Optimus Trangia adapter

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Adapter till Trangia

Till vänster på bilden adapter från Optimus, till höger adapter från Primus.

Bilagor

• Adapter.jpg
    Adapter.jpg
    21.4 KB · Visningar: 3,518
Optimus Nova - är det en brännare som funkar bra (effekt, ljud, hantering..) i ett Trangia?
Ja, nej, ja. För att ta det mycket kort...

Lite längre;
Nova-brännare monterad i Trangias/Primus koppformade hållare = utmärkt, såväl vad det gäller effekt som hantering. Mycket bättre än samma brännare monterad i Optimus egen flimsiga adapter...

Men,
och detta delar Novan med andra vrålande koppbrännare, ljudnivån är direkt störande när man befinner sig intill. I min åsikt i alla fall... Men, som jag försökte framföra tidigare, oljudet GÅR att åtgärda - med montage av en hatt (från eftermarknaden) istället för flamspridarplåten. Då blir Novan (eller Omnifuel-brännaren från Primus) mycket tystare. Nästan lika myspysig som en riktig hattbrännare, allt enligt uppgift från folk som testat. (Jag får min Dawg-A-Nova -hatt levererad till jul, så sedan kan jag yttra mig av egen erfarenhet vad den gör med en Nova-brännare...)

Ja, nej, ja. För att ta det mycket kort...

Lite längre;
Nova-brännare monterad i Trangias/Primus koppformade hållare = utmärkt, såväl vad det gäller effekt som hantering. Mycket bättre än samma brännare monterad i Optimus egen flimsiga adapter...

Men,
och detta delar Novan med andra vrålande koppbrännare, ljudnivån är direkt störande när man befinner sig intill. I min åsikt i alla fall... Men, som jag försökte framföra tidigare, oljudet GÅR att åtgärda - med montage av en hatt (från eftermarknaden) istället för flamspridarplåten. Då blir Novan (eller Omnifuel-brännaren från Primus) mycket tystare. Nästan lika myspysig som en riktig hattbrännare, allt enligt uppgift från folk som testat. (Jag får min Dawg-A-Nova -hatt levererad till jul, så sedan kan jag yttra mig av egen erfarenhet vad den gör med en Nova-brännare...)

Jag har som sagt den jingligare infästningen - typ ett bockat plattjärn som fjärdrar lite - MEN undrar - spelar infsätning någon roll för ljusnivån - bullrar en nova på plattjärn mer eller mindre än infäst i en kopphållare?

Jag skulle gissa på nej men blir fundersam nu.

Själv störs jag inte nämnvärt av mitt novas ljud - visst tyst är det inte men så lång tid lagar jag inte mat så det stör mig....

/Patrik, inte döv men kanske ljudignorant :)

Novabrännaren i en trangia 27 var ändå betydligt tystare än en primus omnifuel i sin egen ställning som verkligen låter som en reamotor när den används
...

Hua... Kan det bli värre..? - Klart det kan...

xxargs:
Du verkar alltid ha stenkoll på detaljerna. Gick dom 2 köken med samma effekt när du jämförde? Med tanke på att dom väl är rätt så lika i sin design (?, har inte sett ett omnifuel på nära håll), borde dom ju även låta likvärdigt. Ljudnivån är däremot starkt beroende av effekten, så ljudnivån/watt skulle ändå kunna vara rätt lika... om omnifuel-köket hade högre effekt.

Annars kanske skillnaden sitter i kopp-hållaren som tango undrar över:
Ljud som är riktat nedåt dämpas delvis ut av underlaget under köket (om det är mjukt) utan kopp, medan det med kopp reflekteras uppåt..?

Eller så låter omnifuel bara mer...

Är det någon som har hört båda varianterna med samma brännartyp - samtidigt?

(Varför frågar jag om det här..? Jag är varken intresserad av Nova eller Omnifuel. Jag har en 111T - som inte låter alls...)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips