Naturupplevelsen har blivit en inkomstfråga

I såna här diskussioner brukar folk alltid komma med "Även om mitt tält kostar si och så många tusen så blir det bara några kronor per tältnatt". Men grejen är ju att det handlar om likviditet. Även om man har råd med 200 spänn i månaden så kan man kanske inte slänga upp 4800 på en gång utan det tar två år att spara ihop de slantarna.

Det låter som du citerar mig ;)

Och ja, visst har du rätt. Utan likviditet blir alla inköp dyrare.
Men mitt råd brukar inte vara "Köp dyrprylarna vare sig du har råd eller inte" utan snarare "om du inte har råd att köpa det du verkligen vill ha, så satsa istället på det billigaste sättet att kunna göra det du vill."

Så du vill vandra? Du har inte råd med klättermusenjacka, hillebergtält, sovkupé och trerätters på saltoloukta?
Gör då hellre en dagstur med smörgåsar och termoskaffe i närheten.

Du vill övernatta i naturen? Låna, hyr. Köp billigaste prylarna. Se till att det blir av.
 
Vi behöver kanske reflektera igen över trådrubriken och om den skulle ha haft ett frågetecken efter inkomstfråga?
Undersökningen visade att det är höginkomsttagare som kommit ut mer i naturen men orsaken är nog mer outredd.
Att naturupplevelsen sedan skulle ha blivit en inkomstfråga är mer beroende av vad vi definierar som naturupplevelse.
I tider av sociala medier är det lätt hänt att det som inte är flashigt inte är betydelsefullt eller rent utav fel.
Naturupplevelsen kan vara stor både om jag studerar den skira blomman bredvid arbetsplatsens parkering och om jag blickar ut över ensliga fjällvidder i solnedgången.
 
Dyrt att tälta vid STF fjällstugor!

Det kostar 300 kr / person att tälta vid STF fjällstugor (250 kr/pers. för medlemmar).

Vid Abiskojaure fjällstuga finns det ett särskilt kök för tältarna.
- Det är trängt, slitet och mycket mörkt.

Jämfört med det som boende i stuga har till förfogande:
- Stort, ljust, modern design....

 
Tältpriser.Kan ju vara trixigt ifall de enda godtagbara tältplatserna i ett område är de vid stugorna. Tex är det ju inte så många tältplatser om man vill gå från Sitoälvsbron till Aktse och upp på höjden. Nyttjar man ej alls någon form av service så finns ju ingen anledning vara vid stugornas närhet,men kan vara svårt slå upp tält på godtagbar yta längre ifrån ändå.Apropå priserna...
 
Alla ska med

Frågan i tråden borde istället vara, hur ska vi bryta de negativa konsekvenserna av fattigdom.
Oavsett uppmaningen att friluftslivet är till för alla och att naturupplevelsen är gratis, märks rikedomen tydligt.
Det är dyra märkeskläder med den senaste utrustningen.

Ofta startar en berättelse om naturen utifrån den synliga upplevelsen, men övergår snart i ett uttryck som skiktar besökarna enligt inkomst.
Berättelsen blir till ett försvarstal över dyra prylar och resor.

Det inleds med, hur du åkte till friluftsområdet.
Kollektivtrafik eller bil. Vilken typ av bil?
Ofta blir svaret att jag behöver en stor bil med kraftig motor eftersom jag behöver ta mig ut i svårtillgänglig natur.

- Pratar vi om Paris-Dakar rallyt eller grusvägen till ett storstadsnära naturreservat.

Många personer köper ny utrustning inför varje längre friluftsaktivitet.
Försäljningsargumenten är att naturen sliter på kläderna.

- Som om de flesta friluftsmänniskor krälar i grottor.


Tilläggstjänster

Fjällvandring är full av tilläggstjänster. Det är aktiviteter som kostar pengar, ofta mycket pengar.

Helikopteråkning från Nikkaloukta till Kebnekaise fjällstation är en dyr aktivitet.
Flygturen blir (nästan) alltid en upplevelse som måste delas på sociala medier. På sociala medier hyllas helikopterturen. Du har gjort något anmärkningsvärt bra.

Tråden som har sitt ursprung i en undersökning gjord på uppdrag av företaget Lundhags, syftar till att ge fler personer möjligheten att vistas i naturen, oavsett inkomst.

Det innebär att vi bör använda metoden som skolor gör när de låter eleverna beskriva sitt sommarlov.
Eleverna ska beskriva ett särskilt sommarminne genom att använda adjektiv. Berättelsen ska präglas av känslor och naturupplevelser istället för lyxkonsumtion.
Den här metoden innebär en utjämnande faktor för eleverna och skapar en större gemenskap.

Om vi ska utveckla friluftslivet till att omfatta bredare grupper i samhället, behöver vi se över hur naturupplevelsen beskrivs.
 
Senast ändrad:
300 kr för att tälta i fjällen är sjukt. hoppas ingen förutom tyskar och holländare betalar det. Ok om det är en inhängd campingplats med eluttag till varje tält och roomservice - en lite söt same som kommer med gröt och kaffe på morgonen. Kan inte minnas att jag betalade nåt vid kebnekajsestugan? det var väl bara om man ville utnyttja servicehuset och ta thévatten har jag för mig, men det kanske är det de menar - att bara tälta kostar inget eftersom det inte är STF som äger marken
 
Tänkte starta en ny tråd men väntar.
Det gällde de kommentarer kring boende i och omkring STF visavi DNT i Norge 🇳🇴

Vilka erfarenheter har ni kring skillnaderna?

För egen del är jag lyrisk över Norsk friluftskultur, norskarnas organisation DNT som verkar betydligt mer inkluderande än vårt STF.

Som någon skrev, 300kr per person att sätta upp tältet kring en STF stuga, är det någon som vet om de tar avgivit för det i Norge och i så fall vilken nivå på hytte? Obetjent, betjent eller med service?

I min värld är STF på ett sluttande plan på ett vis, på ett annat inte.
 
2013 betalade vi 100kr som medlem för att tälta i saltoluokta vid stf stationen. Tror 2016 betalade vid 150. Och vid 2018 eller 2019 kostade det 200. Idag kostsr det 250kr för medlemmar. Tror billigaste bädden där kostar 400 nånting och då ingår allt som du betalar för tält platsen.

Ganska kraftig ökning för tältplats.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.