Önskar tips på fiske i Arjeplogsfjällen

avslutad210712

Gäst
Till sommaren tänkte jag ta en två veckors vandring (slutet av juli och/eller början av augusti) som jag under i alla fall första veckan tänkte kombinera med lite fiske. En första tanke är att gå från silvervägen via Ikesjaure, Mavasjaure och Pieskehaure vidare till Kvikkjokk eller Ritsem.

Är det någon av de sjöarna som jag skall lägga ner möda på när det gäller fiske eller är alla ungefär lika bra? Mavasjaure har jag i alla fall förut hört gott om.

Tänkte köra både lätt haspel- och flugfiske eller skall jag lämna hemma det ena av spöna av viktskäl och vilket i så fall?

Har Ni några andra småsjöar/jokkar i nämda område som Ni kan rekommendera eller är det väl bevarade fiskehemligheter?

Eller kanske jag skall gå på andra sidan om Silvervägen (där jag visserligen gått en kort sväng för 25 år sedan) och i så fall var där?
 
avslutad210712; sa:
Är det någon av de sjöarna som jag skall lägga ner möda på när det gäller fiske eller är alla ungefär lika bra? Mavasjaure har jag i alla fall förut hört gott om.

Tänkte köra både lätt haspel- och flugfiske eller skall jag lämna hemma det ena av spöna av viktskäl och vilket i så fall?

Du ska lämna haspelspöet hemma av den enkla orsaken att flugfiske är roligare :) Sen när det gäller konkreta tips skulle jag vilja säga: Gå inte de kända rutterna/jokkarna/sjöarna. Kör lite längre västerut på silvervägen, kolla kartan, stanna vid fin jokk som har fin sjö en bit upp och gå och fiska :)
 
Ikesjaure är en spännande sjö med stora djup, särskilt om man drar sig in lite mot västra delen. För många år sedan planterades Kanadaröding ut i sjön. Den ska vara utdöd idag, men hann med att korsa sig med rödingen, till avkommor som är fertila. Idag finns där röding och diverse återkorsningar från hybridformer tillbaks mot röding. Jag fick en fin splejk/alternativt återkorsning av splejk mot röding där. Är helt övertygad om att i den sjön finns riktiga klunsar:).

Kolla gärna tråden "Röding, kröding eller splejk?" http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=28100

Raskesven

[Ändrat av Raskesven 2006-05-17 kl 21:33]
 

avslutad210712

Gäst
Blir både haspel- och flugfiskeutrustning så då är frågan vilka drag jag skall ta med. Spinnare i lite olika storlekar och färger utgår jag från är självklart men skall man komplettera med några små wobblers och/eller skeddrag eller blir det bara onödig vikt? Flugor är lite lättare att bära med sig så där får det bli lite "gott-och-blandat".
 
avslutad210712; sa:
Blir både haspel- och flugfiskeutrustning så då är frågan vilka drag jag skall ta med. Spinnare i lite olika storlekar och färger utgår jag från är självklart men skall man komplettera med några små wobblers och/eller skeddrag eller blir det bara onödig vikt? Flugor är lite lättare att bära med sig så där får det bli lite "gott-och-blandat".

Fegis ;) hehe, mer seriöst så är väl olika spinnare det enda som behövs i dragväg tror jag :) Spinnare brukar iaf öringen gilla :cool:
 

avslutad210712

Gäst
Börjar bli dags att planera lite

mer i detalj så därför funderar jag lite på hur det vore att kliva av bussen i Vuoggatjålme och sedan antingen gå uppför Seldutvagge eller så korsa vägen och gå förbi Guijaure. I båda fallen tänte jag fortsätta via Ikesjaure, Mavasjaure och Pieskehaure.

Det jag framförallt undrar över är hur det är att vandra (är inte intresserad av att slåss med en massa ris eller trampa i en massa lera) respektive hur fisket är efter de sträckorna.

Och om man går via Guijaure skall man då fram till Ruonejåkka och följa den uppför eller skall man gå den lite genare vägen. Har gått fram till Ruonejåkka och även om det är 25 år sedan har jag för mig att själva jåkken är värd det. Däremot är det lite längre.
 
Re: Börjar bli dags att planera lite

avslutad210712; sa:
Och om man går via Guijaure skall man då fram till Ruonejåkka och följa den uppför eller skall man gå den lite genare vägen. Har gått fram till Ruonejåkka och även om det är 25 år sedan har jag för mig att själva jåkken är värd det. Däremot är det lite längre.

Vi gick den genare vägen fast åt andra hållet som sagt var, så hur Runoekjåkka är fiskemässigt vet jag inte. Däremot finns det en del småsjöar på längs den genare vägen där det fiskades en del av sådana som bara gick upp över dan. Kan du inte gå den längre vägen och lämna rapport om fisket i jokken? ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
camlun Önskar tips på toppturer Fjällvandring 0
nnn.sthlm Önskar tips på korta turer till hösten! Fjällvandring 3
azog Önskar kritik på ännu en rutt i Sarek Fjällvandring 20
-Ruff- Önskar kommentarer om vår planerade rutt Fjällvandring 10
espirituosa Önskar låna sovsäck 1-8 augusti för fjällvandring (Keb) Fjällvandring 9
Michaela Önskar vandringstips till sommaren! Fjällvandring 15
davnie Önskar turförslag i västra Norge!? Fjällvandring 1
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
Lunkan90 Tips på förstavandring Fjällvandring 7
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Rudholm Tälta i Arjeplogtrakten, tips? Fjällvandring 7
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
Christoffer_123 Tips på 4-5 dgr laponia Fjällvandring 3
sweculpepper Kort fjälltur , 2 dagar, 1 tältnatt, tips Fjällvandring 12
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
ABergstrom Vandring kring Kiruna 4nätter. Tips! Fjällvandring 6
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.