Tips till vandringsträning - bära tungt

Behöver tips till vandringsträning - bära tungt

Hej!

Jag har tänkt att gå ut på en rätt lång och antagligen rätt slitsam tur i början av maj och tänkte därför börja vandringsträna med packning. Målvikten bör vara på cirka 30-35 kg under ett gäng timmar utan att löpa risk för skador och liknande...

Dock är min träningskompetens på vandringsområdet rätt begränsad... Därför behöver jag all hjälp jag kan få för att vara så "fit for fight" som möjligt!

Övrigt så tränar jag uppåt 6-7 ggr per vecka löpning/simning/styrketräning. Min kondition vill jag påstå är mycket god.

Jag är villig att lägga ner en hel del tid på detta så var inte blyga med tips som är lite mer tidskrävande.

Tack så mycket för hjälpen! Hoppas vi ses ute på lederna (jag är förmodligen den killen med alldeles för stor packning och som ser halvt dödsförklarad ut... ;) )
 
Med den (sjukliga ;)) grundträningen handlar det nog bara om att testa vad just vandring gör med just din kropp.

• På med feta packningen och de skor du tänker använda.
• Gå så långa etapper som du kommer att gå

Om det är långa etapper (>30 km) du tänker gå så är det din kropps hållfasthet som du behöver träna; du behöver veta var du riskerar att paja. Det brukar vara konstiga ställen som "blödande skavsår på skulderblad" eller "höftböjare som lägger av".
 
Några erfarenheter jag har:

-Gå gärna med lite mer än du har tänkt, kanske 40kg (dock inte från början).
-Börja lite lungt (~25kg) och öka om och när det känns bra.
-Det kan vara skönt att använda stavar när man marschtränar med tung ryggsäck (bättre balans).
-Det kan vara viss skillnad att gå med tung ryggsäck på stig och rakt ut i "skog och mark" så prova båda.
-Gå gärna längre sträckor när du har tid (6-8 h).

Med tanke på din träningsmängd handlar det väl som sagt om att vänja sig (och kroppens leder) vid en tung ryggsäck i många timmar.
 
Tips till vandringsträning - gå långt - bära tungt!

Hej Napoleon!
Med bakgrund som fd. sjukvårdsofficer vid ett av våra jägarförband så skulle jag vilja ge dig följande råd;
Din grundkondition ser ut att vara god så av den anledningen kommer du nog inte att stöta på några problem. Där med har jag också underförstått sagt att det kan finnas andra problem som kan bli aktuella.
För den normalt vältränade finns det några problemområden som snabbt kan ge sig till känna.

1. Dina fötter. De är normalt inte vana vid att gå sträckor över 1 mil/dygn och vara instängda i ett par vandringskängor.
Fötterna har fått många vältränade bjässar på fall och här finns det egentligen inga genvägar.
Du ska inte börja din träning med full packning och maximal distans. Första turen behöver faktiskt inte vara mer än 10 km när man kör igång marschträningen på våren, och vikten kan gott ligga runt 15 kg. Därefter kan du långsamt öka distans och vikt så att du efter en till två marschpass i veckan, under en månad, är uppe i 20-25 km med ~25 kg packning. Lika viktigt som själva träningen är också att komma in i rutinerna runt själva marschen. Förberedelser, marschintervaller med raster, rastrutiner m.m. Glöm sedan inte åtgärder efter träningspasset, fot- och skoovård!
Kom också ihåg att marschträning tar tid. Ska man gå 2 mil en kväll i veckan så tar det minst 4 timmar med raster.

2. Uthålligheten. Här finns två källor till problem, dels brister i vatten- och näringsintag och dels psyket. Att monotont gå och gå timme efter timme kan vara ganska påfrestande.
Viktigt att tänka på är ffa förlusten av vatten och behovet av snabba kolhydrater.

Skulle kunna lägga ut texten till en helföreläsning runt detta. Men bättre kanske att du kommer tillbaka med fler frågor eller att andra får möjlighet till inlägg!
[Ändrat av midnightspecial 2005-02-15 kl 15:46]
 
Börja lungt och succesivt precis som midnight beskriver det. 15-20 kg en timme, två timmar osv. Går det bra så kan du höja vikten ganska mycket i ettapper. Jag brukar köra en hel del backträning. Jag går upp och ned för en skidbacke på 85 höjdmeter. Gör det efter ett tag. Det är det som är riktigt tungt vid vandring. Backar och myrar eller dylikt.

Det där med rutiner är inte viktigt. Det passar i det militära men privat så kan man göra som man vill. Träning av att använda utrustningen är dock viktig men har föga lite med marchträning att göra.

Strecha ordentligt. Man är mjuk som en banan efter att kört ett långpass. Ingen aning varför. Det borde vara det motsatta.
 
packa pappas kappsäck

du verkar ju va ett fysiskt monster,så träna på att gå långa stunder utan att ruttna istället.normalt behövs ingen "träning" för att vandra.träna en del på att packa rätt och tillpassa ryggan så den biten stämmer,och gå in skorna.lär dig karta och kompass.


peter
 
Hej.
Skall också gå Kungsleden i Augusti.
Läste ditt svar och tänkte att du har nog gått Nijmegenmarchen. Det var kloka ord om fötter.

Hälsningar Siw
 
Re: Behöver tips till vandringsträning - bära tungt

Napoleon; sa:
Hej!

Jag har tänkt att gå ut på en rätt lång och antagligen rätt slitsam tur i början av maj och tänkte därför börja vandringsträna med packning. Målvikten bör vara på cirka 30-35 kg under ett gäng timmar utan att löpa risk för skador och liknande...

Dock är min träningskompetens på vandringsområdet rätt begränsad... Därför behöver jag all hjälp jag kan få för att vara så "fit for fight" som möjligt!

Övrigt så tränar jag uppåt 6-7 ggr per vecka löpning/simning/styrketräning. Min kondition vill jag påstå är mycket god.

Jag är villig att lägga ner en hel del tid på detta så var inte blyga med tips som är lite mer tidskrävande.

Tack så mycket för hjälpen! Hoppas vi ses ute på lederna (jag är förmodligen den killen med alldeles för stor packning och som ser halvt dödsförklarad ut... ;) )

Det som tar tid är att stärka senor och muskelfästen. Början av maj låter väl nära i tiden om du ska bära så tungt utan att tidigare ha prövat på. Jag skulle satsa på minst 6 månaders långsam upptrappning...

Och var ska du vandra i början av maj :) ?

//J
 
Du är ju redan tränad vad jag förstår. Men om din träningskompetens på området vandring med tung rygga är begränsad, antar jag att din erfarenhet av den utrustning du tänkt använda också är begränsad?

Börja med helgvandringar, fredagkväll till söndagkväll, med 25 kg. Då vänjer du dig vid både vikt i ryggan och den utrustning du tänkt använda. Troligen ändras utrustningen när dina erfarenheter växer. Uteslut sådant du inte använt, tillför vad du saknat, sikta på att få ner vikten med bibehållen funktion.

Efter 4-5 helgvandringar på raken, utöka till dina 30-35 kg för helgturerna, gå lugnt, gör inga okontrollerade rörelser så ryggans vikt kan få dig ur balans och tvinga ner dig på olämpligt ställe. Efter några helgturer och fortsatt slipande av utrustningen har nog dina ursprungliga 30-35 kg krympt till 25-30 kg. Fortsätt på den vägen så länge du hinner innan långvandringen, lägg helst in en veckovandring innan. Stor skillnad på helgturer och längre turer.

Vana vid utrustningen är ett måste innan en långtur tar vid. Oberäkneliga grejer hinner hända ändå, så basic måste sitta för att du ska känna dig trygg och säker och upplevas turen som som positiv, särskilt om du ska ut i öde/vildmarken.

Raskesven
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
Friluffarna Tips önskas: Vita sten till Aktse eller Rinim till Aktse? Fjällvandring 2
strang3 Tips till Jämtlandstriangeln Fjällvandring 29
m2f9e Tips på lämplig led till och från Kebnekaise Fjällvandring 8
Benjamin.g Efterlyser tips och råd till vår Islands resa Fjällvandring 6
plingon Åka tåg till fina vandringsställen - tips? Fjällvandring 10
steves 30-40l ryggsäck till blandade aktiviteter! Tips? Fjällvandring 27
wistrom Tips. Vandra Sverige till Norge (och havet) Fjällvandring 3
skallagrimson Tips till nybörjare Fjällvandring 7
Phatpat Tips om vandring till Kebnekaise Fjällvandring 15
elfaljino Tips till unga nybörjare! Fjällvandring 8
Carfre Tips till en förstagångsvandrare på väg mot Kungsleden Fjällvandring 23
nnn.sthlm Önskar tips på korta turer till hösten! Fjällvandring 3
Karin o co Tips till nybörjare med barn i Jämtland! Fjällvandring 11
Emma_ Tips till två nybörjare? Fjällvandring 14
tinab66 tips inför vandring Riksgränsen till Nikka Fjällvandring 9
Otterstadh Tips och råd till höstvandring. Fjällvandring 1
Igelkotte Till alla frilufsare: nya mattorks- tips och recept Fjällvandring 6
bebben_ericson_hotmail.com Tips till "förstagångsvandrare"? Fjällvandring 4
Charlotte_LL Tips till förstatur i Sarek? Fjällvandring 11
body Tips för vandring från kebnekaise till Abisko Fjällvandring 2
Klaus Tips om korttur till Norge Fjällvandring 0
segliar Har du tips på bra o varm sovsäck till Fjällen? Fjällvandring 21
redtop Tips på dagstur i Åreområdet till helgen??? Fjällvandring 1
Tips till Karolinermarchen?? Fjällvandring 3
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...