Nedskräpning?

Nja, nu var det en Engelsk teori/test, men vi Svenskar funkar inte så för inget land i världen lär ut i skolan på Svensk nivå att redan på förskolan (jag har 4 åriga barnbarn som har förklarat kretsloppssystemet för mig) att man tar med sitt eget skräp hem! Det är bara i Sverige och Finland som det lärs ut!
Finska polisen har forskat och jag tycker det låter som de trot på teroin

Anedotiskt tycker jag själv mej se exempel på den också, ofta i fallet med överfulla soptunner vid rastplatser eller i andra publika miljöer.

/Patrik

Månadens produkt: Trangia Nest
De nya tallrikarna, skålarna och muggarna packas smidigt och kompakt ihop med Trangias klassiska kök. Ta chansen att vinna och testa serien!
What ? Det står i #3 hur man skall göra !
Tack.

För att bli lite seriös, och inte bara tramsa, så brukar jag ha med mig en soppåse där jag lägger mina sopor från vandringen. Sedan fyller jag den med alla förpackningar och plastpåseskräp som sedan hamnar i en vanlig soptunna någonstans efter vandringen. Kanske hemma.
Det går till förbränning och blir el och fjärrvärme.
Det är det enklaste för mig.
Tyvärr går det inte att sortera plastpåsar och återvinna de separat, så jag är en av de som bidrar till att vi har fossilt i avfallsförbränningen. Det är så avfallssorteringen ser ut nu i Sverige.
Mjuka plastpåsar kan inte sorteras och återvinnas.
Energiåtervinningen från avfall är bra, då man får både el och värme. Med effektiv rökgasrening kan en del av skadliga ämnen tas bort.
Avslutningsvis vill jag säga att det som stör mig mest med sopor på vandringen är synligt toapapper i naturen. Samt en och annan förpackning som lämnats.

Man måste inte slå läger över äggskal och spagetti, utan man kan faktiskt gå 10-20 m eller hela 50 m bort och slå läger där istället. Eller tänker jag fel?

Jag vet ingen som slår läger i stan, så det borde då inte vara något lägerproblem.
Finns många som slår läger i stan. Uteliggare kallas de visst.

Aktuellt

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Snälltåget – på räls till äventyret

Snälltåget – på räls till äventyret
Möt Snälltåget på Outdoor Festival 2026 – som tar dig till friluftsdestinationer i Sverige och Europa. Som festivalbesökare får du 10% rabatt.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!
Ta chansen att vinna startplatser till Göteborgs största trailupplevelse och Merrells nya terränglöpsko Agility Peak 6, perfekt att springa loppet i!

Testa, lär och gör: Aktiviteterna på Outdoor festival

Testa, lär och gör: Aktiviteterna på Outdoor festival
"Äventyrspasset" ger tillgång till aktiviteter, clinics och föredrag över hela festivalområdet. Som Utsidan Plus-medlem får du passet gratis!
Nja, nu var det en Engelsk teori/test, men vi Svenskar funkar inte så för inget land i världen lär ut i skolan på Svensk nivå att redan på förskolan (jag har 4 åriga barnbarn som har förklarat kretsloppssystemet för mig) att man tar med sitt eget skräp hem! Det är bara i Sverige och Finland som det lärs ut!
Har du verkligen koll på alla världens länder? Jag tvivlar.

Klart det är äckligt, men de är vilda och ska inte lyda under människan.

Tycker det mest handlar om att man inte vill se spår av andra människor oavsett det är skräp eller stenar paddlare lämnat efter sig där de tältat. Eller andra typer av spår.

Kommer man till ett ställe med spår av människa, vet man att de även skitit och pissat runtom. Ofta därför jag undviker vindskydd och andra lägerplatser.

Vi har inte luktsinne som hundar som kan lukta sig till andra, så vi använder ögonen istället för att avgöra var det är fräscht.
Spår av människor finns överallt. Nästan all skog i Sverige är kulturskog, det finns vägar och stigar skapade av människor och så vidare.

Ja precis Sverige och Finland lär barnen att hålla rent!
Iinlägg 71 uppfattar jag dej som att teorin inte stämmer i Sveirge men i inlägg 74 verkar du tycka att teorin funkar även i Sverige - eller missförstår jag dej?

Jag tror teroin gäller också i Sverige också, även om vi blivit lärda att bära hem vårt skräp från skogen. Huruvida bära hem skräp lärs ut i andra länder eller inte, det vet jag inte, men skulle ändå tro att det är fler än två länder i norden som lär ut så.

/Patrik

Iinlägg 71 uppfattar jag dej som att teorin inte stämmer i Sveirge men i inlägg 74 verkar du tycka att teorin funkar även i Sverige - eller missförstår jag dej?

Jag tror teroin gäller också i Sverige också, även om vi blivit lärda att bära hem vårt skräp från skogen. Huruvida bära hem skräp lärs ut i andra länder eller inte, det vet jag inte, men skulle ändå tro att det är fler än två länder i norden som lär ut så.

/Patrik
Det är samma art av människor i Storbritannien som i Sverige. 🤪

I denna text hävdas att japanska skolbarn får lära sig att inte skräpa ner.
Här är en annan artikel om skräpplockning av skolbarn i 21 länder.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.