Jag har en idé om att ta Abisko-Lapporten-mårma-kaskasvagge-tarfala-nikka
Alt Visatasvagge istället för ner mot Kaska.
Varför undvika Mårma ensamvandring, skaderisken?
Jag har 8 dagar vandring på mig, 23 kg packning =(
Vi gick den vägen men genom Ballinvagge istället för lapporten. Det är en fin tur men tung! Mårma är mycket höjdskillnader (mer upp i dalen än över passet, dock) och detsamma gäller såklart för passagen Vistas-Kaskasavagge-Tarfala. Vid bra väder är allt okej men Mårmapassets södra sida i regn är besvärlig. Block, block, block och dessutom är man trött efter passövergången. Var försiktig här! Ingen mobiltäckning, få andra vandrare. Ta det lugnt. På södra sidan ska du hålla mot sydost (till vänster, uppifrån passet sett) för att få enklare terräng med lite grästungor. Mot nordväst är det stenigare.
23 kg är mycket. För bekvämlighet men också för säkerheten kan du försöka minska vikten. Skaderisken i blockmark ökar säkerligen signifikant med tyngre packning.
Norrsidan är brantare men just därför kortare och mindre besvärlig. Bra väder i Mårmapasset medger en fin utsikt, men vi hade dimma, regn och hagel..

Måste dit igen.
Vistas-Palkastak är mycket uppför men enkel vandring. Kaskasavagge-Tarfala är seg blockmark. Vid passet ned mot Tarfala har man storartad utsikt mot Kebmassivet.