Optimus Vega, Pro's & Cons!

Bockar och bugar!

Den här sidans läsare överlevererar alltid. Tack så mycket för alla bra och mycket intressanta synpunkter. Det verkar som att bensinkök har använts i alla tider för vinterbruk av en anledning ändå.

Än en gång stort tack för svaren!

Med vänlig hälsning, Micke
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Mystiken tätnar 😊

Skall man kunna finreglera fast det är vätskematat så måste det byggas som primus omnifuel/optimus nova med reglernål ända in i brännarens centrum och alltid reglerar på förgasad bränsle vare sig det är fotogen eller gasol.

att reglera på vätskesidan fungerar dåligt då det blir ytterligt känsligt samt slangens elasticitet är med och stör (och också kan hjälpa till att förstärka eventuella pulsationstedenser) och ger att responsen på regleringen blir väldigt fördröjt.

Det här köket har ingen sådan reglering som reglerar i brännarens centrum utan endast vid tuben. En förvärmningsslinga finnes. Huruvida det finns någon slags tryckteducerande ventil i övrigt som det har skrivits om hittar jag inte i den rätt enkla beskrivningen från Optimus. Så jag är fortfarande nyfiken på vad som är de avgörande tekniska skillnaderna mellan denna och andra som också har förvärmningsslinga och ventilen vid tuben.
 
Det fungerar som ett bensinkök där man endast reglerar det som kommer från den trycksatta/självfallet tanken in i förvärmningslingan.
Vet inte så mycket om det köket om höjdskillnaden räcker till att flytande butan kan rinna till brännaren och dess förvärmningslinga då trycket är obefntligt pga av att propanet är avgånget ur tuben i tidigt skede.

När tuben är uppåner finns ju desutom möjligheten att hälla varmt vatten i kupolformen på botten
och därmed få butan att bygga upp tryck

Så konceptet kan ju vara bra men ingen har ju testat det i verkligheten än men jag antar att den som kom med ideen och slänga ut det fann den användbar.

Nån får vara experimentkanin och tjöpa
 
Det här köket har ingen sådan reglering som reglerar i brännarens centrum utan endast vid tuben. En förvärmningsslinga finnes. Huruvida det finns någon slags tryckteducerande ventil i övrigt som det har skrivits om hittar jag inte i den rätt enkla beskrivningen från Optimus. Så jag är fortfarande nyfiken på vad som är de avgörande tekniska skillnaderna mellan denna och andra som också har förvärmningsslinga och ventilen vid tuben.

Troligen är det inga avgörande tekniska skillnader. Den enda jag kan se i Optimus beskrivning är stödet för gasbehållaren, snyggt men inte nödvändigt för den som vill köra vätskematat.

//J
 
Uppochner vid vätskematning...

Troligen är det inga avgörande tekniska skillnader. Den enda jag kan se i Optimus beskrivning är stödet för gasbehållaren, snyggt men inte nödvändigt för den som vill köra vätskematat.

//J

Ja om det bara är en enklare konstruktion som håller håller gasenbehållaren uppochner så kan man ju undra hur seriös lanseringen är. (För övrigt så är vi väl flera som blir lite uppochner vid överdriven vätskematning 😄
 
Det räcker med att dra igång köket. De brännare som fungerar har förvärmningsslinga eller flänsar i brännaren som hettar upp den flytande gasolen.

...flytande gasol förgasas ju vid högst ca noll celsius (butan) så det krävs inte mycket...ha flaskan innanför jackan några minuter räcker för att starta.

//J

Fast även om du via förvärmeslingan kan få ut butanet i gasform, så blir det väl fortfarande dålig sprutt på köket?

Vintertid kör jag bensin.
/Niklas
 
om man alltid eldar med tuben upp och nedvänt så har man alltid en andel propan i vätskan och därmed en viss tryck även ganska långt ned i graderna - och det behövs inte speciellt mycket uppvärmning för att det skall bli fart igen om det är riktigt kallt - typ enstaka plusgradigt vatten räcker...
 
Men är det inte risk att propanet i gasflaskan tar slut efter ett tag, så att man bara har butan att tillgå? De båda gaserna har ju onekligen olika kokpunkter.
/Niklas
 
kolväten blandar sig och antar en kokpunkt och ett gastryck som är ett resultat av de ingående komponenterna. Jämför bensin som innehåller flera kolväten som egentligen ska vara gasformiga vid rumstemperatur. De ångar iofs av med tiden men fort går det inte.

Om man kör tuben upprätt vid en temperatur där bara propan förgasas, så är det ju att jämföra med destillation och då blir det ju så klart mestadels propanet som försvinner först, men som man vänder tuben så kommer allt tryckas ut i ganska jämn blandning.

Rätta mig om jag har fel, den som vet mer.
 
Skakar man behållaren så får man ju en ganska jämn kanske men vilket man får ut i större andel beror på tubens position iaf vid lägre temperaturer - det är väldigt stor skillnad i kokpunkt mellan Butan och Propan.
Som nån sa innan så är nog det här köket lämpligast att hela tiden köra uppåner vänt med propanet som drivgas för butanet , men köket blir väldigt mycket ett kök som antingen är avstängt eller så går det med full efterbränkammare.
Så det är ju inget matlagninskök :) precis

För övrigt
Vanlig tappbensin har ju t.ex Butan som en mycket vanlig komponent i ganska höga % tal.
Tappbensin är en väldig häxblandning av massa kolväten och desutom varierar andelen mellan olika batcher hela tiden
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips