nya kärl och gas?

Hej alla kunniga där ute!

Jag står nu inför ett nytt köp. Har tänkt att köpa nya kärl, då mina börjar bli lite risiga.
Brännaren jag främst använder av de jag har på lager är Optimus Crux. Jag har också en billigare variant från primus som földe med ett primus kök från jula. Men den är lite för klumpig för att jag skulle vilja ha med den ut på fjällv vandringen.

Så till min Optimus Crux söker jag nu nya kärl.

Jag äger idag någon föregångare till denna http://www.outdoorexperten.se/p-15040-optimus-terra-weekend-he-kastrullset.aspx (min har ej värmeväxlare under samt inget lock med höga kanter.)

Men nu ska jag ut på fjället där det skall bli mer än att koka vatten och söker då något större kärl. Jag har kollat in Optimus Terra HE, det ser enligt mig schysst ut. Vad tror ni om detta set kärl? Eller har ni något annat tips i denna prisklass

Min andra fråga är då gas, vilket märke, vilken behållare bör man köra på?
Ska ut på en veckas tur på fjällen. Gasen skall räcka för lagning till två personer.

Jag har tidigare handlat min gas från biltema. Men tycker att denna inte håller måttet, kan inte använda den tills behållaren är tom. det är som att kraften försvinner när det är nästan halva kvar.

Så jag tar tacksamt emot era tips på kärl och gas.

Vänliga Hälsningar
Kristian

För ungefär samma pris får du en trangia 25 och kan sedan välja vilka delar du vill ha med beroende på vad du ska göra. Eftersom de kastrullerna väger mindre så kommer eventuell skillnad i energiförbrukning delvis kompenseras vad gäller packvikt. En billigare lösning är att köpa kastrullerna var för sig eller att välja något av "campingkiten" från Trangia utan köksdelen.
Jag skulle också fundera på om så stora kokkärl är lämpliga för Cruxen då jag tycker det blir ostadigt när jag har testat hemma men jag har inte testat ute i naturen.

Tre tältspik stabiliserar vilket toppmonterat kök som helst. Kaffekanna för vattenuppkok och en gourmepanna med högt lock kompletterar vad du har till ett matlagningskök.
go tur

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg