Nybörjare till Kebnekaise

Hej!

Jag vet att frågan tagits upp tidigare men...

Jag och två vänner tänkte ge oss upp till Kebnekaise runt den 15 Juni. Vi hade gärna gett oss dit senare då jag förstått att det kan vara mycket smältvatten eller snö tidigt på sommaren. Jag skall dock få barn :) i slutet på sommaren så...

En av de bekanta har tidigare varit upp på Kebnekaise och vi är i 30-års åldern och hyfsat tränade - om än ovana fjällvandrare. Vi har en enklare GPS och min bekant med begränsad erfarenhet av området tycker att vi starta i Nikkaluokta och efter att ha gett oss upp på Kebnekaise tycker han att vi skall vandra till Abisko. Vi är egentligen ute efter att ta oss upp på Kebnekaise (för saken skull) och sedan vandra ett par dagar. Vi hade tänkt oss fem dagar totalt.

Jag har några - eller rättare sagt ganska många "nybörjarfrågor":

Är det kanske dumt att ge sig dit vid denna tid? Vi har inte mycket val men...

Finns det bättre/andra ruttförslag än att fortsätta till Abisko? Vi vill inte återvända till samma start om det går att undvika - men vill kunna ta oss tillbaka till södra Sverige på något sätt efter cirka fem dagars tur ;) Vackra platser man inte skall missa på vägen om det blir Abisko som blir slutmålet?

Hinner man detta på fem dagar vid denna tid på året? Eller kanske över huvud taget? Är det dumt att inte ta Kungsleden i så fall?

Hur är det med GSM-täckningen i området? Detta med tanke på om en för tidig födsel skulle inträffa. Vi kanske kan ordna en NMT 900...

Hur är det med myggen vid den här tiden? Vi sörlänningar är ju lite veka ;)

Vad bör man tänka på mer? Teleskopstavar och damasker verkar rekommenderas.

mvh / Måns
 
Några svar

Hejsan,

Jag kommer inte ge ett komplett svar eftersom jag aldrig fjällvandrat i juni.

15 juni känns iaf tidigt för mig. Men och andra sidan, det är väldigt lite snö i Kebneområdet i år. Jag skulle vänta längre, men andra vet nog bättre.

På fem dagar hinner du kanske till Abisko. Men du vill väl njuta också? Visst det går att hinna, men då bör man vara lite mer van. Planera antingen för mer dagar eller gå i närområdet runt Kebnekaise. Eller pratar vi om fem dagar efter det att du bestigit Kebnekaise, för då är det nog inte omöjligt.

En möjlig tur går Nikka-Kebne-Tarfala-Koupervagge-Singi-Kebne-Nikka. Men då lämnar du den trygga Kungsleden och får gå en lite mer avancerad vandring i passet från Tarfala till Koupervagge. Du kan även få göra ett vad i Koupervagge om vattenflödet är högt. Sen är ju frågan om du har tält eller ej. Utan tält sover du nog lättast över i Tarfala och bereder dig på en lite längre tur till Singi.

Annars är nog rådet att stanna i närheten av fjällstationen i Kebnekaise vänta på bättre väder för bestigning och göra dagsturer till Tarfala och Singi.

GSM-täckningen är bra vid fjällstationen men blir snabbt sämre när du går in i andra dalar. Det skall vara möjligt att gå upp på toppar och kunna ringa, men det är rätt jobbigt. ;) NMT skall fungera bättre. Hade iofs med en lättare sådan en gång, men lyckades aldrig få den att fungera. Numera har jag inte någon mobil alls. Känns mest som dödvikt. Uppstår problem är det mycket troligare att hjälptelefonerna som finns lite var stans fungerar.

Mygg... Tja, jag har som sagt aldrig fjällvandrat i juni.

Teleskopstavar och damasker kan du klara dig utan. Fast har du det så kan du förstås använda det. Damasker använder jag mest vid vad och vandring där skräp och lera kan komma in i kängorna. Följer man kungsleden är det inte så viktigt.

Nåväl det var mina tips. Gissar att du kommer att få MÅNGA fler imorgon. ;)

Lycka till,
/Jonas U
 
Tarfala

5 dagar inklusive uppgång på Keb låter ganska tight, räkna med en dag från Nikkaluokta till fjällstationen i lugnt tempo. På denna dag hinner du kanske längre men inte en uppgång på toppen längs västra leden. Så väljer du detta alternativ har du tre dagar kvar vilket låter lite väl tight att ta sig till Abisko på, såvida du vill se annat än kompisens häl på kängan ;-)
Mitt förslag är att ta er upp till Tarfala vilket ni hinner på en dag, sen kan ni välja om ni vill stanna kring Tarfala eller fortsätta enligt rutten nämnd i tidigare inlägg. Från Tarfala braskar ni t ex upp på Tarfalatjåkka på någon timme och har en strålande utsikt ner över Tarfala och in över hela Kebnekaise massivet, glaciärerna som ser ut att luta uppåt från dalen ser helt platta ut. Ni har en underbar utsikt i alla riktningar. Ingen utrustning behövs här utan bara att knalla upp, en fördel kan vara att följa där det är rösat, annars kan det bli att ta i lite med händerna här och var. Från Tarfala låter ju även glaciärerna studeras närmare, varför inte bege sig upp till Svarta sjön på en dagstur. Vill ni se alpin miljö, bege er till Tarfala och om ni sen är sugna på att vandra mer så följ rutten i tidigare inlägg, vilket ni väljer kan ni bestämma i Tarfala beroende på ork och förhållanden.
 
NMT450 ska det vara (inte 900)

Hej!
Ska du ha en NMTtelefon med dig ska det vara en NMT450 eftersom Telia stängt NMT900-nätet så en 900MHz NMT har du liten nytta av.

/Patrik


maze; sa:
Hej!


Hur är det med GSM-täckningen i området? Detta med tanke på om en för tidig födsel skulle inträffa. Vi kanske kan ordna en NMT 900...

Hur är det med myggen vid den här tiden? Vi sörlänningar är ju lite veka ;)

mvh / Måns
 
Tält/fjällstuga?

Jag håller själv på att planera en tur men vi tänkte gå i början av juli. Vad jag funderade över var ifall ni tänkt vandra lätt och räknat med att bo på fjällstugorna eller tälta.
Räknar ni med att bo i stugorna kan det ju vara ide att kolla ifall de är öppna så tidigt. Som jag förståt är det många av dem som öppnar först 1 juli.
Tips kolla med Stf, läs Tore Abrahams bok om områden för tur förslag även Claes Grundstens: Vandra kungsleden är att rekomendera. Du finner dem lättas på närmsta bibliotek.
 
Ring Keb så får du alla svar!

Gör så här ring Stefan - Sportchef på keb och ställa alla frågor till han. Han har jobbat där i över 10 år och kan allt om Keb och dess närområde + mycket mer.

Tfn till keb är: 0980-550 00

MVH Micke fd. Keb Kock
 
säkerhetsutrymme

I alla fjällstugor på kalfjället, även fjällstaioner, finns ett olåst s.k. säkerhetsutrymme, som kan användas i "nödfall". Det är det utrymme som används som "hundrum" under ordinarie öppethållande. Det brukar kunna finnas ved också, men inget garanteras. Titta på STF:s hemsida http://www.meravsverige.nu Jag sökte på säkerhetsutrymme. Glöm inte att pröjsa till STF ifall du övernattar!

Camilla
 
GSM funkar bra

maze; sa:
Hej!
Hur är det med GSM-täckningen i området?
mvh / Måns
[/QUOTE]

Med Telia funkar det bra. Det finns en mast i närheten av fjällstationen. Bort mot Singitjåkkas östvägg funkar det bra. I Tarfala inte alls mig veterligt. Kring fjällstationen hur som helst inga problem med GSM Telia. Comviq/Europolitan osäkert. Uppe vid sydtoppen inga problem förstås.

MVH Mats, Umeå
 
Re: GSM funkar bra

mafr; sa:
Med Telia funkar det bra. Det finns en mast i närheten av fjällstationen. Bort mot Singitjåkkas östvägg funkar det bra. I Tarfala inte alls mig veterligt. Kring fjällstationen hur som helst inga problem med GSM Telia. Comviq/Europolitan osäkert. Uppe vid sydtoppen inga problem förstås.

MVH Mats, Umeå

Europolitan funkade inte för min del, varken i Tarfala eller vid fjällstationen. Uppe på Tarfalatjåkka gick det dock att få samband, troligtvis eftersom det var rak väg till en mast uppe på Kebnetjåkka.
 
Snudd på dumdristigt.

Hej!

Jag tror inte man kan räkna med att kunna vandra från Kebne till Abisko den 15 juni utan snöskor, eller skidor.

I alla fall inte via Tarfala och Koupervagge, då man passerar på hög höjd. Tarfalastationen har nog normalt snötäckt mark till midsommar. Skall man sedan upp över passet till Kuopervagge, dvs första (sista) passet på jojo-leden innebär det nästan 1500 möh.

Går man Kungsleden får man nog räkna med rejäl snöpulsning över Tjäktjapasset. Det brukar vara regel, betydligt längre fram på säsongen.

5 dagar under dessa omständigheter är för lite!

Och glöm GSM-en! Inte en chans, när Du kommer en bit bortom fjällstationen.

Så negativ har jag nog aldrig varit i ett inlägg, men någon gång måste bli den första.

:)

Mvh Bert
 
Tack!

Jag tackar och bockar ödmjukt inför all ovärderlig hjälp vi nybörjare har fått!

Till försvar av den vän som föreslog rutten kan jag väl säga att när vi först diskuterade planen så utgick vi från en tur i augusti... Han är en obotlig tidsoptimist och iofs jobbigt snabb i terrängen - om det är snö- och vadfritt ;)

Vi från Sveriges södra del har ju lite svårt att förstå det där med snö vid midsommar ;) Vi är nu övertygade om att vi får satsa på Kebne och sedan känna oss för på en rutt i närheten som ni föreslår.

För övrigt så kommer vi ha tält - vilket verkar vara tur efter vad jag hört.

Vi skall ta till oss alla råd och tala med Stefan!

mvh / Måns från Malmö (nu fick ni väl ett skratt ;)). Jag är faktiskt från Alingsås egentligen - lite längre norrut i vart fall även om midsommarnätterna är väldigt varma där också...
 
Inte att rekommendera

15 juni kan vara möjligt i de södra delarna av fjällen, läs Jämtland-Härjedalen, om inte våren blir sen. Men *räkna* med mycket snö i de högre passagerna och högt vattenstånd i de lägre. Utgå också ifrån att många broar saknas eller inte lagts ut ännu efter vintern. Det ställer extra krav på orienteringsförmåga och kan medföra många extra mil bara för att ta sig runt ett högt flöde.

I de nordligare fjällen avslutas snösmältningen framåt mitten av juni om våren är någorlunda normal (kan vara senare, kan vara tidigare). På lite höjd betyder det i allmänhet djup, rutten och blöt snö som man bara med stor svårighet tar sig fram i. På lägre höjd höga eller mycket höga vattenstånd som effektivt stänger av leder och dalar. Broar är inte utlagda än.

Extrema undantag kan dock förekomma, förra året var det nästan snöfritt i Abisko-Kebnekaiseområdet redan i slutet av Juni. Men det är absolut inget att räkna med.

Vänligen,

J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jthundera Topptur till Kebnekaise, nybörjare! Fjällvandring 4
Plahn Nybörjare till Kebnekaise Fjällvandring 25
peter88 Nybörjare till kungsleden, vilken rutt passar bäst? Fjällvandring 4
skallagrimson Tips till nybörjare Fjällvandring 7
elfaljino Tips till unga nybörjare! Fjällvandring 8
Karin o co Tips till nybörjare med barn i Jämtland! Fjällvandring 11
Emma_ Tips till två nybörjare? Fjällvandring 14
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
sardonisk Vålådalsfyrkanten (relativ nybörjare) Fjällvandring 12
Mössa Ställa in tälttur pga ihållande regn? (nybörjare) Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Bjorn1971 Nybörjare i Grövelsjön och Töfsingedalen. Fjällvandring 10
Askel Sonfjället med nybörjare? Fara för björn? Fjällvandring 1
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
fonkymon Åreskutan nybörjare Fjällvandring 8
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
Ingrid74 Nybörjare Anarisfjället Fjällvandring 9
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
DuFjällhögaNord Hiking uppför trolltunga, nybörjare Fjällvandring 5
linneae Sällskap sökes, är nybörjare inom fjällvandring Fjällvandring 7
WiseDuck Vinterleder i Dalarna för nybörjare? Fjällvandring 5
Måns S Tips på tur för nybörjare Fjällvandring 7
sanoj89 Nikkaluokta - Vakkotavare som nybörjare med hund? Fjällvandring 16
Valpish Bästa leden i Jämtland för nybörjare? Fjällvandring 9
SvEmelia Nybörjare Fjällvandring 12
lindajones Nybörjare på löpning i Kirunafjällen Fjällvandring 5
SVT Kebnekaise 1v i augusti (nybörjare) Fjällvandring 6
Elisabeth_M Nybörjare, hjälp! (Transylvanien) Fjällvandring 9
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
Sixos Kort rutt för nybörjare Fjällvandring 3
JohannaWi Nybörjare på vandring Fjällvandring 17
Hannes Lindgren Tips för nybörjare? Fjällvandring 15
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
Krokmark Nybörjare -att tänka på, utrustning, mm Fjällvandring 14
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
Tollan Nybörjare - Fjällräven Classic? Fjällvandring 15
osiriz Saltoluokta - Aktse (Total nybörjare) Fjällvandring 9
monterey Bestiga Ahkka, möjligt för nybörjare? Fjällvandring 8
Vicp Tips på vandringstur med nybörjare Fjällvandring 9
Loijzan Nybörjare: Abisko-Nikkaluokta. Tips och råd, tack! Fjällvandring 61
daniel.hedberg Nybörjare ska vandra Fjällvandring 37
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
atlead Nybörjare! Fjällvandring 10
Namn Ta sig över vad som nybörjare Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.