Fler vandringstips

  • Trådstartare lars.svanstroem@telia.com (Lars Svanström)
  • Start datum

lars.svanstroem@telia.com (Lars Svanström)

Gäst
Har också (se inlägg 545) funderat på att årets vandring skall bli Aktse - Rapadalen - Pielaslätten - Pastavagge - Rinim - (båt) - Sitojaure - Saltoluokta.
Är intresserad av erfarenher från sträckan, framför allt Rapadalen - har läst att den är / kan vara rena träsket, med vatten upp till midjan mm., synd om de som går där enl. ett par berättelser på nätet. Är det så? Eller är det säsongsbetonat?


Mvh Lars S.
 
Mina minnen...

... är väl nästan lika grumliga som vattnet i Rapaälven :). Efter båtturen till Nammatj (måste bestigas) var det inga problem förutom en jokk (Poutajåkotj?) där vi inte kunde hitta något vadställe. Högt ris var det också där. Till slut vadade vi över i midjehögt lugnvatten. Troligtvis kan man hitta ett enklare ställe att gå över denna lilla jokk! Vid Lulep Vassjajokken hittade vi en jättfin övergång lite nedströms leden medan en annan grupp plumsade i rejält där. Efter Alep Vassjajokken söker man sig ner mot Rapaälven och går längs stranden. Under förutsättning att det är lågvatten förstås! Svirjajokken är djup nere vid älven. Gå upp till skogskanten och gå över, ta med en gammal björkstam och lägg över den smala men djupa jokk som kommer från Skårkijauratjah (såvida det inte ligger en stock där redan). Då är du nere på Rapaselets behagliga strandpromenad. Oerhört mycket mer lättvandrad (vid lågvatten) än den eländiga leden uppe i skogen. En bit upp från Skårkistugan på platåer finns fina tältplatser med panoramavyer.


Ett enligt mitt tycke bättre alternativ från Aktse är att gå stigen mot Skierfe som givetvis bestiges. Därefter håller du höjd bort till Lulep Vassjajokken och följer den lilla åssträckning som går snett neråt. Fina tältplatser med vy! Se till att du (strax efter Skierfe) tar höjd direkt under Kiertokiesjtjåkko (1342) ca 40 m uppför en grusränna i stället för att följa den fina hyllan fram till jokkravinen där det blir tvärstopp!


God tur
/Tore
 
Sito-Salto

Hej,
du kan med fördel undvika sträckan Sito stugorna - Salto, den är enbart trist. Det finns flera varainter ut från Sarek mot Salto. Men om du vill till Rinim, som är en mycket sympatisk plats, så går det att åka båt över sjön och snedda mot Salto. Den varianten finns beskriven i någon bok om Sarek men jag minns inte just nu vilken.
MVH
Stefan
 
Rapadalen aug.1998

Hejsan !


Jag gick Rapadalen in till selet (en bit bortanför Lulep Vassjajåkatj) och tillbaka omkring 10 augusti 1998. Det var inga som helst problem med några vad. Det låg stockar överallt. På ett ställe var det lite plums till knäna kanske, men inget speciellt svårt. Det gäller nog bara att hitta rätt stig !
de förgrenar sig ibland ! De som vadat midjedjupt kanske tog en annan väg än vad jag gjorde.Går man nära Rapaätno kan det hända att terrängen är väldigt lerig och klafsig och sank, så ibland får man vända och ta en omväg på fastare mark. Jag tror att bästa tiden för att gå Rapadalen är från 15 augusti och framöver.


Jag tycker inte man ska undvika Rapadalen, det är en fantastisk upplevelse att gå där och njuta av grönskan och älgarna med sina stora skovelhorn som ligger och betar. Väldigt osvenskt minst sagt. Men som sagt gillar man kalfjäll bättre (dock med risk för vindutsatta lägen) så är varianten norr om Skierfe att rekommendera.Vyerna när man är på väg ner mot selet ska vara nåt i hästväg (enligt Grundstens foton).


MVH Mats Frank, Umeå
 
Ovanför Rapadalen

Jag kan varmt rekomendera att gå ovanför Rapadalen. Enligt mitt tycke så ska Rapadalen upplevas på avstånd då får man alla fantastiska utsikter serverade på silverfat. Jag gick själv upp från Rapaselet vid Alep Vassjajåkk och därefter på höjderna ovanför dalen ner till Aktse och det var fantastiskt vackert. Jåkkarna var det inga större problem med, det var bara Lulep Vassjajåkk som var lite vass där den rinner i en djup ravin, man kan behöva ta den högre upp på platån vid högvatten.
Att gå nere i dalen har sina sidor, söndergångna myrar, klaffsande i lervälling och man missar utblickarna över deltat och selet.
Om man går Rapadalen så får man inte glömma att ta med sig en kikare, det är otroligt upplevelse att ligga ovanför selet och kikarspana ner i dalen och titta på alla älgar som betar där nere, jag kunde räkna till minst 14 älgar
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kjpil Fjällsäkerhetsrådets enkät i media. Fler oansvariga på fjället? Fjällvandring 31
article Mat och matlagning på fler dagars vandring Fjällvandring 5
zzeezz Fler vandringslopp? Fjällvandring 3
majjen Finns det fler nörd-trådar? Fjällvandring 2
Joakim Ambrosson Fler som ska till Jotunheimen i augusti? Fjällvandring 7
millimeter Fler tåg till Jämtlandsfjällen Fjällvandring 0
cnygardh Fler än jag?? Fjällvandring 3
Lars G A Fler goda råd Fjällvandring 2
vandringsman FLER FRÅGOR * UPPDATERING Fjällvandring 0
baffinguarapo Vandringstips Fjällvandring 3
Kalle G Vandringstips väster om Mavasjaure-Pieskehaure (jaure?) Fjällvandring 10
HikingMike Vandringstips Keb->Sarek->Aktse Fjällvandring 5
k elias Vandringstips abisko/Narvik m barn önskas! Fjällvandring 4
Adelanteeee Köptips och vandringstips inför ensamvandring av Kungsleden Fjällvandring 13
Anders80 Vandringstips Jotunheimen Fjällvandring 2
Elin75 Vandringstips i Norge? Fjällvandring 13
Elvah Vandringstips Sylarna, Ekorrdörren, Gåsen, Holkendurrie? Fjällvandring 4
tjej_91 Vandringstips Sarek på 7 dagar Fjällvandring 6
fredrik82 Vandringstips i Sarek, Padjelanta, m.m. Fjällvandring 3
curt Vandringstips södra/östra Norge? Fjällvandring 4
mler Vandringstips längs hela fjällkedjan Fjällvandring 88
AFe Vandringstips i Lyngen, Norge? Fjällvandring 1
i95_lab Vandringstips norrut från Björkliden/Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 5
Niak65 Vandringstips suorva-akka-piela-suorva Fjällvandring 1
Michaela Önskar vandringstips till sommaren! Fjällvandring 15
HelenS Vill ha vandringstips i sommar! Fjällvandring 18
felix_sors Vandringstips sökes Fjällvandring 2
efred Vandringstips för nybörjare Fjällvandring 9
Stordrulen Vandringstips Nordkapp Fjällvandring 6
lirrran vandringstips Fjällvandring 5
body Vandringstips önskas! Fjällvandring 6
alexander3 Vandringstips, Abisko Fjällvandring 3
DIF-Larson Vandringstips Fjällvandring 6
månsb Vandringstips i Toscana Fjällvandring 1
sturesture Tälttips o Vandringstips Färöarna Fjällvandring 2
nilkas Vandringstips, inre Troms (Norge) Fjällvandring 3
thodan Fina vandringstips för Jämtlandsfjällen Fjällvandring 2
pjurka Vandringstips? Fjällvandring 3
jaos Söker vandringstips: italienska central-alperna Fjällvandring 1
unna Sareknovis, vandringstips. Fjällvandring 3
carver Vandringstips i Norrbotten? Fjällvandring 6
VAndringstips centrala Jotunheimen Fjällvandring 0
Vandringstips Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.