Ruopsokjåkkå i månadsskiftet juni/juli?

Jag planerar en relativt tidig Sarek-tur i månadsskiftet juni/juli och funderar på vadet över Ropsokjåkkå (det höga stället); har bara gjort det på sensommaren/hösten själv då det var lite vatten och enkelt, men är tveksam till hur det ska gå så pass tidigt? Är det ens möjligt? Kan det finnas några snöbryggor att hoppas på? Eftersom jag tänkt gå turen nedan motsols så ligger vadet på slutet av turen, och det skulle köra ihop sig om jag inte kan ta mig över.

Per
 

Bilagor

  • sarek2.jpg
    sarek2.jpg
    277.4 KB · Visningar: 1,660
Senast ändrad:
Jag kan inte tänka mig att denna övergång skulle vara omöjlig vid den tiden, men man får kanske i allra värsta fall testa 2-3 olika ställen.

Den 28 juni 2009 gick jag och min kompis Anders över en bit uppströms där du har tänkt. Vi gick över på en snöbrygga där jokkarna möts från dels glaciären på Sáitáristjåhkkås sydsida, dels vattendraget från Bårddetjåhkkås västbrant (direkt väster om punkt 2005). Jag skrev i min blogg om detta:

http://www.utsidan.se/blogs/fowwe/sarek-28-juni-2009_16695.htm

Se avsnitten "Till foten av Pårte" och "Mot toppen". Fotot på lunchpausen visar för övrigt terrängen alldeles i närheten av snöbryggan).

Även nedströms detta sammanflöde fanns snöbryggor som vi hade kunnat använda. Ännu längre nerströms (ungefär där du ritat din övergång) hade snöbryggorna spolats bort, enligt ett foto jag tog.

Vidare har dansken Hans Christiansen redogjort för ett vadställe över Ruopsokjåhkå. Jag kan återkomma i ämnet!
 
Jag planerar en relativt tidig Sarek-tur i månadsskiftet juni/juli och funderar på vadet över Ropsokjåkkå (det höga stället); har bara gjort det på sensommaren/hösten själv då det var lite vatten och enkelt, men är tveksam till hur det ska gå så pass tidigt? Är det ens möjligt? Kan det finnas några snöbryggor att hoppas på? Eftersom jag tänkt gå turen nedan motsols så ligger vadet på slutet av turen, och det skulle köra ihop sig om jag inte kan ta mig över.

Per

Skall göra en liten utflykt själv runt den tiden i samma område så all input är bra input :)

Större format på nedanstående kartbild hittar du här:
http://cyberjunkies.files.wordpress.com/2010/04/sarek2010_route_ver1.jpg

Hälsningar,
Fredrik

http://cyberjunkies.wordpress.com/
 

Bilagor

  • sarek2010_route_ver_1.jpg
    sarek2010_route_ver_1.jpg
    97.5 KB · Visningar: 1,353
Mer om Ruopsokjåhkå

Hans Christensen (så heter han och inget annat, jag beklagar det tidigare) har skrivit om ett vadställe på ca 980 meters höjd i följande artikel på Utsidan:

www.utsidan.se/cldoc/olika-danska-intryck-fran-vandringar.htm

Sök på "Ruopsokjåhkå" i artikeln. Där finns också ett foto. Detta vadställe ligger på lägre nivå än det ställe du ritat ut och jag vet inte hur det fungerar tidigt på säsongen. Hans uppfattade att detta är det ställe Grundsten anger (sid. 44) och det tror jag också. I min bild är det utritat med mörkblå prickar.

I somras gick jag och Anders Gudmundsson den väg som är utritad med röda prickar, på vår väg upp på Pårte 2005. Vid förgreningen gick vi över på snöbryggan. Nivån är ca 1250 meter. Den bästa vägen om man enbart ska ta sig över jokken tror jag är den väg jag ritat med bruna prickar. Nivån blir då ca 1150 meter. Om jokken är mycket vattenfylld tror jag att de små prickarna upp till förgreningen ger en helt säker övergång.

Vidare är jokken djupt nerskuren i en ravin med branta väggar på många ställen. Vi nivån 1150 meter och däröver är ravinen grundare och jag tror inte det ska vara svårt att hitta bra ställen. Vid förgreningen är det ingen ravin alls.
 

Bilagor

  • Ruopsokjåhkå_forum.JPG
    Ruopsokjåhkå_forum.JPG
    120.6 KB · Visningar: 1,319
Ett foto

Fotot är taget 28 juni 2009, från Pårtes västsluttning. Man ser ner i Ruopsokjåhkås strömfåra från ca 1200 metersnivån. Hoppas det är begripligt!
 

Bilagor

  • Ruopsokjåhkå_600.JPG
    Ruopsokjåhkå_600.JPG
    190.3 KB · Visningar: 1,330
Tack för info Hans!
Min första karta var bara en snabb-skiss; kanske inte framgick precis hur jag tänkte. Hur som helst så var det ditt 'blåa' alternativ som vi gick senast, och då var ett enkelt vad (lågvatten). Men det låter ju bra att det finns någa användbara passager längre upp som alternativ. Nackdelen om man går uppåt är ju att man då dessutom måste korsa den 'högra Y-grenen' som går upp mot Teura (ovanför Pers huvud på bilden nedan), men det kanske också är ok? Såg lite stenigt och dant ut bara.

Per


(www.gis.lst.se/lanskartor)
 

Bilagor

  • sarek3.jpg
    sarek3.jpg
    274.6 KB · Visningar: 1,376
  • yh.jpg
    yh.jpg
    275.5 KB · Visningar: 1,310
  • vad.jpg
    vad.jpg
    277.1 KB · Visningar: 1,299
Nördad samstämman!

Hej
Mycket intressant. Jag samstämmar med fowwe's utläggning av frågan. Det finns de bra alternativ som fowwe, fson och cyberjunkie så fint har ritad.

Men fson's sista foto som sägs att visa mitt (eller den andra Hans? ritade) vadställe TROR jag inte stämmar helt, jag tror du har hittad en lite lägre passage?
Om du tittar i min uppsats (som fowwe linkade till) ser bildet annorlunda ut: Min "fors" är större. Jag minns också att "min brant" var lite brantere än på ditt bilde?

Den y-formade jokk uppe från "Teura" var precis ett av mina argument för att välja ett lägre alternativ. För att undvika denna extra jokk.

Iövrigt roligt att se på din (fson) karta, att du började upp över Loamebuolda på samma tidiga ställe som jag. Så var det ju inte helt dumt -

Bästa,
Hans C (tyvärr långt från fjällen just nu;))
 
Men det låter ju bra att det finns någa användbara passager längre upp som alternativ. Nackdelen om man går uppåt är ju att man då dessutom måste korsa den 'högra Y-grenen' som går upp mot Teura (ovanför Pers huvud på bilden nedan), men det kanske också är ok? Såg lite stenigt och dant ut bara.

Per

Ja, den här ravinen från Tjievrra är tyvärr inte helt obetydlig. Jag förstår det argument du och dHANScan anför för att ta övergången på ca 980 meter. Tidigt på säsongen kan man kanske räkna med att det pga skugga finns snöbryggor att använda i denna biravin. Men jag är ändå lite bekymrad över den. Man har en del ganska branta lutningar att ta sig förbi.

Vidare har jag forskat lite om vad andra har tyckt om passagen av Ruopsokjåhkå på ca 1150-nivån. Det finns inte mycket att tillgå, i varje fall har jag inte hittat mycket. En tysk vandrare gav upp helt och hållet att vada Ruopsokjåhkå på hög nivå (det hade han inte behövt göra) och gick ända ner till renvaktarstugan och vadade. Ett annat gäng tog sig upp till sammanflödet på 1250 meter och tog sig över där. Sedan gick de tillbaka på östra sidan.

Det är framför allt ravinkanterna som skapar problem. Att vattenföringen varierar kraftigt och tidvis är stor gör att det kan bli två problem att övervinna.

Men tillbaka till trådstarten: chansen bör väl vara god att det fungerar på 980-metersnivån med tanke på de erfarenheter ni har tidigare. Men om det är för mycket vatten där står man inför det inte helt enkla valet att antingen gå upp till 1250 meter eller gå ner till stugan för att vada. Jag vet faktiskt inte vilket jag skulle föredra, för även nere vid stugan kan det då vara kraftigt drag på vattnet (gäller väl bara tidigt på säsongen). Vid ett tillfälle i juni var jag med om att ta fram linan som säkerhet då vi gick över där. Vadet gick sedan helt utan problem.

Ibland är det bra att nördarna har sammankomst. ;) Det känns som om denna jokk inte är helt utredd än.
 
Har gått över vid det övre Y:et vid två tillfällen;enkelt.
Dessutom är det ju ingen ravin ned utan rätt OK att komma ned till jokken och sedan ej brant på andra sidan mot Säkok heller.
De jokkar som är utritade nedanför har jag inget minne av att de funnits;kanske uttorkade vid tillfället.
Gått längs 1250(?)-hyllan och sedan uppåt för att gå en bra väg till jokken.
 
980 meter

Jag vadade Ruopsokjåhkå 31 juli 2008 på väg till Luottolako. Jag hade väl som många andra en del farhågor hur vadet och ravinen var. Upp/nedgången i ravinen var inte alltför ansträngande. Vadet var relativt enkelt, dock krävdes jympadojor på. Jag vadade på 980 meters nivån.

För övrigt är vandringen på hyllan högt över Njåtjosvagge en helt underbar väg till Luttolako.
 

Bilagor

  • SNB11228.jpg
    SNB11228.jpg
    93.8 KB · Visningar: 1,244
sedd från ovan

Även jag menar att ha korsat Ruopsokjåhkå på 980 m nivån. Det är så jag har tecknad färden på mit karta. Kanske var det lite högre (1000 m?) eftersom det från "mitt vadställe" så så här ut:

Men det får inte skilja oss åt;).

Och ta' det lugnt. Strömfallet ser farligt ut, men där man vadade var vid det "badkarret" som var inneslutet av dom båda vattenfall och där vattnet var ganska tyst. Badkarret synts på bilden i min uppsats "Olika danska intryck..."

Och det var alltså i början på Augusti 2009 att jag var där - ingan snö, snöbrygga och vårflåm kvar
 

Bilagor

  • P1020342miniuts.jpg
    P1020342miniuts.jpg
    107.1 KB · Visningar: 1,257
Ravin från Tjievrra?

Jag vadade Ruopsokjåhkå 31 juli 2008 på väg till Luottolako. Jag hade väl som många andra en del farhågor hur vadet och ravinen var. Upp/nedgången i ravinen var inte alltför ansträngande. Vadet var relativt enkelt, dock krävdes jympadojor på. Jag vadade på 980 meters nivån..

Jan, den ravin man ser på ditt foto gå upp till höger, är det möjligen den ravin som kommer från Tjievrra och Ruopsokvárásj?

För övrigt är vandringen på hyllan högt över Njåtjosvagge en helt underbar väg till Luttolako.

Sannerligen!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sverigesnationalparker.nu Vadvetjåkkå i månadsskiftet juli / augusti Fjällvandring 20
danordgren Dörrsjöarna månadsskiftet maj/juni? Fjällvandring 5
mikol Jämtland månadsskiftet juli/augusti Fjällvandring 5
hakno1 Kaskasavagge 29e juni 2023 Fjällvandring 1
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Crimper Dela helikopter från Stora Sjöfallet i juni Fjällvandring 0
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
Fjällkjell Muddus i juni? Fjällvandring 6
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
Mperorpalpatine Flerdagarstur i Jämtland i Juni Fjällvandring 11
Denisee1 Hemavan-Ammarnäs i mitten av juni Fjällvandring 5
pixbopelle Jämtlandsleden 12 juni 2020 (v.24)? Fjällvandring 3
labbman Sarek i andra halvan av juni Fjällvandring 17
8Bald Galdhöpiggen början juni Fjällvandring 0
mojson Vandring tidig Juni Fjällvandring 3
Fjällfantast Delvis oledad vandring i Kebnekaisefjäll i juni Fjällvandring 3
robinbobbin Katterjåkk -> Unna Allakas från cirka 21 juni Fjällvandring 11
kopperhead Vandra till Skierfe början av juni 2019 Fjällvandring 2
Michael177 Transport Kiruna Airp - Nikkaluokta 15 Juni 2018 Fjällvandring 5
Quebec Vandringskompis sökes sen juni eller juli Fjällvandring 1
coffeefolder Solovandring 7-10 dagar i fjäll slutet av Juni/början av juli Fjällvandring 16
KimmyA Hardangervidda / Finse i Juni? Fjällvandring 4
hansjr Nikkaluokta i Juni Fjällvandring 0
KimmyA Aurlandsdalen i juni? Fjällvandring 2
Knallarn Jämtlandstriangeln början av juni - möjligt? Fjällvandring 25
spillevink vandring nikkaluokta- abisko i juni Fjällvandring 20
jorika Samåkning Nikkaloukta - Kiruna 1 juli (och från kiruna - nikkaloukta 25 juni) Fjällvandring 0
Vrana Cape Wrath från mitten av Juni Fjällvandring 0
Ivar.T Jämtlandstriangeln sista veckan i juni Fjällvandring 16
Fjällhjärtat Högakustenleden i Juni Fjällvandring 4
Hemskis Fjällvandring första veckan i juni Fjällvandring 3
markus.sandell 3-5 Dagars fjällvandring i juni Fjällvandring 2
mindful Abisko kring 7 till 10 juni Fjällvandring 2
mewaan Jotunheimen i juni Fjällvandring 5
givdeh Vandring i juni? Fjällvandring 5
Theoakstone Sonfjället juni Fjällvandring 1
Kadua Dalafjälllen i juni? Fjällvandring 3
md4fb Abisko-Nikkaloukta i Juni Fjällvandring 1
j_muir Sarek - 11 till 22 juni - tillgänglighet? Fjällvandring 17
CathrineC Lunndörren mitten av juni Fjällvandring 6
cloud76 Vandring Abisko-Alesjaure mitten av juni - snö? Fiske? Fjällvandring 7
rolang Jämtlandstriangeln maj/juni Fjällvandring 11
mbd3f Kvikkjokk-Saltoluokta 8-18 Juni Fjällvandring 8
kalle_cowboy nikkaluokta/kebnekaise 4-10 juni Fjällvandring 11
fjellinden Nikkaluokta - Vakkotavare juni v 24 Fjällvandring 10
JKAbrams Snöläget i Sarek Juni 2014 Fjällvandring 9
Fjäderklätt Abisko-Nikkaluokta vandringsbar juni 2014? Fjällvandring 19
Boullan Rekommendera stugtur, i Jämtland eller i närheten av Trondheim, 3-4 dagar, juni 2014! Fjällvandring 6
areez Hardangervidda i Juni Fjällvandring 22
Tobbe C Stora Sjöfallet kring 10e juni Fjällvandring 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.