Olycka med kök

T-sprit/alkohol _är_ ett bränsle man måste ha respekt för.

och har man hällt på från enlitersflaska eller dunk så har man gjort fel, då det kan smälla och brinna inne i dunk (det enda campingbränslet som kan göra det med luft över vätskeytan i behållaren) och göra att det sprutar ut en massa brinnande T-sprit i omgivningen.

T-sprit måste alltid tappas ur säkerhetsflaskor.
 
När jag gjorde lumpen (88/89) råkade vi ut för en olycka med T-sprit och varmt kök, det är första och enda gången jag sett en sådan olycka. Lyckligtvis inga skadade. Så här gick det till!

XX behövde mer T-sprit för att koka maten i "snuskburken", vi fick konserver den dagen, vitabönor och korv (gasblandningen i tältet under natten var JÄVLIGT explosiv!!!) hämtar således 25 liters jeepdunken med T-röd. Konstruktionen i "snuskburken" är mycket stål, så antingen var det så varmt, eller så hade det inte slocknat när han fyllde på. Resultatet var att det flammade upp runt köket men det small som F*N från jeepdunken och det kastades ut brinnande vätska från dunken.

Min gissning är att XX skvimpat eller haft otur, hur lätt är det att fylla en typ av trangia brännare med runt 5-6 matskedar sprit från en 25 liters dunk? Och har "snuskburken" eller brännaren varit varm eller fortfarande glödande/småbrinnande så har de tänt spriten, men det stora var när elden kom in i dunken och tände sprit/luft blandningen som i samband med explotionen tryckte ut ett par liter sprit som spred sig i luften och fattade eld direkt...

Bara tur att inga satt åt det hållet detta hände!

Ingen skadad, elden släckt, säkert några kallingar bytta senare då det var en bra smäll!

Efter det fortsatte fältveckan med normala skador :-S
 
Är det stökeometrisk utblandat med luft så kan det teoretiskt bli närmare 8 Bar övertryck eller 8 ggr större gasvolym när det bränner igenom och förstås då med max flamfrontshastighet - det kvittar i ganska stor utsträckning om det är gasol/bensingaser i luft eller eller T-spritånga i luft.

ju mer det avviker från stökeometrisk blandning desto långsammare brinner det igenom gasbladning och i flesta fall så ligger man nära kanterna för att det övh skall brinna och det som kunde ge explosion och uppfläkt dunk/flaska blir för det mesta bara en rejäl 'hostning' dock fortfarande med en massa utsprutande bränsle som sedan tänds på...


Säkerhetsflaska är byggd med två smala pip i korken då för att en låga skall kunna ta sig igenom och fortsätta vidare innanför så måste hålet ha en viss diameter - lite olika på bränsletyp och hur korken kyler - under det så kyler det för mycket och det kan inte propagera vidare i smala kanalen och tända på bränslet inne i flaskan.

om man skulle hålla sig dom här reglerna och inte börja slarva med att slabba med plastflaskor och dunkar som bränslet kommer levererat i ute i fält så skulle mycket vara vunnet.
 
Värmen då?

Har läst länge på utsidan men här kommer första posten ;)

Är inte den stora boven värmen och inte flaskan? Jag brukar alltid känna med handen om brännaren är sval. Är den inte det häller jag inte en droppe sprit i den! Men jag har kanske en olycka att vänta?
 
Allt handlar om det finns öppen låga eller inte - ångorna från sprit och gasolkök tål i regel rejält med värme innan självtändning (425 grader C för etanol, 490 grader C för propan/butan och dess blandning och anses inte vilja tända sig ens mot glödande varma ytor. Bensin och fotogen utblandat i luft kan självantända sig vid betydligt lägre temperatur och så lågt som 250 grader C och beror på att det är en stor cocktail av olika kolväten med både korta och långa samt brutna kolkedjor (omättade) som lystet vill reagera med syre och ge värme och därmed sänker antändningspunkten i temperatur räknat )

En ljummen/kall kök så kan man anta att det inte finns någon låga som lurar skrymslena i brännaren.

---

faran med T-sprit och flaska är att dels är det stor volym gas i flaskan som när den expanderar för att det brinner inne i flaskan och det blir rusning i flaskhalsen som sliter med sig bränsle och sprejar det runt allt för ofta.

huvudorsaken är att ångrycket över spriten när det är över 5 grader är tillräckligt rik mängd utblandad i luft för att vara inom brännbar intervall.

fotogen gasar så lite att att ångan över ytan inte är brännbar och är för mager för att brinna, om inte temperaturen är över 70 grader eller så, bensin gasar så mycket med sina lättare kolvätebeståndsdelar vid rumstemperatur att bränsle-luftbladningen är för rik/fet för att kunna brinna i en dunk/flaska och det är först vid -35 grader C bensin kan hamna i farlig område.
 
Jag blev sur på att vedspisen inte gick igång igår. På med fotogen och in med tändaren. Jag kan tänka mig att spisringarna hade flugit iväg om luckan hade varit stängd. Jag hällde av misstag på bensin! Spännande att se en perfekt fyrkantig explosion fylld med aska och gnistor ur spisluckan. Det måste jag prova igen fast med luckan stängd. Kanske kan jag uppfinna en ny typ av förbränningsmotor? /Otto
 
Med tanke på att under min tid i scouterna, lekte vi eldkastare med "tomma" T-sprits flaskor.
Får jag upp bilder på hur det sett ut.

Man hällde i lite t-sprit i botten på en 1-liters flaska.
Lade den ca 20 cm från en tänd trangia-brännare, och stampade på flaskan.
Ångorna antänds, och en häftig pyroteknisk effekt uppstår.
Stampade man hårt nog, flög flaskan iväg.

Den leken tog slut, sedan vi startat en gräsbrand av större mått, på halleberg.

Jag räknar nu med att alla former av friluftsdagar i alla skolor över hela landet, ställs in.
och att "barnbrännar" företaget trangia kommer att belägras av aktivister samt att arga curling föräldrar demonstrerar utanför naturkompaniet, tills de helt slutar sälja spritkök.

För roten till det onda måste ju vara köken?
Vi kan ju inte kränka lärarinna, och beskylla henne för "den mänskliga faktorn"?

Skickat från min MB525 via Tapatalk 2
 
Våra scouter använder nästan bara gasol numera (det är mycket smidigare). Men vi lär dem ändå att OM man använder sprit så ska man dels alltid ha säkerhetsflaska och dels ska man alltid lyfta ur brännaren ur köket med fingrarna innan man fyller. Då är man säker på att den har slocknat och svalnat och riskerar inte att brinnande gräs under köket sätter eld på ångorna.

I en av de länkade artiklarna står det "Ett av spritköken brann ut fort och en lärare lade locket på för att låta det svalna. När han lyfte på locket för att fylla på igen blev det som en explosion." Det låter inte alls som man "ska göra". Varför lägga på locket? Det svalnar inte fortare då ju?


På hajken på Scout 86 såg jag en olycka där en kille tyvärr stod ivägen för eldkvasten (det var inte säkerhetsflaska). Han stod som tur var bara några meter från en sjö så han blev släckt ganska snabbt, men hans skrik i väntan på ambulansen glömmer man inte i första taget...

Jag vill minnas att det finns en UR-film om en liknande händelse också (den var dock vintertid tror jag och tjejen som fick den brinnande spriten på sig hade mer skyddande kläder).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
heme Olycka med trangiakök och elever igen Kök och brännare 169
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Elvah Viktoptimering av kök vs koktid/gasåtgång Kök och brännare 32
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
statemachine Köp av kök. Kök och brännare 6
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Grafpro Sex kök i vind Kök och brännare 7
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Lico Vilket kök vid elavbrott? Kök och brännare 64
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
SWESalK Stabilt kök för matlagning Kök och brännare 51
GustavOh Rekommenderade kök per användningsområde Kök och brännare 16
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15
fritänkare Avlång 175g gastub till kök? Kök och brännare 12
Garherr Kök för nybörjare Kök och brännare 51
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
AndersPS Vilket kök!? djungel!!! Kök och brännare 6
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
Chrabban Kök för 2 ? Kök och brännare 29
Hanna M Lätt, bra och billigt kök för 2 pers? Kök och brännare 16
1145 Var köpa Coleman-kök i Sverige Kök och brännare 6
silenhag TEST kök friluftsbrännare Kök och brännare 10
magnus ul Samlarmani, hur många kök kan man ha egentligen? Kök och brännare 90
iamanders Få plats med fristående kök i Terra weekend Kök och brännare 14
MaSt Kök för matlagning, råd och dåd önskas Kök och brännare 5
asfaltsbarn Hjälp med att hitta rätt kök Kök och brännare 7
friluftsrookie Köpa kök Kök och brännare 19
... Olika sorters gasblandningar kompatibla med olika kök? Kök och brännare 7
josia kök och kokkärl för matlagning Kök och brännare 25
seobserver Jämförelse mellan Optimus 77 (Jägare/Tor) och Ö&B (Biltema) kök Kök och brännare 20
eyck Intressant kök med USB-laddning Kök och brännare 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.