3-5 Dagars fjällvandring i juni

Vi är ett gäng på fyra som planerar att ge oss ut på fjällvandring någonstans i Sverige (möjligtvis Norge) under veckan innan midsommar och behöver tips på bra rutter.

Vi planerar att vara ute 3-5 dagar, och vill gärna hinna med en toppbestigning på den tiden. Har kollat lite på Helags och området däromkring, då vi hört att det är fint där och inte överdrivet mycket folk. Funderar dock på hur vandringsförhållandena är i juni, ligger det snö kvar fortfarande, och hur kallt blir det om nätterna ifall vi tältar?

Tacksam för tips!=)

Jag och min sambo var vid jotunheim samma tidpunkt förra året. Det var snö, massor av snö! Temperaturen var allt mellan 15 plusgrader till 15 minusgrader. Första dagen vi vaknade upp var det 15 minus och snöade. Vid Helags var jag mellan 5-10 augusti i somras. Vi hade två nätter med riktigt ruskigt väder där det blev nollgradigt om natten, annars var det fint. Misstänker att temperaturen och vädret kan skifta rejält i juni, samt att det är en del snö kvar.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Svårt att säga hur det kommer vara den veckan. Förmodligen kommer det att vara en del snö kvar och blött. Även om det nog inte kommer vara som ifjol då snön låg kvar väldigt länge.
STF brukar öppna vid midsommar och det brukar vara ett bra tecken när vandringssäsongen börjar.

Håll lite koll på helags webkamera så får du en liten aning om vädret
http://www.meac.se/sub_2/helags/wind.asp

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips