Nybörjare till Kebnekaise

´Hej !

Jag och två kompisar ska om två veckor upp till Kebnekaise ett par dagar för att försöka ta oss upp på toppen. Vi ska göra det för vårat skolprojekt och försöka dokumentera hela grejen.
Troligen ska vi bo i tält i närheten av fjällstationen.

Men jag är lite nyfiken på om någon förslag på saker som är bra att ta med sig och saker som vi inte borde ha med oss?

Kanske nåt annat ni tycker vi ska tänka på ?

//Nic
 
Det börjar bli kallt däruppe, risk för minusgrader och snö så utrustning för att klara detta rekommenderas.

Fjällstationen stänger den 14/9

/M
 
Dessa eviga skolprojekt till Keb mitt i vintern. Detta är inte den första tråden som startas om detta så sök och läs igenom den massiva kritiken som givit förut först, och ställ ytterligare frågor som inte besvarades här.
 
Men jag är lite nyfiken på om någon förslag på saker som är bra att ta med sig och saker som vi inte borde ha med oss?

Som någon sagt, sök i forumet, och som andra sagt, det börjar bli sent.

Men jag är också nyfiken. har ni fjällvandrat förr? Utan att veta er kunskapsnivå så är det väldigt svårt att besvara frågan.

Christian
 
Stoppa skolbarnen på Keb!!

Vad är det för föräldrar som släpper iväg sina ungar på sånna' här bisarra skolprojekt.. och vad är det för oansvarig och okunnig lärare som gett sitt tillstånd till det här.??.
Jag tycker ni ska vara hemma och lära er något om er natur kring skolgården.
När jag var barn, var en friluftsdag på Hellasgården en tillräcklig upplevelse..Sedan dess har tydligen dessa 'Kropp' och 'Sträng' påverkat mer än normalt och satt griller till ungars ideer till att bli några slags 'baby-Hillary's'.
Nej sätt stopp för dessa 'Kebnekaise-kids'!
 
Nej vi har aldrig fjällvandrat förut.
Men däremot vi erfarna med naturliv då vi har båt i stockholms skärgård.
Varit ute o paddlat flera gånger
Har bott i tält ganska ofta.
Desutom är vi inte så små som vissa av er verkar tro. Alla tre är 19,

Det är mest vandringen vi inte har gjort och inte heller så långt norrut. Det är den biten jag gärna skulle vilja ha tips om, ifall det är något speciellt.

T ex räcker morakniv eller behövs en större/bättre?
Räcker det med kängor från t ex timberland? Eller behövs riktiga vandringskängor?

//Nic
 
T ex räcker morakniv eller behövs en större/bättre?

Det beror väl på vad du ska använda den till?

Ska du skära limpan du har med dig så är det ju samma limpa som när du paddlar? Du ska väl inte fälla träd och troligen inte slakta djur. Så vad ska du med en större kniv till?
 
Men kära barn.
Att vara nitton år..och gå i timberlandskor och med en Morakniv.. och upp på Kebnekaise i September..i snöglopet där.
Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta..

Ska man behöva läsa om detta i tidningarna, sedan 'om döda nittonåringar på fjället ' för att det här tramset ska få ett slut.
Mycket dumt har jag läst men det här var klart det dummaste jag hört idag.,
 
Vad är det för föräldrar som släpper iväg sina ungar på sånna' här bisarra skolprojekt.. och vad är det för oansvarig och okunnig lärare som gett sitt tillstånd till det här.??.
Jag tycker ni ska vara hemma och lära er något om er natur kring skolgården.
När jag var barn, var en friluftsdag på Hellasgården en tillräcklig upplevelse..Sedan dess har tydligen dessa 'Kropp' och 'Sträng' påverkat mer än normalt och satt griller till ungars ideer till att bli några slags 'baby-Hillary's'.
Nej sätt stopp för dessa 'Kebnekaise-kids'!

Jag utgår ifrån att ett flertal av dess projekt som ska stoppas görs som en del i ett gymnasieprojekt. I svaret som skrevs efter ditt inlägg framgår att de är 19 år.

Jag håller med om att föreställning om vad som kan vänta en på en vintertur många gånger verkar naiv och verklighetsfrämande men ....

Sluta behandla ally yngre som barn !!!!!! Är man dessutom över 18 så är man myndig. Även en 14 åring med önskan att göra något speciellt förtjänar respekt.
 
Förvisso är man myndig när man är nitton år..Men om förståndet är det är ju en annan grej. Jag måste säga att jag inte tycker de här trådarna om 'skolprojekt-i-vintertid' med Kebnekaise som motiv är vidare insiktsfulla lagda va? (det finns en hel del sånna här diskutioner redan om dessa knäppiga ideer)
Jag tycker det är en del annat som man borde fundera över här innan man ställer frågor om Timberlandskor och medföljande Morakniv..
 
Jag håller med vissa talares skeptis till att som oerfaren fjällvandrare åka upp till Kebnekaise på en hösttur med stor risk till allmänt trist vandrarväder. Visst har ni en naturvana, men bara för att jag ser mig som van fjällvandrare så skulle jag aldrig tänka mig att dra iväg på en kajaktur över öppet hav, även om jag har paddlat en gång tidigare. Ett tips för att förbereda er väl är att gå nån låglandsled o sen åka upp på sommaren när vädret är lite varmare. Då får ni ett hum av vad ni har att vänta er när ni kommer upp senare på året.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jthundera Topptur till Kebnekaise, nybörjare! Fjällvandring 4
maze Nybörjare till Kebnekaise Fjällvandring 14
peter88 Nybörjare till kungsleden, vilken rutt passar bäst? Fjällvandring 4
skallagrimson Tips till nybörjare Fjällvandring 7
elfaljino Tips till unga nybörjare! Fjällvandring 8
Karin o co Tips till nybörjare med barn i Jämtland! Fjällvandring 11
Emma_ Tips till två nybörjare? Fjällvandring 14
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
sardonisk Vålådalsfyrkanten (relativ nybörjare) Fjällvandring 12
Mössa Ställa in tälttur pga ihållande regn? (nybörjare) Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Bjorn1971 Nybörjare i Grövelsjön och Töfsingedalen. Fjällvandring 10
Askel Sonfjället med nybörjare? Fara för björn? Fjällvandring 1
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
fonkymon Åreskutan nybörjare Fjällvandring 8
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
Ingrid74 Nybörjare Anarisfjället Fjällvandring 9
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
DuFjällhögaNord Hiking uppför trolltunga, nybörjare Fjällvandring 5
linneae Sällskap sökes, är nybörjare inom fjällvandring Fjällvandring 7
WiseDuck Vinterleder i Dalarna för nybörjare? Fjällvandring 5
Måns S Tips på tur för nybörjare Fjällvandring 7
sanoj89 Nikkaluokta - Vakkotavare som nybörjare med hund? Fjällvandring 16
Valpish Bästa leden i Jämtland för nybörjare? Fjällvandring 9
SvEmelia Nybörjare Fjällvandring 12
lindajones Nybörjare på löpning i Kirunafjällen Fjällvandring 5
SVT Kebnekaise 1v i augusti (nybörjare) Fjällvandring 6
Elisabeth_M Nybörjare, hjälp! (Transylvanien) Fjällvandring 9
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
Sixos Kort rutt för nybörjare Fjällvandring 3
JohannaWi Nybörjare på vandring Fjällvandring 17
Hannes Lindgren Tips för nybörjare? Fjällvandring 15
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
Krokmark Nybörjare -att tänka på, utrustning, mm Fjällvandring 14
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
Tollan Nybörjare - Fjällräven Classic? Fjällvandring 15
osiriz Saltoluokta - Aktse (Total nybörjare) Fjällvandring 9
monterey Bestiga Ahkka, möjligt för nybörjare? Fjällvandring 8
Vicp Tips på vandringstur med nybörjare Fjällvandring 9
Loijzan Nybörjare: Abisko-Nikkaluokta. Tips och råd, tack! Fjällvandring 61
daniel.hedberg Nybörjare ska vandra Fjällvandring 37
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
atlead Nybörjare! Fjällvandring 10
Namn Ta sig över vad som nybörjare Fjällvandring 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...