Ny eldig vän

Något som är negativt, t ex en sönder eldad beghäll, bli rju inte bättre bara för att man påminner sig om att det finns saker som är värre, krig t ex.

Jag kan inte uttala mig om hur alla på utsidan beter sig i skogen. Vi är många och vi är en brokig skara. Jag är vidare hyfsat övertygad om att de flesta som gör dumma saker i skogen är omedvetna om det, och anser att det de gör är obetydligt, och att det inte "märks" eller att det försvinner av sig själv.

Din metod att bara välja en annan närliggande plats för din eld, om du kommer till en plats där någon redan eldat, känns ju inte så genomtänkt. Uppenbarligen stör dig ändå spåren av de tidigare besökarna, och din lösning är att du tar en ny plast i anspråk som du lämnar egna spår på.

Jag tror det vore bra om de allra flesta lärde sig, och försökte göra eld på såna sätt som inte lämnar spår.
Om vi vidare talar om trakterna ovan polcirkeln, eller odlingsgränsen - som inte ligger så långt upp som man kanske tror - så är det ju så att spåren av en eld kan synas i generationer.
Sen är det klart att det finns värre saker här på vår jord.
Fast det finns ju även värre saker än t ex krig...
 
Hur länge sitter ett eldmärke i egentligen? Förstår inte problemet. Kanske ser det annorlunda ut där du är, men stöter jag på resterna efter en eld, då slår jag läger nån annanstans, problemet löst. Efter nån månad kommer inte någon av bålen vara synliga mer.

Det är inte ovanligt att arkeologer finner eldplatser som härstammar ända från stenåldern.

Dessa är kanske inte så tydliga men det talar ändå för att ett eldmärke kan sitta "ganska" länge.

//Peter
 
Och bara för att en liten skara filufsare skaffar tentipis eldbox så kommer ju knappast det du stör dig på att upphöra, eller? Och du måste väl ändå hålla med om att det finns mycket värre spår efter andras uteliv än fd eldstäder?

Absolut har du poänger, men en gång i tiden ansåg en liten skara fanatiker att slaveri var fel, att kvinnor skulle ha rösträtt, att man inte skulle slå barn... Titta på annan utrustning. Numera har ju varenda svennecampare tält, sovsäck och liggunderlag. Imorgon kanske eldbox är standard? Och visst finns det värre spår efter andras uteliv, bajs, plast och tjuvskjutna djurkadaver t ex men som Peter skriver, det finns få spår som har en så lång potentiell livslängd.
 
För mig är elden en naturlig del av utelivet och eldar man bara med förnuft så har jag lite svårt att förstå avogsamheten som mer känns som den moderna stadsmänniskans alltmer ökande distans till det naturliga. När man rör sig i skog och mark är jag hela tiden medveten om att jag rör mig inom gamla kulturlandskap, vi lämnar avtryck efter oss och jag ser inget fel i det heller.
 
Kulturlandskap innebär förstås ganska annorlunda hänsynstaganden än fjäll eller fjällnära skogsmarker.

Jag tycker inte att eldstader stör i alla lägen, vad jag retar mig på är ju när somliga närmast på okynne gör en egen plats för att det ska vara fräscht. Det innebär som regel att ett större område blir belamrat med diverse spår. Tyvärr är det ju så att det brukar gå att hitta fimpar, skräp och diverse skador i träd och buskar, där det finns eldstäder. Dock är det ett helt annat problem.
 
Kulturlandskap innebär förstås ganska annorlunda hänsynstaganden än fjäll eller fjällnära skogsmarker.

Jag tycker inte att eldstader stör i alla lägen, vad jag retar mig på är ju när somliga närmast på okynne gör en egen plats för att det ska vara fräscht. Det innebär som regel att ett större område blir belamrat med diverse spår. Tyvärr är det ju så att det brukar gå att hitta fimpar, skräp och diverse skador i träd och buskar, där det finns eldstäder. Dock är det ett helt annat problem.

Visst, jag håller med. Men jag menar bara att ett missbrukande inte bör innebära ett fördömmande av hela företeelsen. Jag håller med om att det ser illa ut på vissa håll med bl a näver som skalats av i stora sjok från björkar, iordningställda eldstäder etc men en liten riseld av torrt, dött vide eller att elda en tjärgadd i skogslandet ger inte några oläkbara sår. Det hela handlar som med allt om sunt förnuft helt enkelt. Jag tycker det vore en hemsk utveckling om man betraktas som miljöförstörare om man inte tar med sig eldlåda för att göra upp eld i skog och mark. F ö är ju även stora delar av fjällvärlden ett kulturlandskap där människan verkat i årtusenden.
 
Jag eldar också ofta när jag är ute - och tycker inte att det finns nåt fel i det. Jag har heller ingen eldspis, och kommer nog inte att skaffa om inte mina skogsvanor ändras (geografiskt eller nåt).

Jag ser inget fel i att samla ved i skogen, och med få undantag så är det ju bara vet som ligger på marken som är intressant.
Bortskuren näver minns jag i princip från min barndom. På ett ställe längs "min" älv hade något pucko skalat av stora sjok för att tända brasa, och ännu idag är stammarna förstås fula. Min subjektiva uppfattning är att det ser mycket illa ut och jag tror att även långt tillbaka i tiden aktade man sig för att i onödan skada skogen.

Elda med förstånd, och självklart - ta hänsyn på alla andra sätt också.

En eldspis kan säkert vara ett bra sätt att enkelt kunna välja plats för sin eldstad på ett mer obereonde sätt.
 
För det första tror jag att eldlådans effekt är försumbar jämfört med ett bra upplagt bål.
.....
Nej, effekten är påtaglig. "Eldlådan" har hål i botten som gör att lite uppallad på sten fås väsentligt mycket bättre drag än i en vanligt riggad eldstad. Lätt också att lägga mindre bra ved som plockepinn i lådan och få en bättre brinande eld. Jag använder eldspisen i en tältkåta och kan garantera att skillnaden när det gäller hur bra elden syresätts, hur väl ved förbränns och hur mycket mindre det ryker är klart märkbar.

Däremot använder jag inte eldlådan "utomhus", dvs. i vinden. Det blir för bra drag. Kan elda till förbannelse utan att få glödbädd och allt brinner upp mycket fortare än i en eldstad av vanligt snitt. För att skydda mark stensätts marken, alltså inte bara en stenring och sedan eld i mitten, utan stensatt mark. Inne i kåtan antingen stensätts, grussätts eller sandsätts marken under eldspisen. Ibland har vi använt en aluplåt under eldspisen för att skyda mark och hindra att det börjar brinna under eldspisen.

Raskesven
 
Lång tråd

Nej, effekten är påtaglig. "Eldlådan" har hål i botten som gör att lite uppallad på sten fås väsentligt mycket bättre drag än i en vanligt riggad eldstad. Lätt också att lägga mindre bra ved som plockepinn i lådan och få en bättre brinande eld. Jag använder eldspisen i en tältkåta och kan garantera att skillnaden när det gäller hur bra elden syresätts, hur väl ved förbränns och hur mycket mindre det ryker är klart märkbar.

Däremot använder jag inte eldlådan "utomhus", dvs. i vinden. Det blir för bra drag. Kan elda till förbannelse utan att få glödbädd och allt brinner upp mycket fortare än i en eldstad av vanligt snitt. För att skydda mark stensätts marken, alltså inte bara en stenring och sedan eld i mitten, utan stensatt mark. Inne i kåtan antingen stensätts, grussätts eller sandsätts marken under eldspisen. Ibland har vi använt en aluplåt under eldspisen för att skyda mark och hindra att det börjar brinna under eldspisen.

Raskesven

Roligt att få igång en lång tråd.

Men att det brinner för mycket i vinden på en eldspis har jag inte upptäckt ännu. Men eldige vän har inte blivit så rutinerad ännu. Vi har bara lekt ihop två gånger. Jag vet att det finns andra typer av eldspisar och hoppas få lite tips.

Men Lill-Olle är rätt naiv får man säga när han skriver att allmansrätten ger rätt att elda och man behöver inget skydd för skogsbrand. Hoppas någon som är mer brandkunning kan berätta mer om lagar runt skogsbränder och hur en markbrand fungerar.

Skogsbränder är naturliga, det kan vi inte säga imot men lagen ser det inte som naturligt.

Den som inte ser att vi sliter på naturen och tycker alla eldstäder är naturliga bör fundera lite till på vad som är naturligt.
 
Skiter björnar i skogen?

För det andra, jag har ännu inte stött på ett 'eldmärke' som jag stört mig på. Däremot finns det mer störande saker i naturen IMHO; skräp, kommunala vindskydd med tillhörande funktionsodugliga eldstäder, naturreservats skyltar, kulturhistoriska minnen, färgglatt klädda barn osv.

Hur länge sitter ett eldmärke i egentligen? Förstår inte problemet. Kanske ser det annorlunda ut där du är, men stöter jag på resterna efter en eld, då slår jag läger nån annanstans, problemet löst. Efter nån månad kommer inte någon av bålen vara synliga mer.

Alla är vi olika, utan tvekan så även i denna fråga!
Kommunala vindskydd har sin funktion, att erbjuda en färdig eldstad och skydd undan väder oftast vid en sjö eller annan lättilgänglig plats! Sådana platser besöks nog mer av "vanliga" familjer/människor som som vill komma ut lite och inte som oss tillbringar veckor i tälten under årtes gång, Kanonbra :)! Dom andra sakerna ids jag inte ens kommentera...

Kommer jag fram till en plats där det har eldats och om jag ska eld så gör jag det på samma ställe...I syfte att inte göra mer märken i naturen än det som redan är! Men om då samma eldstad genom att användas en eller ett par gånger om året blir mera permanent, det är en annan fråga!
Tycker att det är bättre med En eldplats än ett flertal runtomkring!

Under vissa turer är det en del av syftet, att efter ett par timmars vandrande över isarna i skärgården komma fram till en liten ö där man vet att det finns en liten eldstad perfekt placerad i sydläge, att dra igång elden med ett par bitar från ryggan, sitta i solen, koka kaffe och äta en macka...

Elden är nästan lika gammal som människan och en självklar del i dennes liv.
Så..skiter björnar i skogen?

Till sist, vad tråden handlade om...eldlådan verkar vara en bra grej, tål att tittas på!

//A
 
Senast ändrad:

avslutad210712

Gäst
Det är inte ovanligt att arkeologer finner eldplatser som härstammar ända från stenåldern.

Dessa är kanske inte så tydliga men det talar ändå för att ett eldmärke kan sitta "ganska" länge.

//Peter

Om vi inte lämnar märken i naturen så har framtida arkeologer inget att studera vilket innebär att de blir arbetslösa och vill vi verkligen ställa en hel yrkeskår på bar backe? Tänk på vårt ansvar och förstör utav bara helskotta.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.