På vilken sida bär du kniven?

Att blanda kniv och svärd förefaller visa i mina ögon att man vill visa att man vet något, som man inte begriper.

Nu håller vi oss till frågeställarens ämnesval. Liten fällkniv i byxfickan, i fält i snöre runt halsen. Slidknivar för har man behov av kniv kan man tarva till fler än en. Vare sig det gäller jakt eller färd.

Samernas knivbärning bör beaktas för de som normader är beroenda av de få verktyg de kan bära. Männen bär ofta tre knivar, en kortbladig 50-65 mm, en längre 105-140, samt en tung, hög huggare med över 200 mm blad. De brukar bäras i längdorning på vänster sida. Kortast längst fram.

Friluftare har sällan behov av mer än en slidkniv, som Colin Fletcher skrev, "mine rest i the Backpack, shrap enough to cut Butter on a hot day." Fletcher var officer i SBS och visste säkert ett och annat om knivar och annat.

Vill jag snida ha jag en eller flera slöjdknivar med i ryggsäcken.
Behöver vi stycka efter jakt har jag några slaktknivar i ett galonfodral i ryggsäcken.

Till fältuniform bar jag två slidknivar en kortbladig och en 140 mm, en praktisk längd när man vill skrapa is och från skidornas undersida i landet med 7 månader vinter. Behövde jag fler så fanns de i trosspackningen.
I fickorna hade jag med ett tvåsidigt fick diamantbryne.

Skaftmaterial, själv är jag förtjust i knivar som man kan arbeta med i sträng kyla, vilket eliminerar metallskaft mm.

Numera med alltfler pryttlar hos alla så har jag vid några tillfällen haft god hjälp av ett i packningen medfört universalverktyg, det har ersatt min Swiss Champ helt, en Leatherman Blast Wave duger till mycket, senast idag.

Tunga Bowie och jaktknivar har jag aldrig känt behov av men jag har brukat ett par macheteknivar och en kort röjyxa när det gäller byggande av skydd eller röjning av stigar och skidspår.

För speciella uppgifter finns speciella knivar från scapeller till stridsknivar men hör inte till frågeställarens ämnesval

Rätt verktyg underlättar.

go tur
 
Att blanda kniv och svärd förefaller visa i mina ögon att man vill visa att man vet något, som man inte begriper.

blablabla

Okej boomer, om du ska vara oförskämd och komma med personliga påhopp så ger jag tillbaka med samma mynt.
Du skriver oftast helt obegripliga inlägg här men de flesta är nog för artiga för att säga åt dig. Oftast får man läsa dina inlägg både en och två gånger för att försöka utröna vad det är du menar, men trots det går det oftast inte.

Din läskunnighet verkar inte bättre än din skrivkunnighet, tyvärr.
För hade det förefallit så, hade du inte skrivit som du skrev.
Så för att vara extra tydlig var det en historisk parallell för vilken sida man bär ett verktyg med egg på.

Förklara gärna vad det är jag inte begriper.
 
Sjömän

Inte svar på frågan men i något sammanhang har jag läst om att sjömän på typ segelfartyg hade sin kniv i ett bälte med kniven på ryggen för att komma åt den med båda händerna.

Själv har jag oftast en liten U2 i halsband på mina turer i vilda skogen. Oftast handlar det om att öppna någon plastförpackning med mat. Större kniv har jag ev i ryggsäcken.
 
Om jag inte minns helt fel var det så man bar svärd på den tiden då man bar svärd. Det är också av den anledningen som folk genom historien gått på vänster sida, för att skydda sitt svärd mot folk som man möter. Har glömt bort var jag har läst det dock, så jag kanske är ute och cyklar.

Nästan omöjligt att dra ett svärd om det hänger på samma sida som draghanden. Med en längre kniv finns samma grundproblem.
Med kortare knivar är det mer frågan om vana och vad man i övrigt har på sig.

Jag har numera dangler på höger sida för knivar som jag bär o bäktet. Skulle jag vilja använda någon kniv som saknar dangler så gör jag en ch/eller beställer en slida som funkar bättre med dangler. Skulle jag vara vänsterhänt skulle jag beställa nya slidor till merparten av knivarna alt motivera mig att börja göra dem själv.

Samerna knivar är ett kul ämne då det självklart varierade beroende på vilken same, var de befann sig och vad de skulle göra. En huggare i skogslandet eller ute i skärgården är t ex inte första valet för de flesta.
 
"Skulle jag vara vänsterhänt skulle jag beställa nya slidor till merparten av knivarna alt motivera mig att börja göra dem själv."

Det är det där motiverandet som ställer till det. Hittills har det i varje fall inte funkat för mig. Jag lyckas alltid motivera mig att gå ut och göra någonting annat i stället. Beställandet har inte heller funkat. Jag bor lite avsides. Men det är väl aldrig för sent? :)
 
Jag är vänsterhänt men bär (förvarar) min kniv i ryggsäckens sidoficka.
Har aldrig likt en Colt i hölster behövt komma åt kniven `på stubben´ ;)

Skulle jag däremot arbeta som isolerare etc, skulle jag nog ha slidan till vänster eller på bröstet.
 
Okej boomer, om du ska vara oförskämd och komma med personliga påhopp så ger jag tillbaka med samma mynt.
Du skriver oftast helt obegripliga inlägg här men de flesta är nog för artiga för att säga åt dig. Oftast får man läsa dina inlägg både en och två gånger för att försöka utröna vad det är du menar, men trots det går det oftast inte.

Din läskunnighet verkar inte bättre än din skrivkunnighet, tyvärr.
För hade det förefallit så, hade du inte skrivit som du skrev.
Så för att vara extra tydlig var det en historisk parallell för vilken sida man bär ett verktyg med egg på.

Förklara gärna vad det är jag inte begriper.
Han var bannad härifrån tidigare pga hans besserwisserbeteende och oförskämdhet, men hans lärljungar ville ha honom tillbaka så admin gav efter.

:)


Min kniv förvarar jag bland köksprylarna. Sällan jag behöver hugga mig genom djungel, så ett sånt verktyg behöver jag inte tillgängligt, dessutom olämpligt att bära synligt bland folk och ofta olagligt.
 
Två sliror som jag vänt till vänster provisoriskt. Två vänstersliror som jag sytt själv. En slira som får representera det vändbara. En kniv som får representera att jag bär den baklänges men trivs med den ändå. Jag är vänsterhänt. Jag föredrar att bära kniven på vänster sida och vill då ha eggen bakåt. Ibland om kniven är större eller om jag exempelvis jagar älg och vill bära geväret på vänster sida så Tar jag kniven till höger. Vill ändå ha en slira som är omvänd då jag i så fall vill ha eggen framåt. Anledningen att jag vill ha eggen åt ena eller andra hållet är att jag då slipper fippla och vända på kniven utan den kommer i handen på rätt sätt direkt. Men något större problem för en vänsterhänt att vända på saker är det ju inte för man är van det från hela livet. Otroligt många saker är gjorda för att passa höger hand bäst.

Bosse
 

Bilagor

  • 32F4BC6B-1E45-4C8D-9225-DADC779E0445.jpg
    32F4BC6B-1E45-4C8D-9225-DADC779E0445.jpg
    44.4 KB · Visningar: 523
Okej boomer, om du ska vara oförskämd och komma med personliga påhopp så ger jag tillbaka med samma mynt.
Du skriver oftast helt obegripliga inlägg här men de flesta är nog för artiga för att säga åt dig. Oftast får man läsa dina inlägg både en och två gånger för att försöka utröna vad det är du menar, men trots det går det oftast inte.

Din läskunnighet verkar inte bättre än din skrivkunnighet, tyvärr.
För hade det förefallit så, hade du inte skrivit som du skrev.
Så för att vara extra tydlig var det en historisk parallell för vilken sida man bär ett verktyg med egg på.

Förklara gärna vad det är jag inte begriper.

Vår kära nestor här har ett långt liv av kunskap. Något som tyvärr inte alltid allt för ödmjukt förmedlas. Inte heller alltid så lätt att tyda. Inte desto mindre är kunskapen väl värd att ta till sig. Om vi nu förstår att tyda texten. Så med det sagt, utan Johns kunskaper och alla hans tusentals inlägg skulle utsidan inte ha den krydda som vi får ta del av. Bara att acceptera.
 
"Skulle jag vara vänsterhänt skulle jag beställa nya slidor till merparten av knivarna alt motivera mig att börja göra dem själv."

Det är det där motiverandet som ställer till det. Hittills har det i varje fall inte funkat för mig. Jag lyckas alltid motivera mig att gå ut och göra någonting annat i stället. Beställandet har inte heller funkat. Jag bor lite avsides. Men det är väl aldrig för sent? :)

Det är faktiskt lite underligt att inte ca 10% av befolkningen i te kan hitta friluftsprylar som passat dem. Jag som kikat på kydexslidor till vissa av mina knivar har faktiskt svårt att komma ihåg att jag sett några färdiga lösningar för vänsterhänta bland de som gjort sådana produkter. Iofs inte så mycket dyrare att beställa "skräddarsytt" men ibland blir det mer krångel med frakt fram och tillbaka.
 
Vår kära nestor här har ett långt liv av kunskap. Något som tyvärr inte alltid allt för ödmjukt förmedlas. Inte heller alltid så lätt att tyda. Inte desto mindre är kunskapen väl värd att ta till sig. Om vi nu förstår att tyda texten. Så med det sagt, utan Johns kunskaper och alla hans tusentals inlägg skulle utsidan inte ha den krydda som vi får ta del av. Bara att acceptera.

Visserligen OT och bara en parentes men Granibitarn har själv varit oförskämd mot minst tre personer de senaste veckorna och det som kommenterades här var inte heller snällt. När det gäller vildmarksliv finns det ingenting som slår egen erfarenhet och kunskap och vi ska vara tacksamma att det finns erfaret folk som delar med sig, så att relatera till någon som "gammal" här slår bara tillbaka mot en själv. Vi som varit med ett tag vet att kunskap tar tid, förakta inte det.

Tråden handlar om hur vi bär kniv, vi som gör det i naturen. För oss vänsterhänta blir det lite knöligt och jag uppskattar att få diskutera ämnet utan att det slirar iväg i sånt som inte har med saken att göra.

Just another "boomer"
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
fiskeaxel1 Svara på enkät. Mvh en grupp studenter Allmänt om friluftsliv 1
Picea Är det tillåtet att ta ut avgifter på ställen där allemansrätten gäller? Allmänt om friluftsliv 314
danfri Bästa sättet att fästa Gränsfors yxa på ryggsäck med MOLLE? Allmänt om friluftsliv 16
Still Alive Hur motverka imma på glasögonen? Allmänt om friluftsliv 61
dmitrij Tältplatser på Gotland Allmänt om friluftsliv 39
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Få längsta batteritid på mobilen Allmänt om friluftsliv 26
RolandF Dagens tips på tält Allmänt om friluftsliv 0
Robertos Hängmatta på hösten Allmänt om friluftsliv 15
hsp Anpassa ändhylsa på tältstänger Allmänt om friluftsliv 5
senmathal Boka fjällstuga på STF hemsida Allmänt om friluftsliv 6
vandrafjäll Stormsäkra tältet på vinterfjället. Allmänt om friluftsliv 19
Cohf88 Angående felaktiga länsgränser på Google Maps/Earth (+10 år) Allmänt om friluftsliv 4
brigas Storstadsperspektivet på friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 22
Troll 3 Dyrt å korsa gränsen på fel ställe i Norge Allmänt om friluftsliv 28
kennet_arvidsson Varför tätförbud på kommunala skogsbadplaser? Allmänt om friluftsliv 53
Johan123 Rulla kanot på kanotvagn - Käringsjövallen till Öster-Vingarna? Allmänt om friluftsliv 18
Cyrus Tälta på Galterö Allmänt om friluftsliv 11
pirx tips på skräddare i malmö/lund? Allmänt om friluftsliv 2
Noatun. Media på långtur? Allmänt om friluftsliv 31
stormdans Tips på aktiviteter utomhus 4 timmar om dagen Allmänt om friluftsliv 28
Stordrulen Altarringen på Fulufjäll Allmänt om friluftsliv 17
Skogsstjärnan Försvunna vägar på kartan? Allmänt om friluftsliv 7
turep Skyltar på L-balk i skogen Allmänt om friluftsliv 7
Kimkim Avslöja guldkorn på internet? Allmänt om friluftsliv 19
cloud76 Grava lax på fjället Allmänt om friluftsliv 5
Kimkim Var titta på vågor i Göteborg? Allmänt om friluftsliv 2
ODK123 Förslag på spännande visstidsjobb? Allmänt om friluftsliv 4
majjen Fjället 2019 : 3 Bröllop på Kenekaise Allmänt om friluftsliv 2
Askel Tälta på Ivö (Ej campingplats)? Allmänt om friluftsliv 1
Sarektomten Sydtoppens höjd oklar på kebnekaise Allmänt om friluftsliv 50
4623 Vad kan vi hitta på? Hjälp! Allmänt om friluftsliv 9
salvion Fråga: Förslag på hur jag gör c.a 50 waypoints i stan att gå efter? Allmänt om friluftsliv 4
bergonatur Bila i Norge, framkomlighet på våren Allmänt om friluftsliv 2
Mediana Tips på tältplatser man kan tas sig med bil Allmänt om friluftsliv 6
pack Hygien på tåg Allmänt om friluftsliv 21
KjeSjo 10% rabatt på resan med SJ via STF, men resan blev dyrare..? Allmänt om friluftsliv 11
Moga Bära saker på huvudet? Allmänt om friluftsliv 17
Linneaa Höga kusten-leden i slutet på maj? Allmänt om friluftsliv 4
WildlifR Nån som är sugen på en överlevnadsresa i naturen ca 1 månad (helst en tjej) Allmänt om friluftsliv 1
fritänkare Vad händer om man lägger en roddbåt på stadens mark? Allmänt om friluftsliv 7
Entertainer Neder- mellan- eller överslaf på nattåget? Allmänt om friluftsliv 14
Christian Småland mäta tillbakalagda höjdmeter på en vandring Allmänt om friluftsliv 5
Mediana Behöver hjälp med tips på fin tältplats utanför Stockholm Allmänt om friluftsliv 8
toni-z Vad tar ni inte med er på fjället? Allmänt om friluftsliv 14
Askel Tips på tältplatser på Gotland, inom allemansrätten Allmänt om friluftsliv 0
plupp27 Tips på bra friluftskök Allmänt om friluftsliv 11
Varnbrink Outnorth på väg att kursa?? Allmänt om friluftsliv 15
Xto1891 tips på tält Allmänt om friluftsliv 13
spass Varning för äventyrs-grupper på Facebbok Allmänt om friluftsliv 20

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...