Tips till nybörjare med barn i Jämtland!

Hej!

Vi är en liten familj som aldrig har fjällvandrat, men är sugna på att ge det ett försök nu i sommar.
Nu söker vi tips på ett lämpligt ställe att åka till, helst i Jämtland eller Härjedalen.

Vi tänker oss att vi kan gå mellan två fjällstationer, men dela upp etappen på flera dagar och tälta där emellan. Och sen gå tillbaka, och tälta en eller flera nätter på vägen.
Vad tror ni om det? Och vart ska vi bege oss?

Med på färden finns två vuxna och en femåring. Möjligtvis också en trettonåring.

Tacksam för alla tips om lämpliga vandringsleder. Även andra tips som nybörjare kan behöva!
 
Storulvån

Jag är ett stort fan av storulvån :)

Inte så långt till Blåhammaren och till Sylarna... lätt att gå och fler möjligheter att tälta mellan dessa stationer oxå.

Vi var där hela familjen under midsommar helgen och stortrivdes som vanligt :)
 
Kommer ni med bil eller tåg?

Kommer ni kollektivt kan Storulvån-Helags-Ljungdalen vara ett alterntiv. Buss hem från Ljungdalen. Kommer ni med bil är väl Jämtlandstriangeln med start i Storulvån en klassiker.

I Vålådalen finns också möjligheter att göra en loop.

Alternativt gör ni bara dagsturer. Då kan ni bo inne i Åre.
 
Vi kommer med bil!

Tycker att Storulvån låter bra. Men vill gärna ha mer detaljer! Vilken rutt är enklast? Är det väldigt brant? Hur långt orkar egentligen en 5-åring gå per dag ..?
 
Har ingen erfarenhet av hur mycket en 5 åring orkar. Du känner nog din kotte allra bäst.

Jämtlandtringeln borde vara bra. Utgå från Storulvån och börja med att gå till Blåhammaren. Det är det kortaste sträckan. 12 km tror jag. Då kommer du att märka vad din 5 åring klarar av. Blir enkelt att vända hem om det inte skulle funka.

Inga branta partier. Stiger ca 300-400 höjdmeter upp till Blåhammarn. Inte så farligt. Storulvån ligger högt direkt på fjället så du slipper anmarch i lågland.

Från Blåhammarn till Sylarna är det runt 20 km. (sitter inte med karta) Kolla upp upp det.
Sylarna-Storulvån också ca 20 km. Söker du här på forumet på jämtlandstriangeln så hittar du massor av fakta.

Ring stationen i Storulvån om du vill ha experttips.
 
Hur långt en femåring..

orkar, beror ju på hur mycket de är vana att gå i vanliga fall.
Våran yngsta är 5 år & han kan gå hur långt som helst utan att bli trött, här om dagen gick han 1,5 mil utan problem, med massor med krafterna kvar till mycket mer, han har alltid älskat att vandra i skog & mark ända sedan han "kunde gå".
Men sedan finns det ju barn som är trött efter 30 min vandring & då måste man ju acceptera det, att vara ute & vandra är ju alltid på barnens villkor att få dem att tycka det är kul:)) För att det är ju det som är njutningen med att kunna vandra med barnen.

Önskar er en god tur:))
 
TACK för tipsen!

Jag tror att det blir Storulvån till Blåhammaren. Med en eller två tältnätter på vägen dit. Och så tillbaka. Sen får vi väl se om vi blir bitna på det här :).


Några tips när det gäller just barn på fjället då? Nåt man inte klarar sig utan? Eller för den delen nån pryl man faktiskt klarar sig utan ...

Jag tänkte själv gå i ett par vanliga (och väl ingådda) goretex-skor. Kan ett par vanliga gympadojor funka för 5-åringen så här på sommaren? Med ett par gummistövlar i packningen?
 
Sommarvärmen

Tja jag skulle då välja att ha skorna på och stövlarna i ryggsäcken men det ser man ganska fort när man börjar gå hur pass blött det är..

Men å andra sidan så ett par ullsockar i skorna så spelar det ingen roll om dom blir blöta heller...och ofta så torkar dom fort igen beroende på modell och sort visserligen.

Något som jag alltid har med mig på fjället är jägarsnus och det är väldigt populärt bland mina barn... en blandning med olika nötter, torkade frukter som man hackar samt hackad choklad :)

Hur långt barnen går är väldigt olika hur van dom är att gå... och då speciellt i fjällmiljö.
Efter att ha jobbat i många år på ett utedagis i Norge där vi varje dag gjorde långa utflykter både upp, platt och nedförs så ser man fort att förmågan att kunna gå är väldigt personligt men så är det ju för oss vuxna oxå så...

Ett bra ordspråk eller vad man kan kalla det från Norge är:

" Det är turen som är målet och inte målet som är turen"

Helt enkelt man kommer så långt man kommer och det är på barnens villkor det går men självklart så är jag den som puchar mina ungar en hel del men det är endast eftersom jag vet vad dom klarar.... men så har vi dags form och intresse att ta till ekvationen oxå.

Jag skulle gå från Storulvån till Blåhammaren sen till Sylarna om man ser att det går bra...

Lycka till på fjällvandringen och jag är helt säker på att det kommer att gå bra!!
 
Tack igen

Ja, Storulvån blir det. Framöver här i sommar nån gång. Och en tur till Blåhammaren och tillbaka - åtminstone.

Kul med alla tips - tack ska ni ha!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
skallagrimson Tips till nybörjare Fjällvandring 7
elfaljino Tips till unga nybörjare! Fjällvandring 8
Emma_ Tips till två nybörjare? Fjällvandring 14
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
Friluffarna Tips önskas: Vita sten till Aktse eller Rinim till Aktse? Fjällvandring 2
strang3 Tips till Jämtlandstriangeln Fjällvandring 29
m2f9e Tips på lämplig led till och från Kebnekaise Fjällvandring 8
Benjamin.g Efterlyser tips och råd till vår Islands resa Fjällvandring 6
plingon Åka tåg till fina vandringsställen - tips? Fjällvandring 10
steves 30-40l ryggsäck till blandade aktiviteter! Tips? Fjällvandring 27
wistrom Tips. Vandra Sverige till Norge (och havet) Fjällvandring 3
Phatpat Tips om vandring till Kebnekaise Fjällvandring 15
Carfre Tips till en förstagångsvandrare på väg mot Kungsleden Fjällvandring 23
nnn.sthlm Önskar tips på korta turer till hösten! Fjällvandring 3
tinab66 tips inför vandring Riksgränsen till Nikka Fjällvandring 9
Otterstadh Tips och råd till höstvandring. Fjällvandring 1
Igelkotte Till alla frilufsare: nya mattorks- tips och recept Fjällvandring 6
bebben_ericson_hotmail.com Tips till "förstagångsvandrare"? Fjällvandring 4
Charlotte_LL Tips till förstatur i Sarek? Fjällvandring 11
body Tips för vandring från kebnekaise till Abisko Fjällvandring 2
Napoleon Tips till vandringsträning - bära tungt Fjällvandring 16
Klaus Tips om korttur till Norge Fjällvandring 0
segliar Har du tips på bra o varm sovsäck till Fjällen? Fjällvandring 21
redtop Tips på dagstur i Åreområdet till helgen??? Fjällvandring 1
Tips till Karolinermarchen?? Fjällvandring 3
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.