Sareknovis, vandringstips.

Hej

Jag och min sambo funderar på en kortare Sarekvandring i år. Vi vill vara borta ca en vecka. Har tittat i Grundstens bok och hittat några alternativ som verkar "lätta". Jag har några förslag som jag behöver respons på plus att jag gärna vill höra vad ni erfarna rekommenderar till två Sareknoviser.
1)Änonjalme-Kisuris-Ruotesvagge-Pastavagge-Rinim-Saltoloukta? Hur är det med tälplatser i "mitten" av R-vagge och P-vagge? Är det bäst att gå från väst till öst eller tvärtom?
2)Ett annat alternativ är att gå in i Ruotesvagge till Smaila och sedan vända tillbaka samma väg.
3)Ruotesvagge-Kuopervagge-Kisiris-Änonjalme, det ser inte ut att finnas någon stig på kartan men Grundsten säger att det är lätt vandring. Hur är det med orienteringen när man kommer ut ur dalen mot Kisiris? Tältplatser i dalen?

Mycket tacksam för svar!

Jenny
 
sarek-vecka

Hej.
Skulle vilja föreslå dig att först och främst vandra så länge det går "motsols".trevligt med solen i ansiktet.
Tältplatser finns nästan överallt. Vackra platser kan vara tex i ingången till Pastavagge, eller vid utgången med vy över Sitojaure osv.
Gick ifjol turen saltoluokta - Sitojaure, båt upp till västra änden, övernattning vid pastavaggens mynning.
Sedan gick vi Pastavagge och övernattade vid Pielaslätten, rätt högt upp i pastavagge. Därefter runt Pierikjaure och vidare norrut mot Kukkesvagge där vi övernattade igen i närheten av bron. Sedan vidare mot Suorva. Övernattade ovanför Suorva med otrolig utsikt......Tog bussen ned till Kebnatsbryggan där bilen stod.
Föreslår den turen med med start i Suorva och avslut i
Saltoluokta där man kan duscha, basta och äta god mat.
Skicka över kläder med båten så har ni ombyte när ni kommer "i mål", lämna bilen vid Kebnatsbryggan och tag bussen upp till Suorva.....
En "lagom" veckotur utan besvärligheter......
Hör av Er om ni vill veta mera.......

kalle
 
En vecka är för lite

.... tycker jag, om man skall gå hela vägen från Änonjalme till Saltoluokta. Särskilt om man är "novis".

Alternativ 2 låter lite småtrist, även om tillbakavägen ger nya upptäckter, trots att man går samma sträcka. En variant är att gå från Kisurisstugan (eller motsvarande) och väster om Kisurismassivet på Spietjaujåkkas östra strand och in i Sierkavagge. Enastående utsikt från Sierkavagges östra mynning i Ruotesvagge! Det finns även varianter på återtåget mot Änonjalme via Snjuftutisvagge. Kräver dock ett vad, som kan vara knepigt.

Från Ruotesvagge kan man också göra en fin "rundtur" (dagstur) runt Påisatjåkko.

Alternativ 3 är en fin tur, men "returen" från västra Kuopervagge och norrut mot Kisuris är lite enahanda i mitt tycke och inte så inspirerande. Däremot inga svårigheter. Mestadels enkel vandring.

Inget av alternativen erbjuder svår eller besvärlig vandring. Åtminstone inte så länge vädret är fint.

Varför inte spara Pastavagge till en annan gång. Jag tycker att man, som även rekommenderas i föregående inlägg, skall stanna en extra natt på Pielavalta. Eller varför inte i Pastavagge. Det är något särskilt med den dalen.

Hör gärna av dig, om Du vill veta mer.

Mvh
Bert
 
En vecka..

En tur som passar om man har en vecka på sig är Änonjalme-Kisuris-Ruotesvagge-Bierikjavrre-Suorva. Har gått den rundan själv. "Lätt" vandring hela vägen, inte många potentiellt otäcka vad. Nackdelen med att avsluta i Suorva är avsaknad av dusch och annan lyx. Är man pigg och fin kan man förlänga vandringen nån mil och avsluta i Saltoluokta på ett mer värdigt sätt.

/Ola
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
baffinguarapo Vandringstips Fjällvandring 3
Kalle G Vandringstips väster om Mavasjaure-Pieskehaure (jaure?) Fjällvandring 10
HikingMike Vandringstips Keb->Sarek->Aktse Fjällvandring 5
k elias Vandringstips abisko/Narvik m barn önskas! Fjällvandring 4
Adelanteeee Köptips och vandringstips inför ensamvandring av Kungsleden Fjällvandring 13
Anders80 Vandringstips Jotunheimen Fjällvandring 2
Elin75 Vandringstips i Norge? Fjällvandring 13
Elvah Vandringstips Sylarna, Ekorrdörren, Gåsen, Holkendurrie? Fjällvandring 4
tjej_91 Vandringstips Sarek på 7 dagar Fjällvandring 6
fredrik82 Vandringstips i Sarek, Padjelanta, m.m. Fjällvandring 3
curt Vandringstips södra/östra Norge? Fjällvandring 4
mler Vandringstips längs hela fjällkedjan Fjällvandring 88
AFe Vandringstips i Lyngen, Norge? Fjällvandring 1
i95_lab Vandringstips norrut från Björkliden/Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 5
Niak65 Vandringstips suorva-akka-piela-suorva Fjällvandring 1
Michaela Önskar vandringstips till sommaren! Fjällvandring 15
HelenS Vill ha vandringstips i sommar! Fjällvandring 18
felix_sors Vandringstips sökes Fjällvandring 2
efred Vandringstips för nybörjare Fjällvandring 9
Stordrulen Vandringstips Nordkapp Fjällvandring 6
lirrran vandringstips Fjällvandring 5
body Vandringstips önskas! Fjällvandring 6
alexander3 Vandringstips, Abisko Fjällvandring 3
DIF-Larson Vandringstips Fjällvandring 6
månsb Vandringstips i Toscana Fjällvandring 1
sturesture Tälttips o Vandringstips Färöarna Fjällvandring 2
nilkas Vandringstips, inre Troms (Norge) Fjällvandring 3
thodan Fina vandringstips för Jämtlandsfjällen Fjällvandring 2
pjurka Vandringstips? Fjällvandring 3
jaos Söker vandringstips: italienska central-alperna Fjällvandring 1
carver Vandringstips i Norrbotten? Fjällvandring 6
VAndringstips centrala Jotunheimen Fjällvandring 0
Vandringstips Fjällvandring 4
Fler vandringstips Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.