Även stora knivar har sällan praktiska blad över 25 cm. Per definition brukar svärd räknas från Gladius till Sablar. Längder mellan ca 45 cm till över 1 meter.
Givetvis ställer kortare blad och längre d o olika krav på bärandet och hänganordningar.
Vi som går med ryggsäck har ju begränsat var knivar kan bäras på personen. Höftremmen på ryggsäckarna är väl den utrustningsdelen som ställer till det, tillsammans med anorackar, regnplagg mm.
Den kniv som jag brukar mest är en liten fickkniv med ca 45 mm blad, den räcker väl för eldtuppar och mest för att öppna kartong och plastomslag till mat och nya "nyttiga" pryttlar.
Jakt och slakt kräver andra knivar och sågar. Mina dylika ligger i en rulle i ryggsäcken. Liksom manchete och röjyxa när sådant bruk planeras.
I den kategorin brukar även slöjdknivar, fileknivar mm hamna.
Lapphuggaren som mest får skära snöblock. Men kan mycket annat.
Själv ser jag bara bärandet som ett sätt att få med redskapet dit där det behövs.
Att som Mountain men ha kniven redo för det i övrigt obeväpnade mötet med en arg björn ser jag inte som funkis i våra Lingonskogar. Andra må ha andra prioriteter. Det lägger jag mig inte i. Hoppas det funkar för dem.
[ modererat ]
go tur