Naturupplevelsen har blivit en inkomstfråga

Jämför man svenska förhållanden med Himalaya eller Antarktis så blir det rätt fel. Oftast räcker det med ett simpelt kupoltält från Clas Ohlson svenska sommarfjällen eller skärgården, även om jag själv inte skulle orka kånka runt ett åbäke på 3-4 kg. Vintern är väl en annan sak med snöstorm och grejer.
 
Jag har fått berättat för mig att inga "naturfolk" har något ord för "natur".
När man bor mitt i naturen har man inte så stort behov av att benämna den (naturen) som sådan. Däremot har man stort behov av att förklara hur man tar sig till vissa platser, var det och det växer, var man kan hitta dricksvatten samt att kunna definiera väder, strömmar, distanser, skick på snö och is etc. Benämningar på specifika platser, kännedom om arter och gemensamma benämningar för dessa blir viktigare än att prata om vars och ens upplevelser för nöjes skull. När vi saknar gemensamt språk om dessa begrepp blir det också svårt att förstå sig på naturen. Om du en gång får lära känna en art eller en specifik plats i naturen kan du aldrig mera förhålla dig likgiltig till den. Därför är det bra om folk kommer ut i naturen även om de inte har så stora kunskaper. När man lär sig börjar man bry sig.
 
Naturen uppfanns av en brittisk författare på 1800 talet, bönder behövde inget ord för att vara ute.
Det här var inte så begripligt, vore bra om du ville utveckla det. Vem var det och när? Och vad menade vederbörande? (Redan på 1700-talet föredrog Rousseau naturen framför staden och han var knappast den förste att sätta ord på det.)
 
Senast ändrad:
Det här var inte så begripligt, vore bra om du ville utveckla det. Vem var det och när? Och vad menade vederbörande? (Redan på 1700-talet föredrog Rousseau naturen framför staden och han var knappast den förste att sätta ord på det.)
"tillbaka till naturen" avsåg inte att vända tillbaks till den fysiska naturen utan till ett mer naturligt förhållningssätt/beteende... om nu inte minnet sviker mig
 
"tillbaka till naturen" avsåg inte att vända tillbaks till den fysiska naturen utan till ett mer naturligt förhållningssätt/beteende... om nu inte minnet sviker mig
Kan så vara, men själva distinktionen mellan natur och landsbygd kontra civilisation och stad måste ha en lång historia och kan knappast vara en sentida uppfinning. Sedan är det intressant vad man under historiens gång lagt in i begreppet "natur", vad det står för. Det har skiftat, även bland tänkare som levde samtidigt. Även begreppet "friluftsliv" har säkert en historia även om det exakta ordet kanske är sentida. Lausvik nämnde Linné. Han gick ju över fjället mellan Kvikkjokk och Norge 1732. Det måste man kalla både friluftsliv och fjällvandring trots att de orden (med nutida betydelser) inte var uppfunna. Och Linnés överväldigande upplevelse av naturen kring Vállevárre skildrade han i ordalag som är välkända.
 
Framförallt behöver ni bli av med pengar så är det ni som investerar tungt för en långpromenad så är ingen skada skedd. Sedan kan ni ju lägga upp bilder av den uppklädda familjen på instagram.
Nu växte jag inte upp i fattigdom. Far var läkare och själv är jag advokat, Däremot var uppväxten befriande fri från status och prylskryt och även om jag nu håller svälten från dörren så är jag en billig typ som klär mig så, särskilt när jag ska ut och fiska eller lufsa. De sämsta jeansen duger fortfarande gott och det enda persedlar jag lägger någon krona extra på är i så fall de jag har på fötterna. Å andra sidan så fiskade jag nyss fem dagar på raken i badtofflor...
Och fiskespöt tillverkade du på plats? En pinne med snöre och säkerhetesnål?

många storfiskare verkar lägga rätt mycket pengar på själva fiskeutrustningen, då det är det som huvudintresset och inte kläderna.
 
Men du kan fortfarande fiska utan att lägga ut en massa pengar. Det är väl inte det som diskussionen handlar om. Att köpa en metrev till varje unge eller att utrusta dem med kvalitetskängor och skaffa bra tält till hela familjen är trots allt en viss skillnad.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.