Tips till två nybörjare?

Vi hade tänkt fjällvandra för första gången i sommar och skulle behöva förslag från er lite mer vana vandrare om en lämplig tur för oss!

Vi vill gärna långt norrut (inte Jämtland). Vi är hyfsat vältränade båda två. Vi hade tänkt oss en tur på 5, max 6 dagar och då inte dagsturer utan från punkt A till B så att säga. Orkar vi längre än så..?

Vi funderade först på att både tälta och bo i fjällstugor, men efter att ha kollat runt en del på den här sidan och andra så börjar vi inse att det kanske blir övermäktigt att släpa på ett tält? Så fjällstugor med en dagsturs mellanrum vore ju alltså bra.

Vi har möjlighet att välja att vandra i början-mitten av juli eller mitten av augusti.

Det skulle ju vara trevligt om det inte var tjockt med folk heller, men vi inser att man som nybörjare kanske måste acceptera att hamna på ett något mindre "orört" ställe?

Och även om vi hittat en del övriga tips om utrustning etc. mottages även sådana tips tacksamt!

Tack på förhand,

Emma o Joel
 
En klassiker (i många bemärkelser :)) är att vandra Kungsleden från Abisko till Singistugorna och sedan vika av österut mot Nikkaluokta. Stugor för inkvartering är placerade med ungefär en dagsmarsch emellan. Ni vandrar i detta fall i mäktig högfjällsterräng. Det är emellertid en mycket populär tur och den tid ni tänkt vandra är det mycket folk längs leden.

Ett annat alternativ är Padjelantaleden. Vandra från Akkastugorna (båt från Ritsem) till Kvikkjokk (eller tvärtom). Även här finns stugor på för dagsvandraren lämpliga avstånd. Turen går i gränslandet mellan Sarek och Padjelanta, och ni passerar strax öster om de stora sjöarna Vastenjaure och Virijaure. Ni erbjuds därmed mäktiga scenerier. Det är normalt mindre med folk längs Padjelantaleden än längs Kungleden från Abisko, men under högsäsong kommer ni vara långt ifrån ensamma.

Ett tredje alternativ är Kungleden från Ammarnäs till Hemavan. Fjällterrängen växlar från lågfjäll till det dramatiska Syterskalet som avslutning (givet att ni istället inte väljer att starta i Hemavan). Stugor finns att övernatta i. Även detta är ett populärt fjällturistmål, men ni bör få mer av avskildhet än både längs Kungleden i norr och Padjelantaleden.
 
Undvik stugor och större leder, typ Kungsleden. Att bo i tält är ingen stor grej, inte heller att "släpa" på det. Friheten är så mycket större med ett tält. Mitt förslag är att gå från Abisko till Kebnekaise, men inte på Kungsleden. Fjällvandring ska vara lite utmaning och inte ett lunkande på nån stig. Gå in mot Vistas och upp till Nallo. Sen kan ni gå vidare över trepassleden ner till Tarafala och vidare mot Kebnekaise.

Nu kommer säkert nån fjällnörd skrika till och säga att detta är allt för svårt för en nybörjare. Äh, lägg av. Flera stugor passeras på vägen, alltså ni har möjlighet att köpa mat och bränsle. Inga svåra vad passeras. De svåraste är väl passagen över passet vid Unna Räita. Men håll er till höger och gå på stenarna, ifall inte snön är bra att gå på (alltså inte allt för hård).
 
Ett annat alternativ är att gå till Nikkaluokta söderifrån, ifrån Vakkotavare (nås med buss ifrån Gällivare). Det är ca 3 mil kortare än mellan Nikka och Abisko, där går mindre folk, och det är, (enligt min högst personliga uppfattning :)) en mycket vackrare sträcka. Den tar 4 dar för dom flesta, så ni får lite tid över att göra egna strövtåg, gå upp till Tarfala eller Kebenekaise.
 
Undvik stugor och större leder, typ Kungsleden. ...

Nu kommer säkert nån fjällnörd skrika till och säga att detta är allt för svårt för en nybörjare. Äh, lägg av. ...

Ok, jag får ikläda mig rollen som protesterande fjällnörd.

Jag tror att det finns ett värde i att närma sig fjällvandring på ett försiktigt vis. Alltför många har avskräckts från vandring i fjällen på grund av att ha tagit sig vatten över huvudet under den första turen. Fältvana (eller vad man nu ska kalla det) är en tyst kunskap som måste förvärvas över tid. Och den positiva upplevelsen är avhängig av den känsla av bekvämlighet man upplever under turen, för vilken fältvanan är en förutsättning. Om all energi går åt att ta hand om sig själv och om man känner sig utsatt, blir fjällen mer ett hot än en naturupplevelse.

Nu beror det i och för sig på varför man ger sig ut. Är syftet att uppleva strapatser kan det finnas ett värde i att ta risker. Men åker man till fjälls för att uppleva den storartade naturen tror jag att man vinner på att som nybörjare inte testa gränserna för sin förmåga.
 
Även jag rekommenderar Padjelantaleden, det är inte lika mycket folk där som efter Kungsleden.

Starta i Vaisaluokta (båt från Ritsem).
I värsta fall kan ni ta helikopter från Staloluokta om ni känner att ni inte orkar mer :)

I vissa stugor kan man köpa glödkaka och rökt fisk. I Staloluokta finns "minilivs" där man kan komplettera lite mat.

www.padjelanta.com

/Ulf
 
Är man rädd för att inte klara av avsaknaden av bekvämligheter, så bör man nog överväga om man över huvudtaget ska ge sig ut i fjällen. Packa lätt, typ 15 kg, och ta med kläder så ni inte fryser, speciellt på natten. Det är väl framför allt vädret och då speciell regn och kyla, som kan få en på dåligt humör i fjällen.
 
Ett grundtips för att hålla humöret uppe är att stanna och fylla på mat- och vätskereserverna INNAN man börjar få lågt blodsocker och blir grinig. Så pausa ofta, och ha alltid en vattenflaska och lite snask lätt åtkomligt.
 
Är man rädd för att inte klara av avsaknaden av bekvämligheter, så bör man nog överväga om man över huvudtaget ska ge sig ut i fjällen. Packa lätt, typ 15 kg, och ta med kläder så ni inte fryser, speciellt på natten. Det är väl framför allt vädret och då speciell regn och kyla, som kan få en på dåligt humör i fjällen.

Men kom igen :) JAg håller inte med ovanstående talare. :) Fjällvandring kan ju vara allt ifrån att gå dagsturer från Storulvån, till 4 veckor på kalfjället i någon avlägsen del av världen där man inte ser en människa. Vill man ha bekvämligheter så kan man väl få ha det, vill man inte ha det så är det väl samma sak där. Det viktiga är ju den upplevelse som det ger. För nybörjaren så kan stigen mellan Storulvån och Blåhammaren vara en riktigt häftig upplevelse, precis som att det för den mer erfarne vandraren kanske krävs mer för att känna samma euforsiska känsla.

Att som första tur ge sig ut i obanad terräng skulle inte jag rekommendera, just av den anledning som angivits ovanför. Det kan bli strul med navigering etc. Det ska vara tid för njutning, inte en tid för ångest som det kan bli om man hamnar i obanad terräng på kalfjället i dimma. Däremot så skulle jag rekommendera er att ta ett tält om ni vill vara lite mer för er själva. Det är inget våldsamt att släpa på, men större frihet.
 
Något som är bra med tält är att ni då väljer själva hur långt (eller kort) ni vill gå varje dag. Är det en makalöst fin dag så kan man fortsätta stövla på några timmar till efter middagen, är det regnigt och surt så är det bara att krypa in i tältet och spela yatzy. Jag tycker också att det kan vara trevligt att tälta vid stugorna - då har du tillgång till dass och sådana faciliteter samtidigt som du själv väljer din rumskamrat :)

Var ni väljer att gå tycker jag beror mycket på hur bra ni är på kartläsningen. Har man full koll på karta och kompass kan man välja att göra utvikningar från en vältrafikerad led om man vill vara i närheten av folk men ändå känna lugnet på fjället.

Sedan är det bara att packa ryggsäckarna på hemmaplan och promenera runt med lite tyngd för att känna hur det känns. Första dagarna på fjället tycker jag ändå att det alltid klämmer och trycker någonstans, men tredje dagen börjar man komma in i det och sedan är det bara att traska på.
 
Vindelfjällen

Som tidigare nämt är Kungsleden mellan Hemavan och Ammarnäs ett bra alternativ. Inte lika mycket folk som mellan Abisko-Nikkaloukta. Väldigt fin natur.

Vill ni ha lite mer äventyr men ändå möjlighet att övernatta i stugor så kan ni gå Vindelådalen från Ammarnäs till Dalavardo, vika söderut till Tärnasjöstugorna och sen tillbaks till Ammarnäs.

Ett annat alternativ är att göra en rundtripp med start och mål i Hemavan.

Kolla i Claes Grundstens bok Vandra Kungsleden 3 för mer info om Vindelfjällen. Finns på biblioteket.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
skallagrimson Tips till nybörjare Fjällvandring 7
elfaljino Tips till unga nybörjare! Fjällvandring 8
Karin o co Tips till nybörjare med barn i Jämtland! Fjällvandring 11
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
Friluffarna Tips önskas: Vita sten till Aktse eller Rinim till Aktse? Fjällvandring 2
strang3 Tips till Jämtlandstriangeln Fjällvandring 29
m2f9e Tips på lämplig led till och från Kebnekaise Fjällvandring 8
Benjamin.g Efterlyser tips och råd till vår Islands resa Fjällvandring 6
plingon Åka tåg till fina vandringsställen - tips? Fjällvandring 10
steves 30-40l ryggsäck till blandade aktiviteter! Tips? Fjällvandring 27
wistrom Tips. Vandra Sverige till Norge (och havet) Fjällvandring 3
Phatpat Tips om vandring till Kebnekaise Fjällvandring 15
Carfre Tips till en förstagångsvandrare på väg mot Kungsleden Fjällvandring 23
nnn.sthlm Önskar tips på korta turer till hösten! Fjällvandring 3
tinab66 tips inför vandring Riksgränsen till Nikka Fjällvandring 9
Otterstadh Tips och råd till höstvandring. Fjällvandring 1
Igelkotte Till alla frilufsare: nya mattorks- tips och recept Fjällvandring 6
bebben_ericson_hotmail.com Tips till "förstagångsvandrare"? Fjällvandring 4
Charlotte_LL Tips till förstatur i Sarek? Fjällvandring 11
body Tips för vandring från kebnekaise till Abisko Fjällvandring 2
Napoleon Tips till vandringsträning - bära tungt Fjällvandring 16
Klaus Tips om korttur till Norge Fjällvandring 0
segliar Har du tips på bra o varm sovsäck till Fjällen? Fjällvandring 21
redtop Tips på dagstur i Åreområdet till helgen??? Fjällvandring 1
Tips till Karolinermarchen?? Fjällvandring 3
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.