Tips. Vandra Sverige till Norge (och havet)

Efter att ha gjort två fina turer i oledad vacker terräng i sarek på 9 och 7 dagar har jag nu fått en ide.

Jag vill gå från sverige in i norge och följa någon vacker fjord ut till havet. Jag vill uppleva berg och hav samt mötet mellan dessa. ankosten till havet kommer även ge slutet på vandringen en extra guldkant.

söker initiala tips till min planering på start pats, tänker spontant Abisko eller kvikkjokk. är det någon här som har gjort en liknande tur? tidsmässigt tänker jag ca 10-12 dagar.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Ja du kan jo ta bussen fra Skellefteå til Bodø og gå av før grensen og gå mot Saltfjellet og ende opp på Gjælentunet. Nærmere fjorden kommer du ikke. Naustet med tre sengeplasser ligger bare to meter over havnivået.

Bruk kartet på inatur.no så finner du hytter ig stier. Flott turterreng
Otto

Hej, ocksa jag upplevde vägen till Hellemobotn som jättefint och tycker att hela norra Padjelanta är lika spännande som Sarek, kanske tom lite mer speciell? En annan möjlighet att na havet eller ngn fjord i alla fall är att söka battransport fran Stalo till västra sidan Virihaure och att vandra (för det mesta utan stig) till norska Rago nasjonalpark och ta sig ner till Lakshola som ligger nästan vid en fjord (Nordfjord kallas den tror jag och man kommer dit och till en camping ocksa om man gar ngra kilometer pa en liten väg)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips