Önskar vandringstips till sommaren!

Jag planerar att fjällvandra i augusti men vet inte riktigt var. Är det någon som har bra tips? Jag är ej någon van fjällvandrare, har prövat på jämtlandsfjällen (sylarna) samt fulufjällen. Är vältränad, dvs klarar av längre strapatser. Mina kriterier är även "smal budget" samt att jag gärna träffar nya trevliga människor (planerar att vandra själv). Har funderat lite på Svenska turistföreningens gruppvandringar.
 
Jag tänker mig vara ute 4 dgr till en vecka. Har därutöver ej skaffat mig något tält så det behöver vara tips på vandringsleder där det finns möjlighet att sova i stuga. Alternativt tips på bra men prisvärda mindre tält.
 
Föreslår Vakkotavare - Nikkaluokta eller omvänt. En ofta förbisedd men ack så vacker del av Kungsleden!
 
Jag tänker mig vara ute 4 dgr till en vecka. Har därutöver ej skaffat mig något tält så det behöver vara tips på vandringsleder där det finns möjlighet att sova i stuga. Alternativt tips på bra men prisvärda mindre tält.

Ifall du egentligen skulle vilja tälta: en veckas stugboende kostar 1500 kr eller mer. Man kan få ett vettigt tält för några hundra kronor mer. Man tjänar igen även ett ganska dyrt tält på bara några säsonger.

Men vill man gärna bo i stuga så har det såklart ingen betydelse :)

TILLÄGG: Jag vet att jag var off topic, förlåt :)

TILLÄGG 2: jag var kanske inte så off topic trots allt. Ett tält jag hade i tankarn var Vaude Taurus I som kostar 2095 kr hos getout.se, eller Taurus II som kostar 2395 på samma ställe. Finns säkert andra tält i samma prisklass.
 
Tack för tipsen!
Kungsleden, Vakkotavare - Nikkaluokta, låter lockande. Om jag ska välja mellan Grövelsjön och Kungsleden - vad välja? För och nackdelar?
Om jag sedan väljer att skaffa mig ett tält, vad för övrig utrustning behövs? Har enbart sovit i stuga tidigare så jag har ingen annan utrustning än vandrarkängor, ryggsäck, kläder, sovsäck. Vad behöver jag mer än tält? Inget avancerat, jag är nybörjare.
Fast, kanske större chans att träffa andra vandrare om man väljer att sova i stuga, även om det är lite trångt :)
 
Om du vänder på turen och avslutar i Vakkotavare så slipper du börja med en rätt kraftig stigning, det kommer iofs andra senare iallafall så du slipper inte stigningarna, men jag skulle börja i Nikkaloukta.
Ett kök behöver du, nåt att äta och dricka ur.
Sök runt lite i trådarna och kolla lite utrustningstips.

Den delen av kungsleden är lite mer högfjällsmiljö kontra Grövelsjön
Hoppas du får en trevlig tur!
 
Ammarnäs - Hemavan

Mitt standard-tips blir att vandra kungsleden mellan Ammarnäs - Hemavan. Goda förbindelser finns till både Ammarnäs och Hemavan från Umeå.
Sträckan mellan Ammarnäs och Hemavan är knappa 8 mil. Det finns 5 stugor fördelade på den sträckan. Mycket vackert och lättvandrat. Om man vill kan man även göra en topptur till N.Sytertoppen(1767 möh).

God tur!
 
Tack för tipsen!
Kungsleden, Vakkotavare - Nikkaluokta, låter lockande. Om jag ska välja mellan Grövelsjön och Kungsleden - vad välja? För och nackdelar?
Om jag sedan väljer att skaffa mig ett tält, vad för övrig utrustning behövs? Har enbart sovit i stuga tidigare så jag har ingen annan utrustning än vandrarkängor, ryggsäck, kläder, sovsäck. Vad behöver jag mer än tält? Inget avancerat, jag är nybörjare.
Fast, kanske större chans att träffa andra vandrare om man väljer att sova i stuga, även om det är lite trångt :)

I princip kan du ju enbart sova i tältet och utnyttja stugornas kök mot en liten avgift, och då behöver du inget extra alls utöver sovsäck, liggunderlag och tältet. Men ska du vara helt oberende så behövs ju ett kök också. Det kanske du ändå tänkt ha för lunchpauser etc?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
azog Önskar kritik på ännu en rutt i Sarek Fjällvandring 20
-Ruff- Önskar kommentarer om vår planerade rutt Fjällvandring 10
camlun Önskar tips på toppturer Fjällvandring 0
espirituosa Önskar låna sovsäck 1-8 augusti för fjällvandring (Keb) Fjällvandring 9
nnn.sthlm Önskar tips på korta turer till hösten! Fjällvandring 3
Önskar tips på fiske i Arjeplogsfjällen Fjällvandring 6
davnie Önskar turförslag i västra Norge!? Fjällvandring 1
baffinguarapo Vandringstips Fjällvandring 3
Kalle G Vandringstips väster om Mavasjaure-Pieskehaure (jaure?) Fjällvandring 10
HikingMike Vandringstips Keb->Sarek->Aktse Fjällvandring 5
k elias Vandringstips abisko/Narvik m barn önskas! Fjällvandring 4
Adelanteeee Köptips och vandringstips inför ensamvandring av Kungsleden Fjällvandring 13
Anders80 Vandringstips Jotunheimen Fjällvandring 2
Elin75 Vandringstips i Norge? Fjällvandring 13
Elvah Vandringstips Sylarna, Ekorrdörren, Gåsen, Holkendurrie? Fjällvandring 4
tjej_91 Vandringstips Sarek på 7 dagar Fjällvandring 6
fredrik82 Vandringstips i Sarek, Padjelanta, m.m. Fjällvandring 3
curt Vandringstips södra/östra Norge? Fjällvandring 4
mler Vandringstips längs hela fjällkedjan Fjällvandring 88
AFe Vandringstips i Lyngen, Norge? Fjällvandring 1
i95_lab Vandringstips norrut från Björkliden/Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 5
Niak65 Vandringstips suorva-akka-piela-suorva Fjällvandring 1
HelenS Vill ha vandringstips i sommar! Fjällvandring 18
felix_sors Vandringstips sökes Fjällvandring 2
efred Vandringstips för nybörjare Fjällvandring 9
Stordrulen Vandringstips Nordkapp Fjällvandring 6
lirrran vandringstips Fjällvandring 5
body Vandringstips önskas! Fjällvandring 6
alexander3 Vandringstips, Abisko Fjällvandring 3
DIF-Larson Vandringstips Fjällvandring 6
månsb Vandringstips i Toscana Fjällvandring 1
sturesture Tälttips o Vandringstips Färöarna Fjällvandring 2
nilkas Vandringstips, inre Troms (Norge) Fjällvandring 3
thodan Fina vandringstips för Jämtlandsfjällen Fjällvandring 2
pjurka Vandringstips? Fjällvandring 3
jaos Söker vandringstips: italienska central-alperna Fjällvandring 1
unna Sareknovis, vandringstips. Fjällvandring 3
carver Vandringstips i Norrbotten? Fjällvandring 6
VAndringstips centrala Jotunheimen Fjällvandring 0
Vandringstips Fjällvandring 4
Fler vandringstips Fjällvandring 5
Ictory Från bårddetjåhkkå till sarektjåkka Fjällvandring 0
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
GustavOh Biljetter till fjällvärlden 2024 Fjällvandring 63
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 7
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.