 kg. Om vi utgår från 10 kg mat (alltså 7 hg per dag, många bär förstås mer)
så är det en bas på 5-6 kg. Själv skulle jag teoretiskt hamnar på kanske 19 kg, vilket jag inte är beredd att bära - 15 kg kan vara mycket nog på utsatta passager.

Vi borde diskutera din packlista!


Annars är det fascinerande hur olika erfarenheter man kan ha. Det kanske hör kanske till saken att mitt Akto är den gamla modellen, pre 2002, utan takventilen. Jag har aldrig tänkt tanken att vända ut och in på tältet
på morgonen, bl a eftersom jag alltid lagar och äter min frukost i det - jag vill vara kvar i värmen så länge det går.

Men om ett utochinvänt tält kan lufttorka borde ett stående tält lufttorka åtminstone utvändigt. Men ännu när jag packar ihop det, nån gång mellan 6 och halv 7, alltså en bra stund efter soluppgången,
brukar det vara plaskvått utanpå. Eftermiddagen är inget problem, ty då står solen tillräckligt högt och då går det i ett nafs.
Undras hur mycket tyngre ett blött, men icke genomblött, tält är än ett torrt?
 
Svar till Camoscio.
Kliver nu av den här tråden, har ingen lust att lägga ner tid på att försvara mina val i vandringarna. Alla är olika och ger man alla samma grejor packar säkert ingen lika och går på samma sätt.
Som jag sagt fiskar jag mycket under mina vandringar. Gör att jag oftast inte lägger mig före 3-4 på natten och börjar mina vandringar sent på förmiddagen och då torkar i alla fall tältet. När andra börjar gå är väl olika och jag hinner mina 5-6 timmar effektiv gångtid lätt i alla fall.

Har bara min badrumsvåg ,därför packade jag min ryggsäck med tält sovsäck liggunderlag gaskök och matkärl. Tillsammans blev det 3,1 kg. Ryggsäck 50 lit Golite , Tält, ett av mina enmans klättertält som jag gjort om och tagit bort bl.a. innertältet, fungerar som ett tarpent och duger bra under sommaren. Sovsäck Golite , liggunderlag vanlig cellplast.

När det gäller maten fiskar jag mycket vilket gör att jag för en 14 dgrs tur har max 10 dgrs proviant oftast 8. Lite havregryn,torrmjölk ,en soppa och en frystork/dag några chokladkakor lite salt och peppar .Skulle till äventyrs fisket misslyckas kan jag , eftersom jag kör bil till fjällen, avbryta i förtid, vilket jag dock aldrig gjort p.g.a. matbrist. Har aldrig vägt men tror inte det blir över 5 kg mat ihop.
För att komma upp i t.ex. 20 kg har jag därför 8 kg till reservkläder toa och övrigt vilket räcker gott och väl för mig.
 
Mja, min poäng var nog bara att det är rätt meningslöst att diskutera packning utan att redovisa specialintressen och andrfa förutsättningar, vilket tar en helsikes tid.
Och då har jag funnit det enklast att inte peta i andras packning alls. Förmodligen måste man göra sin erfarenheter själv.

Av ungefär samma skäl, när folk undrar om turförslag, vill jag bara svara vad som finns och vad jag själv har gjort, men när det kommer in speciella bivillkor, t ex avseeende turens längd, backar jag ur. Man kan bara ta ansvar för sig själv.
 
Någon föreslog silvertejp. Istället för silvertejp för reparation så använd spinnakertape istället. Den är av ripstopnylon och klistret är av bättre och mindre kletig kvalité än silvertejpens. Dessutom är den betydligt lättare och överlägsen att laga t ex kläder med. Spinnakertape har separat skyddsplast över klistret så man kan ta med t ex en meter eller två istället för hela rullen. Linda runt någon rund behållare som du ändå har med, typ bränsleflaska, vikten är ca 10 gram/m.

Fötterna är viktiga att vårda. Blir de fuktiga och skrynkliga som efter ett för långt bad kommer skoskavet direkt. Använd en fotsalva/fetsalva så tål de fukt bättre. En liten tub försvarets hudsalva räcker inte så långt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.