Optimus Trangia adapter

Jepp.

Det är ytterst en kostnadsfråga sägs det. Nuförtiden är det alldeles för dyrt att tillverka tystbrännare med alla sina hårdlödningar och myriader av exakt dimensionerade/placerade borrhål. Åtminstone om det skall ske kommersiellt och i masstillverkningsskala...

Dessutom så blir brännarna klart tyngre - och det är ju något som en massa fanatiker på t.ex. det här forumet högljutt opponerar sig emot: En 50 gram tyngre brännare beskrivs ju som sk-t etc. Och hur skulle det då gå med fler gram än så?

Då är det ju väldigt konstigt att MSR Simmerlite var det kanske lättaste bensinköket i världen, ty MSR Simmerlite är i sanning en tyst hattbrännare.
/Niklas

Som vanligt gäller det att tänka utanför boxen.

Rent tekniskt är inte en hattbrännare tystare men på grund av uppdelning och interferens så tar oljuden i stort sätt ut varandra. Däremot krävs mer precision, fler delar och visst är de tyngre utom MSRs eleganta lösning.
go tur

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa Deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Maten bryr sig inte om hur värmen kommer in i den, ej heller på ljudnivån på köket. Säger jag, som åxå likt seaobserver använder Optimus Explorer (tyst brännare), men som även använder Optimus 111 med rytande brännare. Hörselproppar väger väldigt lite i förhållandet vikt på tyst brännare kontra dito på rytande brännare. Lättast & enklst är dock mitt Svea 123 med Primus Solo kastrull, finns på bild i en annan tråd. Se till att ni har grejor som fungerar (när ni behöver dem, när ni ska använda dem), funktion är viktigare än vad många tror. Jag tror inte, JAG VET! (kan låta lite stöddigt, jag bjuder på den tolkningen, ifall någon hänger upp sig på nämnda påstående).
Ha det bra eller varför inte ännu bättre !! /Albert

Som vanligt gäller det att tänka utanför boxen.

Rent tekniskt är inte en hattbrännare tystare men på grund av uppdelning och interferens så tar oljuden i stort sätt ut varandra. Däremot krävs mer precision, fler delar och visst är de tyngre utom MSRs eleganta lösning.
go tur

nja, skillnad är det nog allt och en sak som skiljer sig mellan en kopp och hattbrännare är farten på den brinnade gasen, hinten om detta är att titta på längden av kärnlågan ut ur hålen.

Hattbrännaren har många små hål och kärnlågan blåser ut bara några mm i längd och det brinner i stort sett laminärt vilket ger låg ljudnivå , I en koppbrännare så är kärnlågan en bit över cm i längd och då gasol brinner med 0.39 m/s flamfronthastighet i båda fallen så behöver man inte mäta så noga för att inse att gashastigheten i en koppbrännare är flertal gånger högre än en hattbrännare och förbränningen via brännplåten och med den högre hastigheten är flödet turbulent och det är turbulensen i lågan som åstadkommer en stor del av ljudet, pyset från munstycket mm. är relativt liten del av ljudproduktionen

Primus etasolo är något mellanting mellan hatt och koppbrännare med en metallnystan i mitten som flamhållare (bl.a för att inte slockna så lätt vid blåst) och den är fasen mig inte tyst utan brinner turbulent och hörs mycket. Föredrar trangia (primus) gasolbrännare flera gånger om om vi skall prata ljudnivå och bra brännarbeteende och tycker inte att brännare i eta solo brinner 'snyggt' alls .

Hur montera?

Hej,

beställde koppadaptern från Trangia men förstår inte riktigt hur Nova+-brännaren ska monteras. Nån som gjort det?

Bilagor

• 1371998415-TrangiaAdapter.jpg
    1371998415-TrangiaAdapter.jpg
    11.4 KB · Visningar: 1,306
Skru av slangen, og mutteren under, tre brenneren ut av koppen med føttene.
Monteres i omvendt rekkefølge i adapteret.

dsk

Nä, antagligen inte...det klarnade något. Jag hade inte förstått att man skulle montera bort "fotanordningen" och bara behålla innanmätet. Det förklarar ju en del.

Kanske fel tråd men jag provar här ändå. Jag har en Trangia Mulifuel X2 och undrar om det finns någon tillsats till den så att man kan använda den utan Trangiaköket, typ en spindelställning?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips