Vandringstips

Ska upp till Jämtland för lite fjällvandring men är lite osäker vart jag ska vandra. Kan Ni ge några bra tips på leder?
Kommer nog kunna starta vandringen en lördag eftermiddag och avsluta den efterföljande tisdag eftermiddag. Kommer att bo i tält. Har bil så man kan åka lite varstans.
Mvh Lars T
 
Jag har fjällvandrat i Jämtland sedan barnsben och inget ställe är så vackert som Sylarna och runt omkring. Utgå från Storulvån.. Lätt gått och vackert.
Skäckerfjällen är också att rekomendera om du vill ha mer orörd natur..
 
Det må vara fint runt sylarna men tex. vägen mellan storulvån-sylarna är ju som en upptrampad motorväg. När jag gick där för ett par veckor sedan kunde man inte ens hitta något ställe att pinka på för allt folk som rände fram och tillbaka. Vill du ha mer orörd natur som är lättilgänglig, utgå från storulvån mot blåhammaren, sväng av vid ulvåtjärn upp mot snasahögarna, ta en topptur kanske? och fortsätt ner till enafors.
 
Sylarna tycker jag själv är vackert, men det beror på vad du är ute efter.

Jag var själv i jämtland för ett par veckor sedan och fjällvandrade och gick då ifrån Vålådalens fjällstation. Gick västerut mot Stensdalsstugorna och gjorde sedan en topptur på Stensdalsfjället och sådär. Tog den på kartan utritade "sommarstigen" hem i stället för leden och hamnade således vid Nulltjärn på vägen hem. Fantastiskt fin tur med mycket olika natur att se och fina fjäll som panorama under vandringen in.

Har tidigare vandrat i Vålådalen kring issjödalen/pyramiderna och till Vallbo. Enkelt och lättgånget och med möjlighet till topptur på bl.a. Storgröngumpen.

Kring storulvån är som sagt både leden till Sylarna (även om den är VÄLDIGT välbesökt såhär års) och getryggen-snasahögarna fin. Du får väl posta här och berätta hur du gick sedan och berätta vad du tyckte om turen...

Lycka till önskar en inte lite avundsjuk stadsmänniska...
 
Det var katten... ;)

Tackar ödmjukast för alla era svar!
Det får bli Sylarna, hoppas på bra väder men som man säger: finns ju bara dåliga kläder :)
Sk aprova å ta lite bilder å lägga upp kanske. Men ni e de första som får reda på hur min tur var :)
Ha en fin helg allihopa, det ska jag ha uppe på fjället :)
Mvh Lars T
 
Utgå från Norge!

Ett tips om du är sugen på Sylarna är att utgå ifrån Norge i stället. Vi gjorde en tältvandring Sylarna runt i slutet av juli, utgick ifrån Nedalshytta (som du lämpligen når via Funäsdalen). Fördelen är att du slipper den långa anmarschen som du får om du t ex startar i Ljungdalen och går över Helags. Du hamnar liksom mitt uppe i smeten i högalpin miljö direkt, en fördel om man inte har så mycket tid. Vi gick Sylarna runt, medurs, och var väldigt nöjda med det. På den norska sidan av Sylarna var det dessutom mindre trängsel på stigarna än i Sverige.
Jessica Elgenstierna
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
baffinguarapo Vandringstips Fjällvandring 3
Kalle G Vandringstips väster om Mavasjaure-Pieskehaure (jaure?) Fjällvandring 10
HikingMike Vandringstips Keb->Sarek->Aktse Fjällvandring 5
k elias Vandringstips abisko/Narvik m barn önskas! Fjällvandring 4
Adelanteeee Köptips och vandringstips inför ensamvandring av Kungsleden Fjällvandring 13
Anders80 Vandringstips Jotunheimen Fjällvandring 2
Elin75 Vandringstips i Norge? Fjällvandring 13
Elvah Vandringstips Sylarna, Ekorrdörren, Gåsen, Holkendurrie? Fjällvandring 4
tjej_91 Vandringstips Sarek på 7 dagar Fjällvandring 6
fredrik82 Vandringstips i Sarek, Padjelanta, m.m. Fjällvandring 3
curt Vandringstips södra/östra Norge? Fjällvandring 4
mler Vandringstips längs hela fjällkedjan Fjällvandring 88
AFe Vandringstips i Lyngen, Norge? Fjällvandring 1
i95_lab Vandringstips norrut från Björkliden/Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 5
Niak65 Vandringstips suorva-akka-piela-suorva Fjällvandring 1
Michaela Önskar vandringstips till sommaren! Fjällvandring 15
HelenS Vill ha vandringstips i sommar! Fjällvandring 18
felix_sors Vandringstips sökes Fjällvandring 2
efred Vandringstips för nybörjare Fjällvandring 9
Stordrulen Vandringstips Nordkapp Fjällvandring 6
lirrran vandringstips Fjällvandring 5
body Vandringstips önskas! Fjällvandring 6
alexander3 Vandringstips, Abisko Fjällvandring 3
månsb Vandringstips i Toscana Fjällvandring 1
sturesture Tälttips o Vandringstips Färöarna Fjällvandring 2
nilkas Vandringstips, inre Troms (Norge) Fjällvandring 3
thodan Fina vandringstips för Jämtlandsfjällen Fjällvandring 2
pjurka Vandringstips? Fjällvandring 3
jaos Söker vandringstips: italienska central-alperna Fjällvandring 1
unna Sareknovis, vandringstips. Fjällvandring 3
carver Vandringstips i Norrbotten? Fjällvandring 6
VAndringstips centrala Jotunheimen Fjällvandring 0
Vandringstips Fjällvandring 4
Fler vandringstips Fjällvandring 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...