Packa blött tält

Scenariot är som följer:

Ni kommer fram till platsen för nattens läger och det spöregnar (som det har gjort hela dagen). Slår upp ert tunneltält och kryper ner i era varma sovsäckar, lyssnar på det rogivande och härliga ljudet av regnsmatter på tältduken.

På morgonen vaknar ni upp och hör fortfarande det där überirriterande ljudet av helvetiskt regn som hammrar mot taket. Men, men. Tidplanen tillåter inga vilodagar och ni bestämmer er för att packa ner och ge er av.

Nu inställer sig frågan... Hur packar ni tältet för att inte innertältet skall vara dyngsurt när ni sen på kvällen drar upp den ur packpåsen?
 
Well... finns väl ingen 100% lösning på detta klassiska med mycket enerverande problem.

Mitt innertält är löstagbart. Då packar jag ner innertältet i en lämplig packpåse och lägger ned det i ryggsäcken (eller i kajaken om jag paddlar). Yttertältet packas ihop sist och läggs i antingen en påse av yttertältväv (vid vandring) och förpassas längst ned i ryggsäcken, då jag har bottenöppning och delad säck. Ev. läckage från det asblöta yttertältet genom tältpåsen blöter då bara ned ryggsäcksbotten. Vid paddling lägger jag yttertältet i en "Sealine"-bag som är totalt vattentät och förpassar tältet ner i skottet. "sealline"-bagen är dock för volymkrävande för att använda i ryggsäcken, enligt mitt tycke. Möjligen går den att fästa utanpå.

På kvällen har jag alltså ett plaskblött yttertält som jag sätter upp och hänger i ett innertält som är i samma torrhetsskick som vid nedpackning. Har man inte "hilleberglösningen" på ytter/innertält vete tusan...
 
Trangia...

Ett litet trix som du kan ta till är att elda i tältet om innertältet är genomsurt. Detta förutsätter naturligtvis lite säkerhetstänkande men sätt trangiabrännaren i en kastrull och sen är det bara att elda på. Låga efter omdöme! Det blir ganska snabbt varmt och torrt i innertältet. Men som sagt, försiktighet skall till och gärna lite extra T-röd i ryggsäcken.
En hel del kom på denna teknik vid min militärtid, det var dock inte alls uppskattat bland befälen.
 
Ingenting...

Packar mitt HB som vanligt. Yttertältet är ju blött, men på utsidan. På insidan är det inte värre än att det ligger sedvanlig kondens. Den lilla fuktmängd som sätter sig i ittertältet vid packningen och transporten märks knappt vid uppsättningen och försvinner på några minuter.

J
 
Så funkar det...

Hallåsan!
Hur gör ni med spill hemma?
Jo man tar fram Wettex trasan!
Det fungerar även i fält!
Använder den även som handduk då min PackTowl fortsätter att vara en besvikelse.
När jag använder mitt Nallo packar jag, precis som andra säger först ner innertältet i en separat påse.
Torka snabbt av det värsa på in och utsidan(kondens!) av ytter tältet med trasan innan det fälles.
Inte "pampers"-torrt men nära nog!

"Chickitiwawa!":)
 
Ej blött trots ihopkletat?

Intressant att inte ta isär inner- och yttertält som de flesta verkar föreslå. Kan det verkligen fungera utan att det blir blött i innertältet?

Själv tar jag isär tälten och viker först innertältet en gång så att bara bottenväven är utåt för att skydda själva innertältduken mot fukt. Sedan viker och rullar jag ihop innertältet så att fortfarande bara bottenduken syns utåt. Allt detta kan jag göra inne i yttertältet, alltså i skydd av regnet. Sedan är det dags att riva yttertältet och rulla ihop det med innertältskorven som kärna i rullen. Då skonas innertältet genom att bara den ändå blöta bottenväven ligger an mot den blöta yttertältduken i rullen. Sedan åker allt ner i packpåsen och in under locket alternativt upp ovanpå locket på ryggsäcken. Jag har inte varit med om att det skulle läcka ner i ryggsäcken. Att packa i en sealline tycker jag verkar vara overkill, om man nu inte ändå har en sådan tom till övers och inte ryggar för den extra vikten. Det skulle vara i kajaken då, men då undrar jag om inte en vanlig icakasse fungerar tillfredställande.

När jag slår upp tältet på kvällen igen är ju inte innertältet helt torrt precis, men fullt godkänt. Den lilla fukt som sitter i innertältduken kommer man nog inte ifrån, och den är helt obetydlig när det ändå spöregnar ute. Osmotiskt tryck, blöta kläder, kondens eller vad det nu är som gör det orsakar ändå lite fukt inne i tältet om det regnar. Det försvinner med ett par värmeljus.

Kalle
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
robertt Packa tält. Bo och sova 11
Per-Tommy Hur packa Hilleberg Akto? Bo och sova 3
rJohansson Hur packa ner tält bäst? Bo och sova 22
Graget Att packa tält Bo och sova 27
Purre84 WBT2 tältpinne och packa Bo och sova 1
mskold2 Packa en sovsäck Bo och sova 36
il C packa lätt - annan tråd? Bo och sova 2
StyrmanKarlsson Hjälp, blött uppvaknande Bo och sova 11
johan01 blött tält - igen.... Bo och sova 12
mrhandley newbi fråga: Blött tält Bo och sova 15
ano Blött tält Bo och sova 3
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.