Naturupplevelsen har blivit en inkomstfråga

Absolut spelar det roll, du kan komma med 1000 anledningar som rättfärdigar billig skit. men att 10 tält blåste sönder och ett tält inte gjorde det i detta fallet beror inte på att det enbart var jag som satte upp mitt tält riktigt.
Sönder är en annan sak och om det var vad du menade så hade det underlättar förståelsen av ditt inlägg om du skrivit det. Men nu förstår jag. Varför jag skulle behöva eller ha intresse av att komma med 1000 anledningar som rättfärdigar billig skit är en annan sak jag inte begriper, men du kan säkert förklara det också? Annars tycks vi vara överens om att avgörande för om ett tält står upp i vinden är hur pass sakkunnigt det är rest och om det sedan klarar vinden beror på dess kvalitet som i viss mån är avhängig av priset.

Puss!:love:
 
PussPuss

Jag tror att folk köper saker och tänker att detta gör jag inte så ofta, eller det finns bättre saker att lägga pengarna på, eller man har inte pengar men vill göra en specifik sak ändå.
Brist på respekt för naturen och vad lite väder kan ställa till med.

Mitt problem är när den "kostnadsmedvetna" förstör eller sätter andra i fara, och dränerar andras resurser pga deras egna snålhet. som lätt hade kunnat elimineras genom att köpa riktiga grejor, gjorda för ändamålet.

Jag tar med mig mkt extra för andras skull om olyckan skulle vara framme, lagningskitt för alla typer av tältdukar och liggunderlag, packningar till kök och vattenrening. sjukvårdskitt med allt, ink nål & tråd, skalpell.

Men går det åt helvete för någon med decathlon-grejor så får han sova med ett platt tält med tältduken fladdrandes i ansiktet. Går det åt helvete för någon som har rätt grejor så blir han inbjuden i mitt tält.
 
PussPuss

Jag tror att folk köper saker och tänker att detta gör jag inte så ofta, eller det finns bättre saker att lägga pengarna på, eller man har inte pengar men vill göra en specifik sak ändå.
Brist på respekt för naturen och vad lite väder kan ställa till med.

Mitt problem är när den "kostnadsmedvetna" förstör eller sätter andra i fara, och dränerar andras resurser pga deras egna snålhet. som lätt hade kunnat elimineras genom att köpa riktiga grejor, gjorda för ändamålet.

Jag tar med mig mkt extra för andras skull om olyckan skulle vara framme, lagningskitt för alla typer av tältdukar och liggunderlag, packningar till kök och vattenrening. sjukvårdskitt med allt, ink nål & tråd, skalpell.

Men går det åt helvete för någon med decathlon-grejor så får han sova med ett platt tält med tältduken fladdrandes i ansiktet. Går det åt helvete för någon som har rätt grejor så blir han inbjuden i mitt tält.
Låt oss hoppas att det inte går åt helvete för dig så att du tvingas söka skydd i någons jävla lågpristält.
 
Tänk på att när vi vandrar Jämtlandstriangeln och slår upp Hillebergstälten utanför Sylarnas fjällstation i Juli så finns det faktiskt tält som har bättre renomme vid arktiska expeditioner. ;)

Svalbard High 3 Camp | Helsport

I bland blir det nästan lite väl mycket matrialsport det här med fjällvandring.
 
Man får helt enkelt fråga Fiddan innan man köper så att det blir rätt och riktigt, det är den enda lösningen jag kan se.
 
Vad är du ute efter?

Finns inga "riktiga grejor"...
Alla är vi olika, vilket innebär olika krav på komfort, bekvämlighet, styrka, uthållighet, tålighet, tåla värme/kyla, och en hel rad med massa andra kriterier för att vi själva ska trivas på fjället.

Din åsikt, är INTE den rätta (eller ens den enda åsikten och vad som är "riktiga grejor").
Vad du tycker är rätt eller fel, finns det hur många som helst som kommer säga att du har fel.
Så gör dig själv en tjänst och sluta låtsas som att du är bättre än nån annan.
 
Fråga istället en mer sympatisk människa.


Vad är det ni lipar över?
Jag har tagit ett exempel från verkligheten sedan diskuterar vi rent hypotetiskt.
Liksom vem har inte dömt ut Everestexpeditioner med folk från en viss sida berget som varken går upp rätt förberedda eller med rätt utrustning och förstör/sätter andra i fara?

Vill ni ha med er folk på era turer med fel/undermålig utrustning?
 
Vad är det ni lipar över?
Jag har tagit ett exempel från verkligheten sedan diskuterar vi rent hypotetiskt.
Liksom vem har inte dömt ut Everestexpeditioner med folk från en viss sida berget som varken går upp rätt förberedda eller med rätt utrustning och förstör/sätter andra i fara?

Vill ni ha med er folk på era turer med fel/undermålig utrustning?
Problemet som jag ser det var att du framförde dina åsikter på ett sätt som kan framstå som väldigt elitistiskt
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.