Olycka med kök

Utredningens slutsatser

förtjänar att uppmärksammas brett. Jag mailade ledarna i den scoutkår där mina barn är aktiva.

Hur kan man minska risken för överslag av statisk elektricitet när man fyller på flaskor från dunk? Spelar det nån roll om säkerhetsflaskan är i plast eller metall?

En utvikning:
Tändväska till stenkolsgrillar brukar vara fotogen. Jag antar att det är säkrare ur den här aspekten men det finns andra risker med såna flaskor t ex att barn dricker vätskan och att de får lungskador om de sätter vätskan i halsen. Ett alternativ är elektriska grilltändare* men även dessa kräver handlag och passning.

Thure

*

Bilagor

• grilltändare.jpg
    grilltändare.jpg
    1.5 KB · Visningar: 765
förtjänar att uppmärksammas brett. Jag mailade ledarna i den scoutkår där mina barn är aktiva.

Hur kan man minska risken för överslag av statisk elektricitet när man fyller på flaskor från dunk? Spelar det nån roll om säkerhetsflaskan är i plast eller metall?

En utvikning:
Tändväska till stenkolsgrillar brukar vara fotogen. Jag antar att det är säkrare ur den här aspekten men det finns andra risker med såna flaskor t ex att barn dricker vätskan och att de får lungskador om de sätter vätskan i halsen. Ett alternativ är elektriska grilltändare* men även dessa kräver handlag och passning.

Thure

*

Fyllning mellan förvaringskärl och brukskärl gör man lämpligen utomhus och under kontrollerade former (beakta mynningens riktning), varpå det ska mycket till innan det händer något.

Statisk laddning undviker man (eller gör ofarlig) genom att använda metallkärl, och dessa ska kopplas samman med jordkabel så att spänningsskillnaden försvinner och gnistor omöjliggörs. Detta är korrekt förfaringssätt när man fyller brandfarliga vätskor. Tyvärr fungerar det inte med plastkärl, så det krävs åtminstone 1 st förflyttning av den nyinköpta vätskan.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Just för sprit så är det väl egentligen korken (med två pipar) som är finessen?
Jepp, och den stora finessen (när vi nu är inne på det där med metallkärl/statisk elektricitet/jordning etc) är att Trangias säkerhetskork passar utmärkt i de vanliga bränsleflaskorna i aluminium. Själv använder jag den minsta (3dl?) Optimusflaskan, men det finns väl såna här upp till både 1 och 1½ liter från olika tillverkare? Inklusive dyra tyska i rostfritt... Så det borde inte vara något problem att hantera T-dojan gnistfritt. Och är man RIKTIGT nojjig - så kan man fylla flaskan med fluffigt rostfritt stålull...

Bilagor

• KAP_forvarmningssprit.jpg
    KAP_forvarmningssprit.jpg
    30.3 KB · Visningar: 1,033
  • säkerhetskork.JPG
    säkerhetskork.JPG
    33.3 KB · Visningar: 1,025
Senast ändrad:
Jag har aldrig använt dom där säkerhetskorkarna trots att jag har en. Jag köpte en såndan där säkerhetskork men den passade inte till bränsleflaskan jag hade, en oval 055 dl. köpt på Classes. Eftersom jag inte tycker om runda flaskor så mailade jag Trangia och frågade om dom hade tankar på göra ovala flaskor men fick ett nekande svar.

Vist är det bra med dessa säkerhetskorkar framför allt om man har med elever och göra men när är jag själv så har jag kronans 1 lit. flaska eller en mindre 0.25 lit då jag är ute över dagen.

Jag använder Trangias säkerhetsflaskor med säkerhetskork och dom är strålande. Mindre söl med en sådan kork och mindre risk att spilla sprit på något som är i kontakt med mat. Enbart fördelar och alla som använder sprit borde införskaffa dessa. Gas har sina risker. En kniv är livsfarlig etc etc. Det finns massor med farliga saker och det gäller att lära sig använda dom samt använda de säkerhetshöjande medel som finns. Säkerhetsbälten i bilen, säkerhetskorkar till trangiaspriten, säkerhetsbyxor och hjälm när man jobbar med motorsågen osv osv.

Att lära sig använda ett spritkök på ett säker sätt är en bra lektion i att använda farligheter för alla barn. Gaskök kan vara farliga. öppen eld är farlig o s v. Det sista man ska göra är att instifta regler och förbjuda farliga saker. Det är vi annars duktiga på i Sverige.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips