Nedskräpning?

Äter du besprutad frukt (banan och citrus) så sprider du lite kemikalier via skalen. Enstaka skal är lite men aggregerat kan det bli mycket.

/Patrik
Då har vi och alla andra med egen komposttunna hemma i såfall gjort fel, för alla slänger bananskal och alla sorters citrusskal i sin kompost. Den kompostjorden kan man sen lägga bland sina bärbuskar och man ska sen äta bären.

Då ska man enligt din tes bli förgiftad....?
Samma sak med alla som river ner zest ifrån citrusfrukter, i det som ska ätas.
Då blir även dom förgiftade?

Sen är det så att det är aldrig frukten eller bäret som besprutas, utan det är blomman vid blomning som besprutas och det är en enorm skillnad!

Så om något man äter har blivit besprutat så sitter inte giftet enbart i skalet, utan om det finns giftrester kvar i plantan så har rötterna sugit upp det överflödiga giftet via jorden och sen spridit ut giftet till hela den färdiga frukten/grönsaken som vi sen äter.

Därför är ekologiskt odlat gränsfall på lite flum, för var går gränsen för hur nära ett annat lantbruk får vara, som besprutar sina grödor?
Sen alla avgasutsläpp som konstant finns i luften och som sen hamnar i jorden som grödorna tar näring ifrån?

Vi köper alltid ekologiskt odlat för vi hoppas på att det är en renare och bättre produkt men det kan lika bra vara så att vi är blåsta på ett försäljningsknep som inte går att motbevisa.

Jag brukar ha torrmaten som en prilla under läppen, bara att portionera ner lite i taget. Toa, nr2, fixas lätt med en liten gren som man kan skrapa med, för återbruk.
Jag torkar av mitt svett och kramar ur den i kåsan, bra för återvinning av salt.
Tror inte jag kan göra mer utan att börja skräpa ner.
Ja, fotspåren borstas försiktigt bort med en gåstav som har en liten gren fäst längst nere på staven.

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.
Jag har också hört något. Men då var det att allt som inte hör hemma i landet eller regionen i naturen får man inte slänga. Som bananer växer inte i Sverige, det fick jag inte slänga i busken. Det kan vara besprutningen eller mikroorganismer som inte hör hemma i flauran. Sen kan man visst slänga kaffesump i marken för det kalkar jorden bättre. Det finns skillnader mellan vad som är vad.

Äter du besprutad frukt (banan och citrus) så sprider du lite kemikalier via skalen. Enstaka skal är lite men aggregerat kan det bli mycket.

/Patrik

Om man nu är så anal när det gäller att inte sprida något i naturen som kan påverka det minsta lilla så hur gör du med ditt urin, bär du med det hem för att inte bidra till övergödning ?
Urin innehåller ca 5-10gram kväve per liter och kväve är ju som bekant ett effektivt gödingmedel som påverkar naturen där det hamnar, dessutom innehåller det andra substanser.

Senast ändrad:
En litet extra varv kring gifter i maten.
Gifter som är förekommande i/på matvaror är typiskt inte farliga för människor, men anpassade för att bekämpa skadedjur eller ogräs i matvarornas produktion eller förvaring.
Det är alltså inte människors hälsa som är i riskzonen vid slarv i naturen, utan växter/djur/mikroorganismers.

Lägger man sedan till att mat kan innehålla växter/insekter/mikroorganismer/smittoämnen som är vid liv, och potentiellt invasiva så klarnar bilden om den möjliga påverkan som matavfall kan ha.
Kanske ett mindre problem i parken eller på badplatsen, men om man rör sig i känsliga relativt ostörda biotoper kan man ju tänka två gånger.

Aktuellt

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!
Ta chansen att vinna startplatser till Göteborgs största trailupplevelse och Merrells nya terränglöpsko Agility Peak 6, perfekt att springa loppet i!

Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt
Inför vår- och sommarsäsongen lanserar flera svenska varumärken nyheter med låg vikt. Utsidans redaktion listar fem favoriter!

10 nordiska adrenalinkickar – från höga toppar till vilda forsar

10 nordiska adrenalinkickar – från höga toppar till vilda forsar
Vill du utmana dig själv, se ut över hisnande stup, forsränna, kamvandra – och uppleva fantastisk natur? Här är tio tips från runt om i Norden!
Gifter som är förekommande i/på matvaror är typiskt inte farliga för människor, men anpassade för att bekämpa skadedjur eller ogräs i matvarornas produktion eller förvaring.
Det är alltså inte människors hälsa som är i riskzonen vid slarv i naturen, utan växter/djur/mikroorganismers.

Lägger man sedan till att mat kan innehålla växter/insekter/mikroorganismer/smittoämnen som är vid liv, och potentiellt invasiva så klarnar bilden om den möjliga påverkan som matavfall kan ha.
Kanske ett mindre problem i parken eller på badplatsen, men om man rör sig i känsliga relativt ostörda biotoper kan man ju tänka två gånger.
Ok, och vad vill du ha sagt med det då?

Ska vi fortsätta kissa och bajsa i Sarek?
Ska vi sluta kasta skal från invasiva frukter?

Om man nu är så himla orolig att man påverkar negativt, hur kan man då ens motivera att åka dit ?

Sedan köper jag att man bör ha Afrikansk Svinpest i bakhuvudet i områden där det finns Vildsvin eller Tamgris.

Senast ändrad:
Ok, och vad vill du ha sagt med det då?

Ska vi fortsätta kissa och bajsa i Sarek?
Ska vi sluta kasta skal från invasiva frukter?
Vad vill jag ha sagt?
Jag vill nog tillföra information till diskussionen helt enkelt.
Förutsätter nog att alla gör sina egna val och väger nyttan med ett visst beteende mot möjliga risker och negativa konsekvenser.
Saknar man intresse för det får man väl nöja sig med att föja regler till punkt och pricka. Där vet jag inte på rak arm vad som gäller i Sarek.

Äntligen ett inlägg där det verkar vara en som är insatt i ämnet! Var hittar man "relativt ostörda isotoper"?
Ge oss exempel på om det är i nationalparker eller var det nu är? Är mycket intresserad av ett utförligt svar!

För att inte tala om eveutalla (eller kanske troliga) medicinrester. Hur påverkar utkissade hormoner från p-piller djuren?
Intressant inlägg för då kan jag meddela att vår honkatt när jag växte upp åt P-piller! hon fick 1 tablett var 14:e dag och hon blev 14 år men dog pga canser som orsakades av P-pillrena som hon fick.....
Hon kissade definitivt ute i naturen under alla 14 år.......Blir det då "kaka på kaka" att sprida hormoner via kiss?

Kan tillägga att P-piller för katter, åtminstone på 70-talet var inte ens i närheten så kontrollerade som P-piller åt människor-kvinnor, så renheten och hormonhalten var troligtvis sisådär.

Vår katt blev inte mer gravid men hon fick ett lynnigt humör sen hon började med P-piller, och det kunde vara allt ifrån väldigt aggressiv till att backa till rumpan till ens hand när man klappade henne och jama ljudligt samtidigt som hon skakade i hela kroppen.

Det finns upplägg för humorinlägg här, men det blir inte bra i den här tråden!

Senast ändrad:

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.