Vandringstips i Sarek, Padjelanta, m.m.

Funderar på att ge mig ut på en vandring om någon vecka. Har vandrat en del i Dalarna, Härjedalen och Jämtland men är nu sugen på de norra delarna. Är det någon som har tips om en fyra-fem dagars vandring, i Sarek, Padjelanta, Stora sjöfallet eller något område där omkring. Gärna en tur med fjällstugor så jag slipper ha tält med mig (jag går ensam), och det allra bästa vore stugor där jag kan köpa proviant för varje dag, ev. varannan dag. Tacksam för tips.

Med den utgångspunkten (rel kort tur och stugboende) kanske flyg till Staloluokta och vandring tillbaka till Änonjalme/Ritsem är en bra tur. Det blir en variationsrik och fin tur med bekvämt stugboende, men du kan nog inte räkna med att köpa proviant i alla stugorna. Kolla också så att stugorna är öppna och att båten över ahkajaure går om det blir sent på säsongen.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Saltoluokta - Kvikkjokk

Hej Fredrik!

Jag tycker du ska gå Kungsleden från Saltoluokta till Kvikkjokk. Det tar 4 dar plus en reservdag. Börja med ett skrovmål på Saltoloukta fjällstation. Sen får du ha med mat till Sitojaure. I Aktse kan du köpa vad du behöver, men i Pårtestugan måste du ha egen mat. I Kvikkjokk slutligen kan du ta in på Turiststationen för både mat och logi.

En bekväm vandring med två båtturer, omväxlande med kalfjäll, björkskog och en fantastisk barrurskog!

Du kan naturligtvis även gå i motsatt riktning, men med mitt förslag kommer du till den sida där båtföraren bor, vilket kan underlätta färden.

Lycka till, Pelle

Som genmäle på Pelles inlägg tycker jag att omvänd väg är trevligare. Saltoluokta är mycket mysigare att sluta vid och sitta och ljuga i bastun. Båtfärden brukar lösa sig.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips