Finns det fler nörd-trådar?

HAHA, vi vet att du har ett visst vattenfall, med åtföljande kampanj för kartmarkering i baktankarna din fuling! ;)

Annars kommer jag på rak hand att tänka på Tielma-vadet, som är lite lagom mystifierat och måste förekomma i en hel drös trådar!

Per, Ärkenörd

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Ja, Tielmavadet har avhandlats i ett antal trådar, fler än vad jag har koll på. Någon av de senare var väl ganska lång vill jag minnas och handlade om vad överhuvudtaget av Rápaädno/Ráhpajåhkå.

Jag har ett annat nörderi-förslag: Var egentligen finns det lilla dyhål på stigen i Njoatsovágge mellan Bálgatjåhkå och Ruopsokjåhkå? Dyhålet ligger mitt på stigen och ser bara ut som sumpig mark, men hela benet försvinner ner i det om man sätter foten just där. Jag har gjort det en gång, nästa gång kände jag igen det och lyckades undvika missödet. :cool: Det nämns också i andra personers vandrarberättelser här på Utsidan. Men guideböcker och traditionella reseskildningar tiger om detta viktiga hinder, varför?!

Och som sagt: var exakt är det? Jag har aldrig tagit GPS-koordinaterna, har någon annan?

Med nördiga förväntningar
/Hans

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips