Nedskräpning?

Nu börjar jag bli lite osäker. Får man bajsa i Sarek ?
Enligt alla inlägg i den här tråden så får du det om du inte äter P-piller och inte äter skal ifrån citrusfrukter eller banan!

Ja då får du bajsa på en plats där inte en skolklass med barn redan har bajsat, som troligtvis inte har blivit kontrollerade om vad dom har stoppat i sig innan dom bajsade! Liite osäker på hur många skolklasser som besöker Sarek varje vecka..
En kort trailer på alla inlägg i den här tråden...

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.
En litet extra varv kring gifter i maten.
Gifter som är förekommande i/på matvaror är typiskt inte farliga för människor, men anpassade för att bekämpa skadedjur eller ogräs i matvarornas produktion eller förvaring.
Det är alltså inte människors hälsa som är i riskzonen vid slarv i naturen, utan växter/djur/mikroorganismers.

Lägger man sedan till att mat kan innehålla växter/insekter/mikroorganismer/smittoämnen som är vid liv, och potentiellt invasiva så klarnar bilden om den möjliga påverkan som matavfall kan ha.
Kanske ett mindre problem i parken eller på badplatsen, men om man rör sig i känsliga relativt ostörda biotoper kan man ju tänka två gånger.
Men hallå! Tror du på det där? Att det inte skulle ha nån påverkan att snaska t.ex. PFAs (som för övrigt tokökat i bekämpningsmedel senaste åren medan det förbjuds på andra håll, mest rester i paprika) och hormonstörande plastgifter från PET och annan plast så är du nog tyvärr väldigt blåögd. De är nog inte en slump att fetilitetsproblem blir allt vanligare och att storleken på pojkars penis minskar (sant - inte ett skämt).

Handlar mycket om estetik. Det är fräschare att inte se matrester toapapper etc på marken.

Egentligen är miljöpåverkan ju större från urin men urin kommer också från renar och älgar. Renar torde påverka miljön på kalfjället och kring trädgränsen minst lika mycket som människor.

Det min hund lämnar ifrån sig vid nummer två täcker jag oftast över så att det inte syns med lite löv eller mossa. Men kring STF-stugor och liknande flyttar jag bort avföringen enligt STFs anvisningar.

Thure

Handlar mycket om estetik. Det är fräschare att inte se matrester toapapper etc på marken.

Egentligen är miljöpåverkan ju större från urin men urin kommer också från renar och älgar.

Thure

Det förtsta håller jag med om.

Visst, men vilda djurens urin har ju ytterst sällan rester av tex P-piller eller mediciner och annat som vi människor får i oss.

Aktuellt

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!
Ta chansen att vinna startplatser till Göteborgs största trailupplevelse och Merrells nya terränglöpsko Agility Peak 6, perfekt att springa loppet i!

Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt
Inför vår- och sommarsäsongen lanserar flera svenska varumärken nyheter med låg vikt. Utsidans redaktion listar fem favoriter!

10 nordiska adrenalinkickar – från höga toppar till vilda forsar

10 nordiska adrenalinkickar – från höga toppar till vilda forsar
Vill du utmana dig själv, se ut över hisnande stup, forsränna, kamvandra – och uppleva fantastisk natur? Här är tio tips från runt om i Norden!

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.