Nedskräpning?

Nu börjar jag bli lite osäker. Får man bajsa i Sarek ?
Enligt alla inlägg i den här tråden så får du det om du inte äter P-piller och inte äter skal ifrån citrusfrukter eller banan!

Ja då får du bajsa på en plats där inte en skolklass med barn redan har bajsat, som troligtvis inte har blivit kontrollerade om vad dom har stoppat i sig innan dom bajsade! Liite osäker på hur många skolklasser som besöker Sarek varje vecka..
En kort trailer på alla inlägg i den här tråden...

Snälltåget – på räls till äventyret
Möt Snälltåget på Outdoor Festival 2026 – som tar dig till friluftsdestinationer i Sverige och Europa. Som festivalbesökare får du 10% rabatt.
En litet extra varv kring gifter i maten.
Gifter som är förekommande i/på matvaror är typiskt inte farliga för människor, men anpassade för att bekämpa skadedjur eller ogräs i matvarornas produktion eller förvaring.
Det är alltså inte människors hälsa som är i riskzonen vid slarv i naturen, utan växter/djur/mikroorganismers.

Lägger man sedan till att mat kan innehålla växter/insekter/mikroorganismer/smittoämnen som är vid liv, och potentiellt invasiva så klarnar bilden om den möjliga påverkan som matavfall kan ha.
Kanske ett mindre problem i parken eller på badplatsen, men om man rör sig i känsliga relativt ostörda biotoper kan man ju tänka två gånger.
Men hallå! Tror du på det där? Att det inte skulle ha nån påverkan att snaska t.ex. PFAs (som för övrigt tokökat i bekämpningsmedel senaste åren medan det förbjuds på andra håll, mest rester i paprika) och hormonstörande plastgifter från PET och annan plast så är du nog tyvärr väldigt blåögd. De är nog inte en slump att fetilitetsproblem blir allt vanligare och att storleken på pojkars penis minskar (sant - inte ett skämt).

Handlar mycket om estetik. Det är fräschare att inte se matrester toapapper etc på marken.

Egentligen är miljöpåverkan ju större från urin men urin kommer också från renar och älgar. Renar torde påverka miljön på kalfjället och kring trädgränsen minst lika mycket som människor.

Det min hund lämnar ifrån sig vid nummer två täcker jag oftast över så att det inte syns med lite löv eller mossa. Men kring STF-stugor och liknande flyttar jag bort avföringen enligt STFs anvisningar.

Thure

Handlar mycket om estetik. Det är fräschare att inte se matrester toapapper etc på marken.

Egentligen är miljöpåverkan ju större från urin men urin kommer också från renar och älgar.

Thure

Det förtsta håller jag med om.

Visst, men vilda djurens urin har ju ytterst sällan rester av tex P-piller eller mediciner och annat som vi människor får i oss.

Aktuellt

Där friluftslivet möts: Värdar och utställare på Outdoor festival

Där friluftslivet möts: Värdar och utställare på Outdoor festival
Den 22-23 maj samlas friluftslivets aktörer på Djurgården i Stockholm, och bjuder på både kunskap och inspiration inför sommarens äventyr.

Möt Snälltåget på Outdoor Festival 2026 – som tar dig till friluftsdestinationer i Sverige och Europa. Som festivalbesökare får du 10% rabatt.

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap
För Karin Strandberg och Karin Wallén är det självklart att hunden ska med på vandringen. Nu har de samlat sina kunskaper i en handbok!

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!
Ta chansen att vinna startplatser till Göteborgs största trailupplevelse och Merrells nya terränglöpsko Agility Peak 6, perfekt att springa loppet i!
Det förtsta håller jag med om.

Visst, men vilda djurens urin har ju ytterst sällan rester av tex P-piller eller mediciner och annat som vi människor får i oss.
Brukar ofta pinka vid rastplatser vid sidan av och inte gå in i den toa som finns vid många rastplatser efter vägar. Lika så sa någon att pinka inte i en sjö utan gå upp på land. Kan någon övertyga mig om att jag gör fel här? Inser att om många pinkar på samma ställe blir det både doft och växter som dör men ändå känns det överdrivet.

Brukar ofta pinka vid rastplatser vid sidan av och inte gå in i den toa som finns vid många rastplatser efter vägar. Lika så sa någon att pinka inte i en sjö utan gå upp på land. Kan någon övertyga mig om att jag gör fel här? Inser att om många pinkar på samma ställe blir det både doft och växter som dör men ändå känns det överdrivet.
Jag gör likadant för toaletterna vid rastplatser kan vara riktigt ofräscha och äckliga.

Lite toabestyr:

På vandring gäller följande för mig.
Nr 1: görs var som helst, dock inte direkt i ett vattendrag eller sjö.
Nr 2: görs helst i en grävd grop, annars läggs någonting på efteråt. Papper eldas upp eller så läggs någonting på.

Sedan lite OT:
För övrigt använder jag de toaletter som finns på bensinstationer om jag åker till från min vandring.
Rastplatsers faciliteter är ofta ganska ok att använda upplever jag.
Åker jag tåg till och från min vandring nyttjas de faciliteterna som finns där. Förvånansvärt ofta är de avstängda.
Buss likaså, faciliteterna nyttjas, om det är långfärdsbuss.

Skräp lämnas aldrig i naturen…ja, förutom kaffesump.

Lite off topic men jag har kommit fram till at de toaletterna på norska rastplatser som jag har varit på oftast er fina. Städas minst dagligen enligt upphängda listor.

Annars är ju toaletter ett potentiellt problem när man som jag ofta åker runt i bil och tar dagsturer och campar nära någon väg.

Ytterligare ett off topic inlägg: När vi för många år sedan paddlade Laganleden så var utedassen längs med ån så vidriga för bajstoppen var högre än sittringen......!?

Man kan undra hur dom senaste som var där för att göra nr 2 tänkte, men ändå valde att halvstå upp.

Stanken och mängden flugor fick mig att paddla vidare tills jag hittade ett bra ställe att göra det i naturen.

Lite off topic men jag har kommit fram till at de toaletterna på norska rastplatser som jag har varit på oftast er fina. Städas minst dagligen enligt upphängda listor.
Jag har kört mycket trailerdragare på Norge och det stämmer, för deras toaletter på rastplatser är helt otroligt rena och fräscha.
Kör man på Europa så är toaletterna riktigt vidriga med bajs på både sittring och golv....??
Där gör man nr 2 ute i naturen!

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.