Packa en sovsäck

En fundering jag har, ang hur man packar en sovsäck, jag har alltid vikt ihop min sovsäck i tron att det spar utrymme, men sen fick jag höra att man ska "pula" ner sin sovsäck i fodralet för att den skall må bättre. Är det någon som vet vad som gäller?
 
Om du rullar/viker den kommer du alltid att komprimera fyllningen på samma sätt, om du "pular" så slipper du detta. Fyllningen ska då behålla sitt loft bättre.

Men det viktigaste är att förvara säcken uppackad.
/M
 
En sovsäck skall helst förvaras "löst" hängande eller så, så den inte är komprimerad. Extra viktigt för dunsäckar (eftersom dunet annars riskerar att deformeras permanent).

Sen när man packar den så rekommenderar de flesta att man knölar ner den för att på så vis minska sannolikheten att man alltid viker på samma ställe (viker man alltid på samma ställe kommer det ju att nötas mer där).

Jag vet ärligt talat inte om det har nån praktiskt betydelse (nån som jämfört två säckar som använts på olika sätt?), men det är ju betydligt enklare att knöle ner säcken.


Att vikning tar mindre plats gäller inte riktigt för saker som har nån form av stoppning har jag märkt.
 
Jag vet ärligt talat inte om det har nån praktiskt betydelse (nån som jämfört två säckar som använts på olika sätt?), men det är ju betydligt enklare att knöle ner säcken.

Tänk detta har jag oxå funderat på.. Undra hur många vikningar som krävs innan mätbar isoleringsförlust uppstår eller ännu bättre, innan märkbar isoleringsförlust uppstår.
 
En sovsäck skall helst förvaras "löst" hängande eller så, så den inte är komprimerad. Extra viktigt för dunsäckar (eftersom dunet annars riskerar att deformeras permanent).
Ska de verkligen hängas? Ligger inte dunet/synteten då och gonar till sig "neders" i vecken? Själv har jag mina säckar löst nedstoppade i perforerade sopsäckar, kanske dags för mig att tänka om?
 
Ska de verkligen hängas? Ligger inte dunet/synteten då och gonar till sig "neders" i vecken? Själv har jag mina säckar löst nedstoppade i perforerade sopsäckar, kanske dags för mig att tänka om?

Man får väl vända på den hängande säcken då och då :)

Jag har min i en stor plastsäck, mycket löst komprimerad för att den ska rymmas på cirka 70*60*50 centimeter i garderoben. Det finns ingenstans att ha den hängande, och jag tror - som Vättlefjäll - att det inte blir nån märkbar skillnad, så länge man bara inte viker den som en karta för att den då "tar så praktiskt lite plats". :)
 
Jag använder dunsovsäck till fjälls. Jag strular ned den i en packpåse där jag först lagt ned ett liggunderlag som är 50 cm brett. Sovsäcken packar jag lite halvhårt (inne i liggunderlaget) samt lägger toalettsaker samt en handduk utanför = allt för natten packat på ett ställe. Innanför packpåsen av kraftig vattentät (hmm) nylon har jag en plastpåse (mindre sopsäck eller toa-säck för torrdass) som extra säkerhet mot väta.

Jag förvarar säcken/säckarna i en tygsäck i en garderob.

Den sovsäck jag har nu är ca 35 år gammal och jag använder den fortfarande då och då. Men under 70-talet använde jag den nattligen ca 4-6 månader per år.

= strulning halvhårt i packpåse samt förvaring i stor tygsäck vintertid fungerar utmärkt och fördärvar inte en dunsäck.

Thomas
 
En fundering jag har, ang hur man packar en sovsäck, jag har alltid vikt ihop min sovsäck i tron att det spar utrymme, men sen fick jag höra att man ska "pula" ner sin sovsäck i fodralet för att den skall må bättre. Är det någon som vet vad som gäller?

Jag rullade ihop min så fint innan jag fick höra det som du hört; att man ska trycka ner den bäst man kan. Tyckte det lät konstigt men fick följande förklaring:

"Tänk dig kudden du sover på och att du aldrig skulle vända eller fluffa till den. Hur tjock skulle den vara då? Och hur mjuk och gosig är den? Klart man ska knöla ner sovsäcken!"

Sedan dess gör jag alltid det. Kan dock inte säga att jag märkt någon skillnad (förutom att den verkar vara mer elektrisk när jag drar den ur fodralet nästa gång).

Hur man förvarar den hemma lämnar jag åt experterna. Själv har jag den mycket löst nedstoppad i en 25l tygpåse. Verkar funka...
 
Vad gör dom flesta då ? Knölar eller rullar?

Jag knölar alltid bara ner den, enkelt och snabbt.... Låter den alltid vara öppen dock, som man väl ska göra.. ?
 
Vikning funkar nog bäst på grejer som man inte kan komprimera. Kan man komprimera kvittar det nog utrymmesmässigt om det är vikt eller knölat, men grejerna lär ju må bättre av att knölas ovikta eftersom vecken hamnar på olika ställen varje gång.

Så jag knölar, såväl sovsäck som tält.
Vikning tar längre tid och blir sämre.

Förvarar sovsäcken gör jag i en sån där häng-garderob i bomull från Ikea. De vanliga duntäckena får ligga underst, sovsäckarna överst. Fördelen med att sovsäckarna delar plats med duntäckena är att de får vistas i lägenheten istället för i ett rått förråd. :)
 
Jag rullade ihop min så fint innan jag fick höra det som du hört; att man ska trycka ner den bäst man kan. Tyckte det lät konstigt men fick följande förklaring:

"Tänk dig kudden du sover på och att du aldrig skulle vända eller fluffa till den. Hur tjock skulle den vara då? Och hur mjuk och gosig är den? Klart man ska knöla ner sovsäcken!"

Sedan dess gör jag alltid det. Kan dock inte säga att jag märkt någon skillnad (förutom att den verkar vara mer elektrisk när jag drar den ur fodralet nästa gång).

Hur man förvarar den hemma lämnar jag åt experterna. Själv har jag den mycket löst nedstoppad i en 25l tygpåse. Verkar funka...

För en lekman uppskattar jag den förklaringen, med kudden. Kul är att den gemensamma nämnaren är att man skall "pula" ner sin sovsäck, när man är ute och vandrar, och när man förvarar sin säck så låter det som om man skulle förvara den i en typ "bomullssäck" eller dylik löst.
Eller?
 

avslutad210712

Gäst
Jag knölar ner dunsäcken helt enkelt för att det är enklast att få ner den i påsen på det sättet. Har svårt att tro att säcken skulle få någon form av minne eller deformation av att rullas ihop istället. Betydligt viktigare då med torr och luftig förvaring mellan vandringarna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
robertt Packa tält. Bo och sova 11
Per-Tommy Hur packa Hilleberg Akto? Bo och sova 3
rJohansson Hur packa ner tält bäst? Bo och sova 22
Graget Att packa tält Bo och sova 27
Purre84 WBT2 tältpinne och packa Bo och sova 1
Carslöv Packa blött tält Bo och sova 6
il C packa lätt - annan tråd? Bo och sova 2
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.