Optimus no: 831

Har fått ärva ett Primuskök med beteckningen no 831. Det är ett tvålågigt kök i en plåtlåda. Antagligen är köket från 60-talet någongång? Slangen har dock torkat så den lär jag få ersätta... Är det någon som vet vilken typ av gasflaska/koppling som passar till det här köket? Något annat än slangen att tänka på innan jag försöker få igång det?

Dette er en høytrykksbrenner, og skal ha en kobling som passer rett på propanflaska.
NB husk at propanslangen må tåle trykket!

dsk

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
vad sitter det i ändan på den murkna slangen - har du 'tur' så är det anslutning för de blå P20xx-flaskorna (ganska vanlig lösning i fritidsbåtar etc. förr) - och då är det högtryckök som kan anslutas direkt mot propanflaskorna utan någon tryckreducerare/regulator med lämplig övergång.

Hoppas jag fick med en bild nu...

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    40.5 KB · Visningar: 1,712
Från en lite annan vinkel. Hur tusan byter man slang på en sån där, det finns ju inga slangklämmor eller liknande?

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    34.4 KB · Visningar: 1,677
En bild på själva köket i uppfällt läge, lite rost men annars i skapligt skick frånsett slangen.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    43.2 KB · Visningar: 2,181
Och en bild i hopfällt läge. Påminner en del om Primus Oden men är mindre skrymmande. Någon som vet effekten på köket?

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    44.6 KB · Visningar: 1,737
Orginalförpackningen kvar, om än i lite mörbultat skick. Stämmer förresten min uppgift om 60-tals-ursprung?

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    51.9 KB · Visningar: 1,637
Anslutningen är för dom blå 20xx flaskorna och går att köpa och byta än idag på tex. OKQ8 mack etc. (gängning 14,5 mm x 1.5 - högergängat, om jag mins rätt)

nya sådana anslutningar med kran går i regel att köpa i järnbutikens löd och svetsavdelning

fyllningen/byte på en sådan tub ligger runt hundringen på större gasoldepåer medans flaskan ligger mellan 300:- - 600:- att köpa beroende på storlek (som man sedan byter mot fyllda dito) i dit fall är nog 2006 (1.2 kg gasol) och 2012 (2 kg gasol) dom mest intressanta storlekarna medans 2000 är för handhållna gasolbrännare och skidvallare etc.

---

att byta slang är väldigt god ide och det skall man göra på all gasolutrustning då och då. gasolslang är idag orange och skall vara klassad för just gasol och i ditt fall för flasktryck-gasol

.

Återkommer i ämnet om det här köket och hoppas att xxxargs eller någon annan sakkunnig kan hjälpa till.

Jag tog sent omsider tag i saken och gick till den lokala järnhandeln, men han ville bara kränga på mig en sats med reducerventilsats. Men då får jag inte ner anslutningsslangen i det hopfällda köket längre utan den får hänga utanför och irritera mig och ta upp plats. Det som var attraktivt med det här köket är just att det var så lätt att slå ihop till ett mycket liten paket...

Är det verkligen nödvändigt med reducerventil? Någon som kan peka på en annan lösning med direktanslutning till vanliga 20xx-flaskor utan att brandförsvaret skjuter mig? Länk?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips