• Vi har ju bytt forum och det finns säkert en del att förbättra. Har du problem? Titta först i forumet Felrapporter om felet redan är känt. Om inte så kan du starta en ny tråd där. Har du förslag på förbättringar eller andra synpunkter så passar ett inlägg i Funktionsförslag bättre.
  • Tycker du det behövs ett forum för din region, klubb eller dylikt? Om du är intresserad att vara värd i ett sådant forum, kontakta oss med ditt förslag.

Nu bär det äntligen ut!! ...

Tog mig ut häromdan, för att ösa båten å ta en dagtur i omgivningarna,
bland annat parkerade ja i en ficka i Arkökanalen på kungsfiskarspaning och kokade* en kopp ekologiskt vitt te/Vit Pion/Pai Mu Tan.
Dock ingen pippi synlig, de va för disigt. Vid solsken är de lättare att upptäcka när de i solen gnistrar till av koboltblått å smaragdgrönt!

*Californisk vedtrangia Sierra Stowe. Försedd med en fläkt, som ja tycker är överkurs, den pajade, men funkar utmärkt utan.

Styvmorsviolen växer i massor, förra året knappt nåra alls!

Bilagor

"Då va man här igen sa konduktören å klev av tåget"
(Värmländskt ordspråk 1960-tal).
Plan B eller C? :
På grund av att min mag/tarmåkomma lagt in en högre växel får ja lägga skärgårdsluffandet på hyllan tills vidare, å istället får ja bli göta kanal / asplångenpaddlare istället, och ha kanadensaren här i strömmen nära mig.

De viktigaste ä ju ändå att få guppa på vattnet, även om det är litet å smalt, men åxå spännande med nåt nytt!

bild:
1-här hoppas ja få ha kandensaren.

Bilagor

Man måste bara vara försiktig om dom har kalvar speciellt när man har ryggsäck(annorlunda kroppsform) som gör en till nått djur dom inte känner igen - då kan dom sura till eller fly och i extremt sällsynta fall angrepp

Kor har som hobbys att börja springa efter folk och ännu snabbare springer dom om du gör det - dom vill bara vara där är för dom gillar
bonden och tror att du är han.

Kor är vana vid människor

Smarta

Ja, jag har själv inte koskräck men "Kurtan" hade det.

Kor kan vara oerhört smarta. Min frus farföräldrar var tvungen att avliva en ko för den öppnade alla grindar och gärdesgårdar oavsett om det fanns mat där dom befann sig eller inte. (Det var innan man hade elstängsel).
Trevliga djur förutsatt att man själv är trevlig.

Tack för trevliga inlägg!
Ja de är personligheter, flera av de kor, kvigor å tjurar ja plåtat har ja känt i flera år, speciellt gammelkon på bilden med sin kalv, hon lät sina kalvar -som just lärt
sig gå -att komma fram å nosa på mig, de kändes fint!
Ja brukade gå iland på öarna där de gick, sätta mig å läsa en bok, å de dröjde inte länge förrän ja hade den runt omkring mig.
De modiga nosade i ansiktet å de blyga smög runt å slickade i nacken,
eller norpar äpplen!

Bilagor

Det märks på det minskade skrivandet här att det inte förkommer så mycke "utsida" numer, tyvärr alltför mycke "insida"/stadsliv. Nåt ja inte hanterar särskilt bra.

Båtlivet består endast av paddling då å då i Göta kanal å Asplången med plywood/Pfab-kajaken, och promenader/dagvistelser i Ö&B-skogen, en fin gamellövskog som gränsar till det STORA Himmelstalundsfältet och Motala ström*, båda med många fornlämmningrar, som ex.vis hällristningar.

Bild: Klämmens sluss -nära Söderköping -för ut.

Bästa hälsningar L

*märkligt namn på på en ström som rinner i Norrköping?!

Bilagor

Vi är nog många som saknar ditt skrivande
Tack det var vänligt sagt!
och det har varit/är roligt att dela med sig, mest då av mitt gammeldags skärgårdsliv,
ja är van att skriva fri dagbok sedan 1967, så här blev det en naturlig modern uppföljare, speciellt roligt som ja är en "rabiat" bildmänniska,

De har nu gått ett år sedan ja fick sparken från ön, och tyvärr sprack min plan med en ny form av skärgårdsliv med utgångspunkt Arkösund, de blev för känslosamt, och ja kunde inte koppla om till att bli fritidsmänniska.
Sen barnsben är ja ju på sjön för att ja var en öbo, och som sådan färdades man på sjön i vardagen, det var en praktisk mening med att färdas med båt.

Därför känns det konstigt nu att bara fara runt utan att de behövs för levernet!

Men vi får se till nästa säsong, när förhoppningsvis den värsta chocken lagt sig, de lönar sig inte att streta emot, ja är "landkrabba" nu och har en jättefin gammellövskog nästgårds, ett stort fint fält med hällristningar och fina vilda å lummiga stigar ut med Strömmen, där ja matar fåglar, fjärilar med flera.

Det kan givetvis inte ersätta mitt uppväxtställe där ja till 80% har formats som människa, min identitet och personlighet, men ja har alltid varit bra på att uppskatta det lilla i vardagen, och det har ja verkligen nytta av nu på landbacken.

Idag kan man inte bara göra saker som man gillar hur som helst, man ska tillhöra en namnsatt grupp, så nu har ja fått "titeln": "PLOGGARE"! = skräpsamlare som man sa förr i tiden ;-)

GO FORTSÄTTNING PÅ SôMMERN!

Bilder:
1-Lummig stig ut med Strömmen
2-Långhornad myskbock på matningsbanan.
3-Samma banan vid upphängningen, för fjärilar å andra insekter.
4-"Ploggarens" skörd.

Bilagor

Äntligen har ja fått "arslet ur vagnen" och får hjälp av Kamrat-P att hämta lillbåten/SUVI 495 som är kvar på en grannö, och borde ha hämtats redan i våras (förlåt B!)
Vi fraktar den hem till P så den får göra sällskap med plywoodkajaken,
så ja ser fram emot nåra segel/roddturer på Asplången :)

Bilagor

Efter att i 25 år ha bott på 2 ställen året om, c:a 65/40% där 65% står för ön utan el, centralvärme eller rinnande vatten, och 40% i stadslägenhet, och det senaste året 100% i lägenheten, slås/skräms ja av hur ENORMT mycke drickbart vatten ja slösar med dagligen!!!

Lite grovt räknat förbrukade jag på ön 25% dricksvatten, till kaffe, te å viss matlagning, resterande 75% var havs/ -regnvatten och snö till växter, matlagning, tvätt och disk.

Inte konstigt vi har å kommer att få akut vattenbrist framöver.

Lästips:Schauberger "Det levande vattnet".

Bilagor