Vandringstips för nybörjare

Jag har börjat planera för en fjällvandring med ett gäng scouter i yngre tonåren i sommar. De har hyfsad friluftsvana allihop men de flesta har inte pövat fjällvandring förr och har väl därmed inte världens bästa utrustning för det (och har inte heller resurser att införskaffa allt).Därför har jag tänkt mig ett upplägg med basläger för att därifrån göra dagsturer vilket känns som ett rimligt upplägg första gången.

Jag skulle därför vilja ha tips på lämpliga platser för detta ändamål - ett sjysst ställe för basläger med tält och med 4-5 roliga dagsturer att göra. Vi måste också kunna ta oss dit med allmänna kommunikationsmedel från Uppsala. Alla tips, från Dalafjällen till Kiruna, är välkomna.
 
Artfjället kanske?
Begränsat område. Baslägervänligt. Botaniskt och geologiskt intressant.


Och inte minst tokvackert.
 
Grövelsjön hade jag funderat på. Är det inte risk för överbefolkning där?
Artfjället låter intressant. Tåg till Hemavan. Går det bussar vidare norrut i dalen eller är det från Hemavan man får börja vandringen?
 
Grövelsjön hade jag funderat på. Är det inte risk för överbefolkning där?
Artfjället låter intressant. Tåg till Hemavan. Går det bussar vidare norrut i dalen eller är det från Hemavan man får börja vandringen?

Jag antar att du avser Storuman? Det blir Inlandsbanan isåfall, och det kan iofs vara en intressant färd. Annars tror jag att grundtipset är tåg till Vännäs och buss därifrån till exempelvis Klippen och vandra till Strimasund, eller tvärtom. Bussen går E12 över på norska sidan.

:) Kalle G
 
Jag antar att du avser Storuman? Det blir Inlandsbanan isåfall, och det kan iofs vara en intressant färd. Annars tror jag att grundtipset är tåg till Vännäs och buss därifrån till exempelvis Klippen och vandra till Strimasund, eller tvärtom. Bussen går E12 över på norska sidan.

:) Kalle G

Gick nog lite snabbt där tåg+buss till Hemavan menade jag ju :)! Men nu fick jag ju lite resmålstips ändå
 
Jag antar att du avser Storuman? Det blir Inlandsbanan isåfall, och det kan iofs vara en intressant färd. Annars tror jag att grundtipset är tåg till Vännäs och buss därifrån till exempelvis Klippen och vandra till Strimasund, eller tvärtom. Bussen går E12 över på norska sidan.

:) Kalle G

Ja lämpliga start/slutpunkter på norra sidan av området är klippen, strimasund och... vad heter dammen som ligger mitt emellan?

För en baslägerstur föreslår jag att ni utgår från strimasund och slår läger söder om långfjället.
 
Artfjället rekommenderas varmt. Jag har skrivit en artikel om mina egna intryck från en vandring där under några vackra julidagar föregående sommar. http://www.utsidan.se/cldoc/14131.htm

Även en av den kommande sommarens vandringar kommer jag sannolikt att göra i detta område.

Du bör absolut även läsa Tore Abrahamssons bok Okända fjäll. Den innehåller ett långt kapitel om Artfjället. Dessutom är boken som helhet mycket informativ - och inspirerande. Tore Abrahamsson är en av våra stora fjällskildrare.

Claes Grundstens omistliga På fjälltur: Vindelfjällen med turbeskrivningar är också självklar läsning.
 
Senast ändrad:
Når du nå først er i området Artfjellet, så kan en annen mulighet være Okstindan rett over på norsk side. Her finnes det to hytter Kjendsvasshytta og Gressvasshytta som kan være greie å ha i nærheten i tilfelle noe teltutstyr bryter sammen, eller man bare vil tørke seg i en ordentlig hytte. Svært koselige hytter begge, kan anbefales. Se link til HT nede. Det går greit å gå fra Umbukta Fjellstue til Kjennsvasshytta, ca 25 km. Hvis dere kan få noen til å sette dere over Storuman forkortes gåturen til ca 17km

Som aktivitet kan dere jo ta en tur opp på breen og/eller en topptur til Nordnorges høyeste topp Oksskolten. Fra Kjennsvasshytta må du krysse breen, men det slipper du fra Gressvasshytta. Det bør være med en leder som har brekurs. Men det må jo være flott for ungdommene å få gå i tau på en kjempestor bre. Traff for 3 år siden et gjeng svensker som hadde teltleir like ved breen, på toppen der stien fra Kjennsvasshytta går ned til bretunga.

Hvis dere vil bruke en eller flere av hyttene er det sikkert lurt å gjøre en avtale med HTfor å få bedre priser og å informere om at et større antall opptar plassen(hvis det blir aktuellt). Jeg ser at Rana Turistforening har en pris av 20 per person for skoleklasser/ungdomsgrupper. Burde kanskje være mulig hos HT også.

/Otto
 
Sylarna / Helag har jag själv varit i med en liknande grupp och det var mycket lyckat. Helag är Sveriges sydligaste glaciär och snöbollskrig på sommaren är alltid lite extra kul, plus att själva bestigningen mot toppen har lite coolhetsfaktor. Även lite adrenalin att stå längst upp och titta ut över den branta sidan.

Sök på SJ.se vad det skulle kosta för er att ta tåget till Enafors. Här ifrån Göteborg är det hyfsat billigt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
baffinguarapo Vandringstips Fjällvandring 3
Kalle G Vandringstips väster om Mavasjaure-Pieskehaure (jaure?) Fjällvandring 10
HikingMike Vandringstips Keb->Sarek->Aktse Fjällvandring 5
k elias Vandringstips abisko/Narvik m barn önskas! Fjällvandring 4
Adelanteeee Köptips och vandringstips inför ensamvandring av Kungsleden Fjällvandring 13
Anders80 Vandringstips Jotunheimen Fjällvandring 2
Elin75 Vandringstips i Norge? Fjällvandring 13
Elvah Vandringstips Sylarna, Ekorrdörren, Gåsen, Holkendurrie? Fjällvandring 4
tjej_91 Vandringstips Sarek på 7 dagar Fjällvandring 6
fredrik82 Vandringstips i Sarek, Padjelanta, m.m. Fjällvandring 3
curt Vandringstips södra/östra Norge? Fjällvandring 4
mler Vandringstips längs hela fjällkedjan Fjällvandring 88
AFe Vandringstips i Lyngen, Norge? Fjällvandring 1
i95_lab Vandringstips norrut från Björkliden/Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 5
Niak65 Vandringstips suorva-akka-piela-suorva Fjällvandring 1
Michaela Önskar vandringstips till sommaren! Fjällvandring 15
HelenS Vill ha vandringstips i sommar! Fjällvandring 18
felix_sors Vandringstips sökes Fjällvandring 2
Stordrulen Vandringstips Nordkapp Fjällvandring 6
lirrran vandringstips Fjällvandring 5
body Vandringstips önskas! Fjällvandring 6
alexander3 Vandringstips, Abisko Fjällvandring 3
DIF-Larson Vandringstips Fjällvandring 6
månsb Vandringstips i Toscana Fjällvandring 1
sturesture Tälttips o Vandringstips Färöarna Fjällvandring 2
nilkas Vandringstips, inre Troms (Norge) Fjällvandring 3
thodan Fina vandringstips för Jämtlandsfjällen Fjällvandring 2
pjurka Vandringstips? Fjällvandring 3
jaos Söker vandringstips: italienska central-alperna Fjällvandring 1
unna Sareknovis, vandringstips. Fjällvandring 3
carver Vandringstips i Norrbotten? Fjällvandring 6
VAndringstips centrala Jotunheimen Fjällvandring 0
Vandringstips Fjällvandring 4
Fler vandringstips Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
sardonisk Vålådalsfyrkanten (relativ nybörjare) Fjällvandring 12
Mössa Ställa in tälttur pga ihållande regn? (nybörjare) Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Bjorn1971 Nybörjare i Grövelsjön och Töfsingedalen. Fjällvandring 10
Askel Sonfjället med nybörjare? Fara för björn? Fjällvandring 1
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
fonkymon Åreskutan nybörjare Fjällvandring 8
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
Ingrid74 Nybörjare Anarisfjället Fjällvandring 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...