3 dagars i Norrbotten

Vi har en liten tradition på jobbet att åka och fjällvandra en långhelg, så jag har redan börjat fantisera. Det är lite trixigt att hitta en lagom 3 dagars tur, speciellt då damerna i sällskapet vill bo i stuga. Kanske dom som inte vill tälta kan åka till spahotellet i Riksgränsen, så kan vi övriga tälta :)

Jag hade funderat på att gå gränsleden Ritsem-Sörfjorden och helikoptra tillbaka, men pga kostnader och allmän osäkerhet med transporter får den nog vänta.

Någon som har något bra tips?

/Ulf
 
Pratar vi om nästa sommar...?
I så fall är området kring Abisko trevligt med stugor att bo i.

Abisko-Korsavagge-Låkta-Kärkevagge-Buss/tåg tillbaka (Mkt fint tur)

Abisko - Unna Allakas - Sjangeli - Stour Kärpel - Riksgränsen - Buss/tåg tillbaka (Lång tur för tre dagar)

/M
 
Om övriga vill bo på Spa i Gränsen: Hoppa av i Tornehamn och gå mot Pålno - sedan vidare västerut och snurra runt lite innan du vänder söderut mot Gränsen?
 
Senast ändrad:
Ja, nästa sommar/höst, eller någon annan sommar höst.

Låkta - Kårsavagge gick vi i år, det var fint.
Abisko - Unna Allakas - Riksgränsen har jag och sambon gått på tre dagar och det rekommenderar jag inte. Men det är en fin tur att gå.

Önskemål har framkommit om att gå igenom Lapporten, men jag har hört att det är mest myrmark där...
och inga stugor :)
Jag har även haft på förslag att gå i Muddus, men folk tycker att det är för mycket skog, inget kalfjäll.
Även att åka till Saltoluokta har önskats, men då blir det att man kommer fram på fredag, bastar, äter, sover och sedan gör en dagstur på lördag och åker hem på söndag. Så man får betala mat och boende mm minst 2000 spänn för att gå en dagstur. Då skulle jag hellre satsa dom pengarna på att gå tre dagar (t.ex Padjelantaleden) och sedan helikopter tillbaka.


Staffan:
Hmmm.. Pålno och sedan genom Vadvetjåkka fram till stigen ner mot Riksgränsen, kanske kan vara nåt. Har du vandrat i dom trakterna? Tänkte på vad, vägval mm.

/Ulf
 
Senast ändrad:
Varför inte ta "genvägen" till Aktse (buss till Tjåmotis, Skarins taxi till cykelstigen, vandring + ev båt), sen Kungsleden (med ev avstickare upp på Skerfe) till Sitojaure och avsluta med bastu o middag i Salto? Tre nätter och lätt vandring.

Ett annat kort-alternativ är (Akka)-Kisuris-Kutjaure-Vaisaluokta med start o mål i Ritsem. Inkluderar fjällens längsta hängbroar vid Sallohaure.

Pär
 
Varför inte ta "genvägen" till Aktse (buss till Tjåmotis, Skarins taxi till cykelstigen, vandring + ev båt), sen Kungsleden (med ev avstickare upp på Skerfe) till Sitojaure och avsluta med bastu o middag i Salto? Tre nätter och lätt vandring.

Ett annat kort-alternativ är (Akka)-Kisuris-Kutjaure-Vaisaluokta med start o mål i Ritsem. Inkluderar fjällens längsta hängbroar vid Sallohaure.

Pär

Vi var upp på Skierfe för några år sedan, tänkte faktiskt inte på att man ganska enkelt kan fortsätta till Sito/Salto. Tror att fler än jag kan tänka sig göra om turen till Skierfe, gillar verkligen den utsikten.

Turen runt Kutjaure är ett bra förslag, man kommer tillbaka till samma ställe om vi har kört minibuss till Ritsem. Man passerar ju även treparksmötet och det finns stugor också.

/Ulf
 
...

Hmmm.. Pålno och sedan genom Vadvetjåkka fram till stigen ner mot Riksgränsen, kanske kan vara nåt. Har du vandrat i dom trakterna? Tänkte på vad, vägval mm.

/Ulf

Jag har Fiskat i Njuoraätno och Övre Njuorajaure så jag har lite info.

Njuoraätnos dalgång är bitvis mkt fin men ganska "vildvuxen". Vadvetjåkka korsas av två bäckar som jag inte vet hur de är att vada. Stugan vid Nedre Njuorajaure förvaltas nu av Kirunafjällen.se så det finns bara ett puttelitet nödrum som är öppet (tror jag).

Runt övre Njuorajaure är det jättefint. Vi mötte en Norsk familj som kom från stordalen, detta kanske är en idé...?

/M
 
Runt övre Njuorajaure är det jättefint. Vi mötte en Norsk familj som kom från stordalen, detta kanske är en idé...?

Har kollat lite på kartan och att gå till Stordalsstua och tillbaka är nog en enkel tur, lämplig för nybörjare. Bra tips.

Enligt kartan är det inte alltför omöjligt att gå från Riksgränsen, norr om övre och nedre Njuorajaure och sedan ner till Kopparåsen. Ser ut att vara en bro (förhoppningsvis) i NÖ delen av nedre Njuorajaure. Kanske jag får ge mig upp någon helg och reka inför ett annat år. :)

/Ulf
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
Merckx Den perfekta 3-dagars fjällvandringen Fjällvandring 12
JEK91 4 dagars rundtur i Jotunheimen Fjällvandring 0
jonjoh 3-dagars tälttur Hardangervidda Fjällvandring 0
Jojosurf Tips 6 dagars vandring ink resor Fjällvandring 7
Ralphandersson 3-4 dagars vandring med barn, mellan boenden, Jämtland/Norge/Dalarna Fjällvandring 4
norge2018 Tips på 5-dagars vandring i Norge Fjällvandring 0
krihamm Tips på 5-7 dagars fjällvandring Fjällvandring 12
eyck Fjällområde för 14 dagars vandring Fjällvandring 3
nicko_ 3-4 dagars vandring kring Dividalen (Indre Troms) Fjällvandring 4
nicko_ 4 dagars fjällvandring Norge eller norra Sverige Fjällvandring 7
Kemikal Behöver tips, 7 dagars fjällvandring Fjällvandring 5
Viktorsodd Varierad ca 6 dagars tur i Norge (september) Fjällvandring 7
Avarage Förslag på 3-4 dagars tur Abisko Fjällvandring 9
filipjonsson Hjälp sökes, ca 5 Dagars vandring i Norge! Fjällvandring 8
Isensevens 3-4 dagars tur Sarek etc. Fjällvandring 8
markus.sandell 3-5 Dagars fjällvandring i juni Fjällvandring 2
327Karlsson 3-dagars i Vålådalen Fjällvandring 4
orren86 5-dagars rundtur i Jotunheimen? Fjällvandring 4
gowalkabout 7-10 dagars tur- var? Fjällvandring 7
jossanlundkvist Tips på 4 dagars vandring :) Fjällvandring 3
millamill tips på 2 dagars fjällvandring nära oslo? Fjällvandring 1
dmchris 3 dagars vandring - var ta vägen? Fjällvandring 3
article Mat och matlagning på fler dagars vandring Fjällvandring 5
Almgren 5-6 dagars vandring i franska/italienska alperna Fjällvandring 5
kjpil 8-9 dagars vandring i Sarek. Färdbeskrivning Fjällvandring 4
Fantomax Nybörjartur inkl hund med två dagars övernattning Fjällvandring 22
aksello tips på 4-6 dagars vandring norr om grövelsjön. Fjällvandring 1
nilsfredrikjohan Kommentarer på 10 dagars tur Fjällvandring 4
uldall Tips på vandingsled/tur för 5 dagars vandring? Fjällvandring 17
T.O.K Hjälp med en 3 dagars tur vid Stora sjöfallet? Fjällvandring 3
torb59 2-3 dagars tur Brunnerfjäll Fjällvandring 4
pajaro 10 dagars vandring i sarek Fjällvandring 13
KarlK86 Tio dagars vandring i början juni!? Tips Fjällvandring 2
hubeee 6 dagars fjällvandring. Tips? Fjällvandring 13
kristian_alex 4-dagars fjällvandring? Fjällvandring 1
utpåtur Förslag på 5 dagars tur Niktaluokta-Abisko? Fjällvandring 13
jesper_gbg Tips på 5-dagars vandring? Fjällvandring 13
flygare69 5 dagars vandring med hund, tips please! Fjällvandring 5
forell 3 dagars vandring nära dalarna Fjällvandring 6
John E 10 dagars tur i Sarek Fjällvandring 15
ozito 2-dagars? Fjällvandring 1
lleberg Ett par dagars cykeltur längst led, men var? :) Fjällvandring 0
i95_lab 5 dagars vandring i Jämtland men inte Sylarna/helags/gåsen etc Fjällvandring 7
shadowfire Förslag på 3-dagars tur Fjällvandring 3
thocar Förslag på 3-4 dagars vandring i Lapplandsfjällen Fjällvandring 9
flindra 3-dagars solotur i Abisko Fjällvandring 4
muminfar 10 dagars vandring med start och mål Kvikkjokk? Fjällvandring 3
K sill Svensexe-tur! 2-dagars turbovandring Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.