Vandringstips i Norrbotten?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tjenare,

Jag har tidigare endast vandrat några gånger i Jämtlandsfjällen (+flickvän som har lite mer erfarenhet t.ex Keb) men funderar i år på en vandring i Norbotten för att få se en annan del av fjällvärlden.

Jag eftersöker därför tips på en lämplig och trevlig tur i någon av nationalparkerna däruppe.
Tänkte oss ca 6-9 dagar inkl. resa STHLM ToR antigen V30-31 (mitt i smeten!) eller någon gång i september och tycker om friheten att vandra med tält samt ev. både ledad och oledad sträckning. Ev. vad bör helst inte vara av svår natur.Konditionen är skaplig men vi är inga fysiska fantomer.

Vore tacksam för några uppslag..
/Henke
 
Lappland?

Du nämner nationalparker i norrbotten. Det finns väl någon men inte så många, och det handlar då inte om fjällvandringsmiljöer utan skogsmiljö (tex. Muddus). De flesta nationalparkerna i fjällmijö ligger i lappland (i och för sig norrbottens län). Men i lappland har du att mycket att välja på, bla. Sarek, Padjelanta, Abisko, Stora sjöfallet etc. Kolla upp dessa om det är intressant och ställ gärna fler frågor.

Lycka till!
 
Norrbottens län, det skulle jag ju ha skrivit..

Tack för det inlägget. Visst är det länet jag talar om. Är så inkörd på länsnamnen att jag nästan glömt att landskapen existerar, med risk för att stöta mig med någon. ;-)

Jag är inte så noga vilket av dessa områden Ni kan rekommendera utan har som sagt inte sett något av dem. Tar tacksamt emot alla förslag...

/Henke
 
Det finns massvis med turer

Det finns ju massvis med turer att föreslå. Det blir nästan svårt att välja. Sarek är ju vildmarkens mecka, och det har nyligen varit minst en tråd här på forumet om turtips i Sarek. Sök upp den vetja! Sedan finns det många andra varianter. Man kan tex. Gå Ritsem-Kvikkjokk via Padjelantaleden. Abisko-Keb-Nikkaluokta är ju en klassiker (kan göras helt på led eller med alternativa vägar). En rundtur från Kvikkjokk upp till Pårte runt lite grann och Kvikkjokk igen kan vara fint. Man kan också prova turer från Saltaluokta och in i Stora sjöfallets nationalpark, och kanske även in i Sarek.

Hoppas att mitt velande ger dig något i alla fall/
Micke
 
Arjeplogsfjällen?

Arjeplogsfjällen, kan det vara någonting?

Kungsleden är inte lika hårt trafikerad där som till exempel runt Abisko - Keb.
Start från till exempel Jäkkvik, antingen Kungsleden norrut mot Kvikkjokk, eller söderut (då blir det lite nationalparksvanding i Peiljekaise) mot Ammarnäs.

Bra läsning och inspiration inför vandringen, och det gäller det mesta av Lapplandsfjällen, finns i Claes Grundstens Vandra Kungsleden-böcker. Nummer tre i serien handlar om Arjeplog-Ammarnäs-Hemavan, tvåan om Sarek/Padjelanta, ettan om Abisko/Kebnekaise.

Göran
 
Giebmegaise runt!

Hej!

En fin tur är turen från Nikkaluokta till Nikkaluokta runt Giebmegaisemassivet. Fast det är ju tyvärr ingen nationalpark (men kanske kan bli).


Grundsträckning:

- Start i Nikkaluokta med båtskjuts (beställs i förväg) så långt möjligt norrut i Vistasvagge.
- Vandring mot Vistasvaggestugan.
- Fortsätt genom Stuor Reaiddavaggei mot Nallo
- Söderut mot Sälkastugorna och vidare mot Singi
- Åter mot Kebnekaise fjällstation och Nikkaluokta.

Turen är okomplicerad och ger stort utrymme för variation och utvikningar. Tältplatser i stort sett överallt, och närhet till stugor ifall vädret blir surt. Inga svåra vad.

Sträckningen ger en bred bild av området. Fjällskog i Vistasvagge, vackra hedar i Stuor Reaeiddavaggi, alpin resning kring Nallo, vidsträckta utsikter i Tjäktjavagge, och eventuellt möjlighet att bestiga Giebmegaise.

Chanser till avstickare - Unna Reaiddavagge, eller Siellmavaggi från Nallostugan - Singivagge (men undvik att gå vidare österut i dalen om man inte är van vandrare) från Tjäktjavagge - Tarfala från Kebnekaise fjällstation.

Hör av dig, om Du vill ha fler detaljer.

Mvh
Bert
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
baffinguarapo Vandringstips Fjällvandring 3
Kalle G Vandringstips väster om Mavasjaure-Pieskehaure (jaure?) Fjällvandring 10
HikingMike Vandringstips Keb->Sarek->Aktse Fjällvandring 5
k elias Vandringstips abisko/Narvik m barn önskas! Fjällvandring 4
Adelanteeee Köptips och vandringstips inför ensamvandring av Kungsleden Fjällvandring 13
Anders80 Vandringstips Jotunheimen Fjällvandring 2
Elin75 Vandringstips i Norge? Fjällvandring 13
Elvah Vandringstips Sylarna, Ekorrdörren, Gåsen, Holkendurrie? Fjällvandring 4
tjej_91 Vandringstips Sarek på 7 dagar Fjällvandring 6
fredrik82 Vandringstips i Sarek, Padjelanta, m.m. Fjällvandring 3
curt Vandringstips södra/östra Norge? Fjällvandring 4
mler Vandringstips längs hela fjällkedjan Fjällvandring 88
AFe Vandringstips i Lyngen, Norge? Fjällvandring 1
i95_lab Vandringstips norrut från Björkliden/Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 5
Niak65 Vandringstips suorva-akka-piela-suorva Fjällvandring 1
Michaela Önskar vandringstips till sommaren! Fjällvandring 15
HelenS Vill ha vandringstips i sommar! Fjällvandring 18
felix_sors Vandringstips sökes Fjällvandring 2
efred Vandringstips för nybörjare Fjällvandring 9
Stordrulen Vandringstips Nordkapp Fjällvandring 6
lirrran vandringstips Fjällvandring 5
body Vandringstips önskas! Fjällvandring 6
alexander3 Vandringstips, Abisko Fjällvandring 3
DIF-Larson Vandringstips Fjällvandring 6
månsb Vandringstips i Toscana Fjällvandring 1
sturesture Tälttips o Vandringstips Färöarna Fjällvandring 2
nilkas Vandringstips, inre Troms (Norge) Fjällvandring 3
thodan Fina vandringstips för Jämtlandsfjällen Fjällvandring 2
pjurka Vandringstips? Fjällvandring 3
jaos Söker vandringstips: italienska central-alperna Fjällvandring 1
unna Sareknovis, vandringstips. Fjällvandring 3
VAndringstips centrala Jotunheimen Fjällvandring 0
Vandringstips Fjällvandring 4
Fler vandringstips Fjällvandring 5
Henning K Länstrafiken Norrbotten slutar med bussen till Ritsem Fjällvandring 58
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
nicko_ Nattågen till övre Norrbotten sommaren 2021 Fjällvandring 6
nicko_ SJ nattåg till övre Norrbotten sommaren 2019 Fjällvandring 3
Lunkan90 Tips på vandringssträcka Västerbotten/Norrbotten Fjällvandring 5
speedy Tips på dagsturer Norrbotten? Fjällvandring 4
Elin-d Erfarna vandrare sökes (Missing people) till skallgång i Kutjaure, Allak, Norrbotten Fjällvandring 10
Rapps Tips för juni vandring i norrbotten. Fjällvandring 30
bestofever Oerfarna fjällvandrare från Norrbotten Fjällvandring 16
Wolf25 3 dagars i Norrbotten Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.