Att packa tält

Hej

Sakta men säkert börjar min första utrustning för vandring ta form. Fick hem tältet i fredags. Ett Luxeoutdoor Habitat NX. Det jag upptäckte när jag stoppade det i min 50 l ryggsäck var att det näst intill fyller hela säcken (lite överdrivet). Efter lite googlande så har jag funnit att en del packar tältpinnarna vid sidan av och helt enkelt trycker ner tältet i en kompressionspåse istället.

Provade att ta ut pinnarna ur packpåsen som följde med och tryckte ner tältet istället. Det tog ju då hälften så mycket plats. Min fråga är då om det verkligen är skonsamt för tältet att tryckas ner och komprimeras på detta sätt?
Och nästa fråga är, vart packar ni sedan pinnarna för att de inte ska gå sönder i packningen?

Fantastiskt forum detta för övrigt!
 
Det gäller ju det mesta i packningen att kompressionspåsar tar bort packluften. Enligt flera samstämmiga uppgifter skall allt som går utom kök och knäckebröd, knökas ner i sin packpåse och komprimeras. Jag är uppväxt och har levt med att vika men börjar vänja mig och ser att det går ner i än mindre ryggsäckar.

Viker man likadant och rullar hårt får man upprepade fibervikningar på samma ställe, knökar man ner så sprider man de skarpa vecken till olika ställen påstås det, det förefaller logiskt så jag tror på principen.

Stänger och pinnar har väl små påsar hoppas jag, för det är vådligt förargligt att komma fram och sakna en stång. (Känner dem som prövat på den varianten.)
go tur
 
Då tänker vi ungefär likadant. Stänger och pinnar har sin egen pinne. Vart stoppar du stänger och pinnar i säcken? Man vill ju inte heller bryta några stänger. Jag tänker att de är ju ganska väl skyddade när de rullas in i tältet vilket man missar i det här fallet.

Är mycket nöjd med tältet så här långt i alla fall. (Inte för att en uppsättning i källaren visar mycket) men det var otroligt lätt att sätta upp och väldigt rymligt för en vikt på 2,1 kilo.
 
Själv vill jag ha allt i säcken, stängerna åker ute i sidan, pinnarna överst i tältsäcken. 2,1 kg tält låter som en klok början, mitt eget första tält vägde 4,7 men man lär sig.
 
Jag har haft pinnarna längs ryggen närmast ryggen. Där brukar de hålla bra. Tältet gärna utanför säcken då jag gärna vill skilja på blött och torrt. Ska du ut på vintern måste tältet få mer utrymme då det kan vara svårt att få bort all is och snö.
 
Om tältet håller bättre och bevarar vattentäthet bättre om man knölar ner gentemot om man viker är jag inte säker på, jag brukar vika och rulla, men viker på lite olika ställen varje gång för att undvika slitage på samma ställe hela tiden.
Det tycker jag funkar bra.
Tältet ser bättre ut när det inte har massa rynkor, men funktionen blir ingen skillnad på vad jag märkt.

Kanske det blir mer veck om man är väldigt noga när man viker eller rullar väldigt hårt, jag har aldrig rullat speciellt hårt.

Platsmässigt blir det skillnad, det komprimeras bättre om man knölar.
Min sovsäck knölar jag för att få spridd påfrestning på tyg och isolering, detta gäller både syntet och dun.
 
även jag skolad i att vika, vika och rulla hårt men helt övergått till att helt enkelt knöla ner tältet. Jag tror nog att det gör en viss skillnad att inte vika på samma ställe om och om igen...

tältet fäster jag på utsidan oftast upp till
 
Jag köper inte det här med att vika på samma ställe på ostoppade saker. Jag menar, hur noga du än viker tältet så är det ju typ 4 tyglager som viks och flamsar runt. Det känns otroligt att man skulle kunna vika någotsånär lika varje gång. Visserligen får du någon sorts normalfördelning kring ett huvudveck, men jag tror att standardavvikelsen är mycket stor.
 
Sovsäckar då?

Jag passar på att sticka in en relaterad fråga - ska man ha några betänkligheter över att komprimera sin sovsäck med hänseende till tillknycklad stoppning/sämre loft eller dylikt?

Har en gammal dunsäck (Caravan 1000) och en nyare syntetsäck (Haglöfs LIM 100) som båda tar upp rätt mycket plats i sin respektive originalpåse. Om man med berått mod kan trycka ihop säcken så hade det ju sparat en del plats i ryggsäcken.
 
Jag passar på att sticka in en relaterad fråga - ska man ha några betänkligheter över att komprimera sin sovsäck med hänseende till tillknycklad stoppning/sämre loft eller dylikt?

Har en gammal dunsäck (Caravan 1000) och en nyare syntetsäck (Haglöfs LIM 100) som båda tar upp rätt mycket plats i sin respektive originalpåse. Om man med berått mod kan trycka ihop säcken så hade det ju sparat en del plats i ryggsäcken.

Det fungerar utmärkt. Jag använder själv en sån här för sovsäcken (har inte hittat bättre).

http://www.seatosummit.com.au/products/storage-bags/compression-dry-sacks/
 
Vika eller knöla

Det verkar ju som att det finns två skolor. Dock så ser jag inte någon fördel med att vika?
Alla verkar vara överens om att tältet tar mindre plats om man knölar och komprimerar.

Mitt tält är uppdelat i ett innertält och ett yttertält. Blir det inte väldigt fuktigt i tältet om ni har det utanpå säcken? Eller använder ni er av en vattentät påse för att förvara tältet i?

Stängerna närmast ryggen i säcken kanske är klokt då. Då blir de lite skyddade i ramen på säcken. Är så sugen på att ge mig ut nu men saknar fortfarande sovsäck och liggunderlag. Får vänta och se om tomten kommer med några fina julklappar eller ett extra tillskott i kassan :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
robertt Packa tält. Bo och sova 11
rJohansson Hur packa ner tält bäst? Bo och sova 22
Carslöv Packa blött tält Bo och sova 6
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
Per-Tommy Hur packa Hilleberg Akto? Bo och sova 3
Purre84 WBT2 tältpinne och packa Bo och sova 1
mskold2 Packa en sovsäck Bo och sova 36
il C packa lätt - annan tråd? Bo och sova 2
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.