På vilken sida bär du kniven?

Tiderna har förändrats när det gäller att bära kniv. Dykare har naturligt kniv, många paddlare lika så men de flesta kan ha den i ryggsäcken av hänsyn. Som liten i södra Norrland var det helt normalt att ha kniv på en friluftsdag i skolan men det tror jag inga skolor har i dag.

Knivhantering ingår i kurslitteraturen för idrott och hälsa så det är inte helt förbjudet. Det vanliga är nog att man delar ut knivarna när de ska användas men under aktivitet där eleverna dels har visat att de kan hantera knivarna och det dels är befogat baserat på vad man gör så förekommer enskilt bärande.

Knivhantering ingår i kurslitteraturen för idrott och hälsa så det är inte helt förbjudet. Det vanliga är nog att man delar ut knivarna när de ska användas men under aktivitet där eleverna dels har visat att de kan hantera knivarna och det dels är befogat baserat på vad man gör så förekommer enskilt bärande.

Knivhantering kan kanske ingå i någon bok om friluftsliv eller lärobok som används i skolan men det står inget om knivhantering i grundskolans styrdokument (kursplaner och betygskriterier).

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Att som Mountain men ha kniven redo för det i övrigt obeväpnade mötet med en arg björn ser jag inte som funkis i våra Lingonskogar. Andra må ha andra prioriteter. Det lägger jag mig inte i. Hoppas det funkar för dem.

[ modererat ]

go tur

Mot en svensk brunbjörn biter två rediga mässingsknogjärn bäst. Dessa bäres självklart i västens stolpfickor.

En klassiker är Ingos gamla guldkombination jabb, lång vänsterkrok, följt av en kort överhandshöger. Sikta mot hakspetsen. Sen kommer björnen finta med högern och slå till med vänster ramen. Då gäller det att slippa den tight på utsidan (pälsen ska kännas mot örat) samtidigt som man stegar in med högerfoten och sätter en kort vänster. Sen går man in på livet, fattar krysstag bakifrån och PANG PÅ! Smidjebälte! Vinst på fall! Björnens ursinne byts mot ödmjukhet.

Ofta bjuds man hem till björnens familj efteråt. Fru björn är rejäl och rustik. Grabben är lite bortkommen och tillgjord men snäll. Det brukar bjudas på pilsner och prickig-korv-macka. Mot kvällningen vill björnen ofta ha revansch i armbrytning eller bänkpress. Eller så bjuds det på någon titel från pappa björns stora boxningsdvdbibliotek, kanske Hagler vs Hearns, eller Sakmongkol vs Jongsanan.

Herr Björn är både gudfruktig och sangvinisk.

Du borde ha en liten omröstning på denna fråga. Bär alltid min kniv (när jag väl har den alltså) på höger sida. Är högerhänt. Men hade lika gärna kunna ha den på vänster sida. Ska bli intressant att höra om någon kan motivera sitt beslut bättre ;)

Jag är vänsterhänt och bär kniven på vänster sida, och vet att den här diskussionen har blommat upp här förut.

Nu skaffade jag en kniv som var avsedd för högersidan vilket ju skapade en del förvirring. Var ska den egentligen sitta?

Men hur gör du? Vänster eller höger sida av byxan?

Jag har kniven på ryggsäcken. Vänster sida, fastsatt på remmen i sidofickan. Lätt att komma åt när jag tar av ryggan.

Ska jag använda kniven, ex för att göra eld, sätter jag den på höger sida i bältet. När jag är helt klar åker kniven tillbaka i ryggsäcken.

Ang knivlagen. Man får bära kniv om det är ett arbetsredskap, ex snickare. Men under arbetstid. Samer har ni redan berört. Scouter får också bära kniv om de har scoutskjorta med märket för knivbevis på. Det hör till scouternas utrustning, precis som snickaren.

Jag har kniven på ryggsäcken. Vänster sida, fastsatt på remmen i sidofickan. Lätt att komma åt när jag tar av ryggan.

Ska jag använda kniven, ex för att göra eld, sätter jag den på höger sida i bältet. När jag är helt klar åker kniven tillbaka i ryggsäcken.

Ang knivlagen. Man får bära kniv om det är ett arbetsredskap, ex snickare. Men under arbetstid. Samer har ni redan berört. Scouter får också bära kniv om de har scoutskjorta med märket för knivbevis på. Det hör till scouternas utrustning, precis som snickaren.

Dumheter. Lagen (1988:254) om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål (i folkmun kallad "knivlagen") säger: "Förbudet i första stycket gäller inte, om föremålet enligt särskilda föreskrifter ingår i utrustning för viss tjänst eller visst uppdrag eller om innehavet annars med hänsyn till föremålets art, innehavarens behov och övriga omständigheter är att anse som befogat." Och lagen är dessutom begränsad till allmänna platser (eller fordon på allmänna platser).

Polisen själva ger bl.a. följande två exempel på när det är okej att bära kniv:
  • Svampplockare som under vandring bär ändamålsenlig kniv
  • Normalt bruk av fickkniv eller multiverktyg

Om du har några exempel på prejudicerande domar där domstol tagit hänsyn till om en scout har knivmärke eller inte så fram med dem på en gång, för det var det dummaste jag hört.

Notera också polisens exempel på 'normalt bruk' av fickkniv och multiverktyg. Rättsväsendet och pappa polis är inte dumma. Lagen är inte till för att hindra gemene man att bära kniv, lagen är till för att förhindra att stökelement går beväpnade.

Precis som Knivskribenterna Anders L Dahlman och Paul Kirchner ogillar jag opraktiska knivar och förvånas över hur många som vill bära stora och tunga knivar, samt gör det utan något praktiskt bruk i friluftssammanhang.

go tur

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips