Länstrafiken Norrbotten slutar med bussen till Ritsem

Efter Fjälllinjen mot Nikkaluokta slutar Länstrafiken nu efter vintersäsongen väl även med bussen Gällivare - Ritsem.
Upptäckte detta när jag tittade på tidtabellen under https://ltnbd.se/tidtabeller/ Linje 93 "Trafik efter 2022-05-01" är en länk till www.flixbus.se
Men visst finns ingen info om trafiken där ännu. Någon som redan har info vad vi kan förvänta oss i framtiden (tidtabell, pris, resplus)?

Henning
 
Länstrafiken brukar inte lägga ut sommartidtabellerna för fjällinjerna förrän tågets tidtabeller för sommaren är klara. Vissa år har det blivit väldigt sent pga osäkerhet med planerat banunderhåll.
inte förrän tidtabellerna är klara går det att boka resplus ända fram.
Noterade också länken till Flixbus vid tidtabellen för linje 93. Undrar om det är en bugg?
 
Senast ändrad:
Det är en för tidig slutsats att de slutar. Fjällinjerna har väl haft flera operatörer förut som jobbar på Länstrafikens uppdrag (vår förare på Ritsembussen i somras pratade noll svenska) och det ser väl ut att bli Flixbus nu. Tidtabellen brukar dyka upp i mars.
 
Normalt skulle jag inte förvänta mig sommarens tidtabeller redan nu (De har ju inte ens startad vintertrafik)- och därför blev jag förvanad över länken.
Men:
Nu är sommarens tidtabeller för Riksgränslinje 91 och Kvikkjokklinjen 94 utlagd, så jag tror att Länstrafiken slutar med ansvar för Ritsembussen, men hoppas att jag har fel.

Henning
 
Inte kan man sluta med bussar på den här linjen, det kan jag inte tänka mig. Men det är ingen enkel linje att köra. De senaste åren har stora bussen stannat vid Stora Sjöfallet Fjällanläggning, sedan har det blivit byte till en liten buss resten av vägen. Den lilla bussen var fullsatt vid ett tillfälle i somras när jag och min kompis skulle hem från Suorva. Vi kom in med nöd och näppe men det var ståplats.

Har för mig att det för några år sedan var tal om att Länstrafiken bara skulle köra till Stora Sjöfallet och STF resten. Länstrafiken ville inte köra hela vägen, men de fick ge sig. Om jag minns rätt.
 
Efter Fjälllinjen mot Nikkaluokta slutar Länstrafiken nu efter vintersäsongen väl även med bussen Gällivare - Ritsem.
Upptäckte detta när jag tittade på tidtabellen under https://ltnbd.se/tidtabeller/ Linje 93 "Trafik efter 2022-05-01" är en länk till www.flixbus.se
Men visst finns ingen info om trafiken där ännu. Någon som redan har info vad vi kan förvänta oss i framtiden (tidtabell, pris, resplus)?

Jag skrev till Länstrafikens kundservice och frågade om det är förändringar på gång. Här är deras svar:

"Hej ,
Tack för att du kontaktat oss.
Det stämmer att det är en kommersiell aktör som anmält trafik på sträckan från den 2 Maj och framåt.
Det innebär att Länstrafiken och finansiären valt att inte upphandla sträckan.
Den kommersiella aktören är Falcks Omnibus och dom kommer att köra under Busflix flagg.
Om du har fler frågor så är du varmt välkommen att höra av dig igen."

Vad vi kan förvänta oss pga detta har jag just nu ingen idé om. Men det är en mycket populär busslinje för fjällbesökare så den måste ju fortsätta köras. Sedan är frågan hur bussbolaget och tågtrafiken kommer att klara bytena vid Gällivare jvstn. Utan att överdriva kan man säga att det ofta är svårt att få tåg och buss att passa ihop sina tider utan förseningar, i synnerhet tågen när man kommer söderifrån.
 
Tack Hans att du frågade Länstrafiken.
Så det är typ samma sak som med Nikkaluoktalinjen, den lokala företag som körde i Länstrafikens regi kör nu på egen ansvar.
Men Falcks väljar att inte har en egen bokningssida och marknadsföring men väljar Flix för detta.
Vad detta innebär kommar vi väl att se i framtiden.

Henning
 
Jag ser nu att man kan boka resor Gällivare-Ritsem hos Flixbuss. Det kostar 634 kr och har två avgångar per dag (8.30 och 14.00). Jag tycker att det låter dyrt men har inte åkt sträckan tidigare så vet inte vad det kostade när det var i Länstrafikens regi.
Det verkar inte gå att boka resa fr t ex Stockholm-Ritsem hos SJ, utan bara Stockholm-Gällivare, det vill jag minnas har gått tidigare.
Flixbuss verkar inte ha möjligheten att avboka resan med återbetalning av pengar utan bara med tillgodokvitto. En stor försämring mot tidigare låter det som.
 
Senast ändrad:
Jag ser nu att man kan boka resor Gällivare-Ritsem hos Flixbuss. Det kostar 634 kr och har två avgångar per dag (8.30 och 14.00). Jag tycker att det låter dyrt men har inte åkt sträckan tidigare så vet inte vad det kostade när det var i Länstrafikens regi.
Det var en hel del år sedan jag åkte hela sträckan så jag har inte priset i färskt minne. Men det låter som en rejäl prishöjning.
 
Jag ser nu att man kan boka resor Gällivare-Ritsem hos Flixbuss. Det kostar 634 kr och har två avgångar per dag (8.30 och 14.00). Jag tycker att det låter dyrt men har inte åkt sträckan tidigare så vet inte vad det kostade när det var i Länstrafikens regi.
Det verkar inte gå att boka resa fr t ex Stockholm-Ritsem hos SJ, utan bara Stockholm-Gällivare, det vill jag minnas har gått tidigare.
Flixbuss verkar inte ha möjligheten att avboka resan med återbetalning av pengar utan bara med tillgodokvitto. En stor försämring mot tidigare låter det som.
Det är ett tag sedan jag åkte hela vägen mellan Gällivare och Ritsem, men sträckan har alltid varit högt prissatt. I somras åkte vi från Suorva till Gällivare och det kostade 468kr/pers enkel väg. Då tågen konsekvent är försenade eller har andra problem skulle jag inte lösa biljett till enbart bussen i förväg, utan väljer alltid Resplus med SJ som garanti på väg till fjällen (vilket räddat tidigare vandringar med ersättningstaxi när tåget blivit försenat och bussen för dagen avgått). Hoppas detta kommer att fungera även framöver annars blir jag nog tveksam till att starta någon framtida vandring från "Ritsemvägen".
 
Senast ändrad:
Jag har också gjort som smux, alltid. Hoppas det går fortsättningsvis också med Resplus till fjällen. På hemresan finns det inga nackdelar med att köpa bussbiljetten när man stiger på.
 
Jag har också gjort som smux, alltid. Hoppas det går fortsättningsvis också med Resplus till fjällen. På hemresan finns det inga nackdelar med att köpa bussbiljetten när man stiger på.

Tror inte Flix (som egentligen bara står för marknadsföring och försäljning, de äger inte fordon eller anställer ombordpersonalen) har med varken sina bussar eller tåg i resplussamarbetet. De är lite som Ryanair på hjul (flyget inställt, men vi bokar kostnadsfritt om dig till nästa som går om en vecka).
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.