10 dagars tur i Sarek

Sarek vandring

Jag och två kompisar ska iväg på en Sarek vandring och detta verkar vara ett bra forum för input. Alla kommentarer är välkomna, själv är jag nybörjare men vandringssällskapet är mer erfarna.

Jag tänkte posta både packningslista och vandringsrutt och tar gärna emot kommentarer på båda. Vi flyger upp på torsdag.

Jag är medveten om att jag borde ha sökt igenom forumet och samlat massa information men har rätt tight shcema och postar direkt och hoppas på någon form av feedback. Finns det bra trådar så länka gärna. Det verkar vara ett riktigt bra forum här!

Rutt:

Vi kommer att utgå från Sáltoluokta och gå kungsleden söderut för att ta oss in i Sarek vid Aktse och ta oss vidare Nordväst via rapadalen. Efter Rapadalen fortsätter vi nordväst och avslutar vandringen i akkastugorna via Mikka stugan och Ruohtesvagge. Samanlagt har vi 10 dagar vandring och flyger ut på torsdag den 21a och åker hem den 30e Augusti.

Packning

Blandat
Compede skavsårsplåster
Elastoplast
Sovsäck (comfort 0C)
Liggunderlag, (thermarrest uppblåsbart)
Vattenflaska, Nalgene 1l (har valt bort ett 2l vattensystem, kommentarer?)
Regnskydd till ryggsäcken
Ryggsäck Haglöfs ShoSho 6000
Plastpåsar
50l vattentät säck för kläder & sovsäck.
Cigariller
Vandrarstav (inte säker på vad jag ska ta förnåt)
Solglasögon
Kuddfodral
Täljkniv
Karta över Sarek
Kompass
Plastpåsar
Set med Tallrik, Spork, 2 kåsor och nån mer moj
Pannlampa
Öronproppar


Kul saker

Munspel & lär dig spela munspelhäfte
Kortspel


Hygien
Tandborste & tandkräm
Plåster
Xylocain salva
Bandage & första förband
Försvarets hudsalva
Paracetamol
Tvål
Myggolja
2 rullar Toalettpapper

Kläder
Regnjacka, Helly Hansen regnsjacka
Regnbyxor, Haglöfs
Kängor, Meindel Icelander
2st Underställ
4 par kallingar
4 par Yllesockor
1 T-shirt
1 linne
1 tjock fleecetröja
Shorts
Vandringsbyxor
Hatt (?Skulle vara kul…)
Fleecehalsduk
Mössa
Handskar
Gymnastikskor för vad

Mat: (packad i 10 plastpåsar efter dag, kanaske lite analt...)
Frystorkat 5st Wildlife dubbelportioner 5x250g
Frystorkat 5 st Blåband 5x140g
whisky 0,5l Lagavulin
Olivolja 500ml (50ml a 450 kcal extra om dagen)
Pasta, 5x200g + 5 pastasåser
Jägarblandning 1kg (choklad, torkadfrukt, solrosfrön, cashewnötter & pumpafrön)
3x10dl frukostgrötmixar (havregryn, torkadfrukt & mjölkpulver)
Hårt bröd ett paket (5 dagar)
Fullkornsbröd 5 dagar 400g
Salt, Peppar & kryddor
Buljongtärningar 10st
Kaviartub 300g
10 portioner oboy (10x28g)
Tortellini 5 x 250g + 5st pastasåser
Kaffepulver 150g
4 godispåsar ~200g totalt

Gemensam utrustning på 3 personer
2 triangakök (sprit)
Fjällräven tält, 3 Akka R/S 3 3,7kg
Kamera, Nikon 80D + lins ~1kg(?)
Silvertejp
Nål och tråd (2 läkare med i gänget, hoppas inte det kommer till nytta)


En del andra grejjor kommer också att vara dubblerade mellan oss som första förband, karta, kompass etc. Alla kommentarer är välkomna.

Trevlig kväll!
 
Vattentätt kartfodral (jag har ett ortlieb A5 som är som en Ziplock-plastpåse och har hållit i många år)
Solskyddsfaktor
Kanske packa allt vattentätt och strunta i ryggsäcksfodralet?
En bit torkat renkött
Jag tyckte att vandringsstavar var bra fast lång vandringsstav är nog bättre vid vad
En liten nagelsax underlättade min dagliga tejpning med 100%, jmf med kniv (fick ganska kraftiga skavsår)
Nån typ av liten handduk, PacTowel eller en större supertrasa (kan man torka tält med också)
 
Två små kommentarer

Hej, verkar helt klart vara välplanerat. Men jag har två små kommentarer:

1: Jag hade inte gått enda fram till Aktse, utan svängt rakt väster ut strax norr om Skierfeklippan. Om vädret inte fullkomligt uruselt är en avstickare till Skierfe ett måste, helt klart en av landets mäktigaste utsikter. Från Skierfe forsätter man väster ut över ett medelhögt pass och tar sig ner i Rapadalen typ halvvägs fram till Rapaselet. Enligt min åsikt är detta alternativ klart trevligare än att stånga sig fram nere i Rapadalen hela långa vägen.

2: Jag hade definitivt tagit två stavar, de är bättre både vid vad och vid vanlig vandring.

/ Stefan
 
1 l vattenflaska räcker gott. Vattensystem(camelback/platypus?) tycker jag är helt onödigt. Ha ena kåsan hängandes nära till hands och drick i bäckarna ni passerar.

Regnskydd till ryggan skulle jag ta med.

Vandrarstav för mig är min vän, Gandalfvariant. Trivs fint med det.

Som kuddfodral använder du sovsäckspåsen.

Kartan kan du klippa sönder i något mindre än A4 storlek, scanna in, skriv ut de du behöver, vik dubbelt och plasta in i A5 storlek. Gör ett hål igenom och sätt ihop med persiennsnöre, karta, visselpipa (har du med det?) och kompass.

2 kåsor är väl 1 för mycket tycker jag.

Som tallrik kan du använda tallriken från en av Findus microsoppor. Väger ingenting och håller bra.

Pannlampa kan du nog lämna hemma för augusti.

Munspel+häfte är klockrent!

Rulla upp toapappret från rullarna så tar de mindre plats. Gör ett antal mindre rullar så kan du ha 1 i fickan beredd vid nöd. En tändare i samma ficka är bra så kan du elda upp toapappret efter användning, det ser trist ut med toapapper liggandes här och där. Ta 1 paket t.ex. Sea to summits bladtvål i samma ficka så kan du snabbt tvätta dig efteråt också.

Behöver du 2 underställ? Är det både långkalsonger och tröja? Själv har jag inte ens långkalsonger med men jag är varm av mig. Är det tröja med tror jag inte du behöver linne+tee+fleecetröja+jacka för överkroppen.

Jag nöjer mig med 2 par kallingar.

Tänk på att gå med 2 par strumpor/sockar för att undvika skav. 1 extra ombyte är bra. Är det det som blir 4 yllesockar? 1 par tunnare innerst och ett par tjockare som vaddering utanpå är ett bra sätt.

Är vandringsbyxorna zip-off variant? Då behöver du knappast shorts.

Gymnastikskor blir blöta vid vad och förblir blöta om ni inte har kanonsol/vind väder. Fundera på ett par teva-sandaler av något slag. Annars kan du ta av dig sockar, ta ur sulor ur kängorna och dra på dig regnbyxorna. Kanske säkra med öppningsbara buntband runt vristerna och vada med kängorna.

En påse Y3 för att tvätta kläder.

Silvertejpen kan du rulla upp på vattenflaskan eller vandringsstaven så tar den mindre plats.

200 gram godis på 10 dagar, jeez, jag hade 500 gram för 10 dagar, men du kompenserar med mer whiskey så ok :). När det gäller mat är jag rätt trist (alternativt en gottegris) men när du har med dig så mycket kanske du/ni skulle fundera på en påse bag-in-box vin. Lite desserter (t.ex. fromager som blandas i mjölk (gräddpulver/pulvermjölk) eller krämer som bara blandas med vatten), någre biskvier som läggs i, kanske några smördegskex som smulas i.......... En liten visp kan vara bra.

Ha det så bra.
Peter P.
 
Ska du ha 2 toapappersrullar till dig själv eller är det för hela gruppen. (Det räcker nämligen till det om du inte valt nån jättemjuk fluff-fluff-variant)

Med lite planering så räcker det med 1 trangiakök på 3 pers så sparar ni utrymme och vikt.
 
Det där är väl inte helt svart eller vitt. När man vadar och går på stenar så räcker stavarna ibland inte ner till botten om man inte hukar sig som fasen vilket blir vingligt med tung ryggsäck. En lång stav som man kan luta sig mot uppströms hade känts stabilare. Dock så var det rätt skönt med stavar allmänt vid vandring och i blockterräng.

2: Jag hade definitivt tagit två stavar, de är bättre både vid vad och vid vanlig vandring.
/ Stefan
 
Pannlampa behövs

Det är redigt mörkt nu kvällar och nätter,speciellt om det är dåligt väder är det mörkt på kvällen
 
Vattentätt kartfodral (jag har ett ortlieb A5 som är som en Ziplock-plastpåse och har hållit i många år)
Solskyddsfaktor
Kanske packa allt vattentätt och strunta i ryggsäcksfodralet?
En bit torkat renkött
Jag tyckte att vandringsstavar var bra fast lång vandringsstav är nog bättre vid vad
En liten nagelsax underlättade min dagliga tejpning med 100%, jmf med kniv (fick ganska kraftiga skavsår)
Nån typ av liten handduk, PacTowel eller en större supertrasa (kan man torka tält med också)

Vattenntätt kartfodral måste definitivt inhandlas, solskyddsfaktor låter också som en bra ide (även om jag packar för regn...) Nagelsax står på att köpa listan nu. Har köpt nån snabbtorkande handduk på claes ohlsson som får duga, kanske glömde att skriva det. Renkött låter gott. Är grymt orolig att jag ska gå runt och vara hungrig hela tiden. Det blir väl kanske till att köpa ett par vandrings stavar ändå. Det verkar ju vara en livlig diskussion huruvida en stor eller två små stavar är the way to go... Tack för svar!!

Hej, verkar helt klart vara välplanerat. Men jag har två små kommentarer:

1: Jag hade inte gått enda fram till Aktse, utan svängt rakt väster ut strax norr om Skierfeklippan. Om vädret inte fullkomligt uruselt är en avstickare till Skierfe ett måste, helt klart en av landets mäktigaste utsikter. Från Skierfe forsätter man väster ut över ett medelhögt pass och tar sig ner i Rapadalen typ halvvägs fram till Rapaselet. Enligt min åsikt är detta alternativ klart trevligare än att stånga sig fram nere i Rapadalen hela långa vägen.

2: Jag hade definitivt tagit två stavar, de är bättre både vid vad och vid vanlig vandring.


/ Stefan


Har hört talas om den klippan, låter som en bra ide! Jag har förstått att det kan vara en god ide att inte vandra nere i Rapa dalen utan ovanför trädgränsen för att undvika snårig terräng? Även om det är nån liten svår markerad stig nere i dalen.

Ska fundera på stavarna :)

Tack för feedback!
 
1 l vattenflaska räcker gott. Vattensystem(camelback/platypus?) tycker jag är helt onödigt. Ha ena kåsan hängandes nära till hands och drick i bäckarna ni passerar.

Regnskydd till ryggan skulle jag ta med.

Vandrarstav för mig är min vän, Gandalfvariant. Trivs fint med det.

Som kuddfodral använder du sovsäckspåsen.

Kartan kan du klippa sönder i något mindre än A4 storlek, scanna in, skriv ut de du behöver, vik dubbelt och plasta in i A5 storlek. Gör ett hål igenom och sätt ihop med persiennsnöre, karta, visselpipa (har du med det?) och kompass.

2 kåsor är väl 1 för mycket tycker jag.

Som tallrik kan du använda tallriken från en av Findus microsoppor. Väger ingenting och håller bra.

Pannlampa kan du nog lämna hemma för augusti.

Munspel+häfte är klockrent!

Rulla upp toapappret från rullarna så tar de mindre plats. Gör ett antal mindre rullar så kan du ha 1 i fickan beredd vid nöd. En tändare i samma ficka är bra så kan du elda upp toapappret efter användning, det ser trist ut med toapapper liggandes här och där. Ta 1 paket t.ex. Sea to summits bladtvål i samma ficka så kan du snabbt tvätta dig efteråt också.

Behöver du 2 underställ? Är det både långkalsonger och tröja? Själv har jag inte ens långkalsonger med men jag är varm av mig. Är det tröja med tror jag inte du behöver linne+tee+fleecetröja+jacka för överkroppen.

Jag nöjer mig med 2 par kallingar.

Tänk på att gå med 2 par strumpor/sockar för att undvika skav. 1 extra ombyte är bra. Är det det som blir 4 yllesockar? 1 par tunnare innerst och ett par tjockare som vaddering utanpå är ett bra sätt.

Är vandringsbyxorna zip-off variant? Då behöver du knappast shorts.

Gymnastikskor blir blöta vid vad och förblir blöta om ni inte har kanonsol/vind väder. Fundera på ett par teva-sandaler av något slag. Annars kan du ta av dig sockar, ta ur sulor ur kängorna och dra på dig regnbyxorna. Kanske säkra med öppningsbara buntband runt vristerna och vada med kängorna.

En påse Y3 för att tvätta kläder.

Silvertejpen kan du rulla upp på vattenflaskan eller vandringsstaven så tar den mindre plats.

200 gram godis på 10 dagar, jeez, jag hade 500 gram för 10 dagar, men du kompenserar med mer whiskey så ok :). När det gäller mat är jag rätt trist (alternativt en gottegris) men när du har med dig så mycket kanske du/ni skulle fundera på en påse bag-in-box vin. Lite desserter (t.ex. fromager som blandas i mjölk (gräddpulver/pulvermjölk) eller krämer som bara blandas med vatten), någre biskvier som läggs i, kanske några smördegskex som smulas i.......... En liten visp kan vara bra.

Ha det så bra.
Peter P.

Tack för kommentarer Peter!
Vandringsstavs jag får ge mig ned och titta på lite stavar och bestämma vad det blir, gandalf variant låter ju kul :)

A5 kartbitar låter bra, ska se vad jag hittar för zip lock påsar. Visselpipa är nog inte så dumt heller. Det har jag ingen.

Funderar lite på att köpa en kortärmad underställströja/funktionell tröja och skippa linne & T-shirt. Vill ha ett torrt underställ som läger kläder.

Angående vad så är jag lite orolig att få dåligt fäste i sandaler, och att blöta ner kängorna låter inte skönt (?) men det kanske är jobbigt att bära på blöra gymnastikskor hela veckan också.

Har funderat på dubbla sockor men just nu hade jag tänkt köra enkla. Kanske får ta med några tunna också.

Tänkte vada i badbyxor för att inte blöta ner vandringsbyxorna, som är av zip lock variant.

MEr godis är jag inte svårtjatad på :) Det ska med!

Nån form av tvål ska jag har hade hoppats hitta en som jag kan både tvätta mig diska och tvätta med.

Tack för så många utförliga kommentarer!
 
Ska du ha 2 toapappersrullar till dig själv eller är det för hela gruppen. (Det räcker nämligen till det om du inte valt nån jättemjuk fluff-fluff-variant)

Med lite planering så räcker det med 1 trangiakök på 3 pers så sparar ni utrymme och vikt.

Hehe, ok kanske är overkill med två rullar... Får överlägga lite om trianga köken, men det kommer ju bli hårda uppgörelser om vem som ska få koka först :)
 
A5 kartbitar låter bra, ska se vad jag hittar för zip lock påsar. Visselpipa är nog inte så dumt heller. Det har jag ingen.

Men du behöver inga zip-lock påsar till kartbitarna om de är inplastade (finns att köpa på bokhandeln). Visselpipa är bra ur säkerhetssynpunkt. Skrika på hjälp gör du inte så länge, vissla i visselpipa gör du så länge du andas.

Angående vad så är jag lite orolig att få dåligt fäste i sandaler, och att blöta ner kängorna låter inte skönt (?) men det kanske är jobbigt att bära på blöra gymnastikskor hela veckan också.

Nix, inte med mjuka, fodrade kängor. Glöm det jag skrev om att vada med kängor. Vill man ha med skor att vada med rekommenderar jag sandaler för de går att använda senare på kvällen också. Har aldrig upplevt några problem med dåligt fäste. Däremot att kvicksand ville "dra" av dem från foten.

Har funderat på dubbla sockor men just nu hade jag tänkt köra enkla. Kanske får ta med några tunna också.

Tänkte vada i badbyxor för att inte blöta ner vandringsbyxorna, som är av zip lock variant.

Har du provat att vandra med 1 par sockar? Om du inte vet med dig att du slipper skoskav, blåsor mm så använd 1 par tunna innerst och 1 par tjockare utanpå.

Varför inte vada i kortkalsonger, eller helt utan dem?

Nån form av tvål ska jag har hade hoppats hitta en som jag kan både tvätta mig diska och tvätta med.

Sea to summits bladtvål ska tydligen funka som både tvål, schampoo, diskmedel och tvättmedel.

Mvh
Peter P.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Isensevens 3-4 dagars tur Sarek etc. Fjällvandring 8
Adam_Skevstad Sarek - lämplig 10 dagars tur Fjällvandring 3
EZ lämplig 6-8 dagars tur i sarek? Fjällvandring 7
Joana Tips på 3-4 dagars tur i Sarek/Padjelanta? Fjällvandring 7
Viktorsodd Varierad ca 6 dagars tur i Norge (september) Fjällvandring 7
Avarage Förslag på 3-4 dagars tur Abisko Fjällvandring 9
gowalkabout 7-10 dagars tur- var? Fjällvandring 7
nilsfredrikjohan Kommentarer på 10 dagars tur Fjällvandring 4
uldall Tips på vandingsled/tur för 5 dagars vandring? Fjällvandring 17
T.O.K Hjälp med en 3 dagars tur vid Stora sjöfallet? Fjällvandring 3
torb59 2-3 dagars tur Brunnerfjäll Fjällvandring 4
utpåtur Förslag på 5 dagars tur Niktaluokta-Abisko? Fjällvandring 13
shadowfire Förslag på 3-dagars tur Fjällvandring 3
K sill Svensexe-tur! 2-dagars turbovandring Fjällvandring 4
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
Merckx Den perfekta 3-dagars fjällvandringen Fjällvandring 12
JEK91 4 dagars rundtur i Jotunheimen Fjällvandring 0
jonjoh 3-dagars tälttur Hardangervidda Fjällvandring 0
Jojosurf Tips 6 dagars vandring ink resor Fjällvandring 7
Ralphandersson 3-4 dagars vandring med barn, mellan boenden, Jämtland/Norge/Dalarna Fjällvandring 4
norge2018 Tips på 5-dagars vandring i Norge Fjällvandring 0
krihamm Tips på 5-7 dagars fjällvandring Fjällvandring 12
eyck Fjällområde för 14 dagars vandring Fjällvandring 3
nicko_ 3-4 dagars vandring kring Dividalen (Indre Troms) Fjällvandring 4
nicko_ 4 dagars fjällvandring Norge eller norra Sverige Fjällvandring 7
Kemikal Behöver tips, 7 dagars fjällvandring Fjällvandring 5
filipjonsson Hjälp sökes, ca 5 Dagars vandring i Norge! Fjällvandring 8
markus.sandell 3-5 Dagars fjällvandring i juni Fjällvandring 2
327Karlsson 3-dagars i Vålådalen Fjällvandring 4
orren86 5-dagars rundtur i Jotunheimen? Fjällvandring 4
jossanlundkvist Tips på 4 dagars vandring :) Fjällvandring 3
millamill tips på 2 dagars fjällvandring nära oslo? Fjällvandring 1
dmchris 3 dagars vandring - var ta vägen? Fjällvandring 3
article Mat och matlagning på fler dagars vandring Fjällvandring 5
Almgren 5-6 dagars vandring i franska/italienska alperna Fjällvandring 5
kjpil 8-9 dagars vandring i Sarek. Färdbeskrivning Fjällvandring 4
Fantomax Nybörjartur inkl hund med två dagars övernattning Fjällvandring 22
aksello tips på 4-6 dagars vandring norr om grövelsjön. Fjällvandring 1
pajaro 10 dagars vandring i sarek Fjällvandring 13
KarlK86 Tio dagars vandring i början juni!? Tips Fjällvandring 2
hubeee 6 dagars fjällvandring. Tips? Fjällvandring 13
kristian_alex 4-dagars fjällvandring? Fjällvandring 1
jesper_gbg Tips på 5-dagars vandring? Fjällvandring 13
flygare69 5 dagars vandring med hund, tips please! Fjällvandring 5
forell 3 dagars vandring nära dalarna Fjällvandring 6
ozito 2-dagars? Fjällvandring 1
lleberg Ett par dagars cykeltur längst led, men var? :) Fjällvandring 0
i95_lab 5 dagars vandring i Jämtland men inte Sylarna/helags/gåsen etc Fjällvandring 7
Wolf25 3 dagars i Norrbotten Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.