Naturupplevelsen har blivit en inkomstfråga

300 kr för att tälta i fjällen är sjukt. hoppas ingen förutom tyskar och holländare betalar det.
Det är sjukt, men jag är varken tysk eller holländare och gjorde det i somras. Då fick vi sitta i köket på obegränsad tid och prata med våra stugboende vandringskamrater, för stugvärden var sjysst och stugan var full, och det kändes dumsnålt att gå tillbaka en halv kilometer upp i skogen för att slå upp tältet utanför området i regnet mitt i natten. 250 betalade vi.
 
Är det inte för tillgången till kök och serviceutrymmen man betalar den avgiften eller är det bara för att få sätta upp tältet inom en radie från en fjällstationen ?
 
Som jag förstått det så är det tillgången till serviceutrymmen (kök, toalett, bastu etc.) du betalar för.

Med tanke på att en del av de stationer vi talar om ligger otillgänglig till så ser jag inte att kostnaden är oresonlig. Det kostar en del att driva ställena. De pengarna måste komma in på ett eller annat sätt.

Om man inte vill betala så är det nästan alltid möjligt att hitta alternativa tältplatser som är gratis. Jag har hittills aldrig betalat för att tälta i de Svenska fjällen.
 
Vi behöver kanske reflektera igen över trådrubriken och om den skulle ha haft ett frågetecken efter inkomstfråga?
Undersökningen visade att det är höginkomsttagare som kommit ut mer i naturen men orsaken är nog mer outredd.
Tja, så här skrev jag för 10 sidor sedan...
Synnerligen missvisande rubrik, vilket också återspeglas av den helt snedvridna diskussionen i den här tråden (där det är övertydligt att endast ett fåtal personer faktiskt läst den länkade artikeln...). I undersökningen framgår ju tydligt att det INTE är höga kostnader som hindrar låginkomsttagare från att komma ut i naturen, utan att det är sådant som sociala sammanhang och traditioner som saknas.
Men eftersom ingen läste mer än rubriken så blev det istället ännu en tråd på temat "allt i fjällen är så dyrt och det är STF-s fel". Whatever.

Dock kan man framföra följande:

1. Allt i fjällen ÄR dyrt, vilket är en naturlig konsekvens av att allt från colaflaskor till tomförpackningar måste bäras eller flygas in/ut. Det är inget som man kan ha synpunkter på. Däremot kan man ha olika åsikter om VEM som ska stå för kostnaden: vandraren själv, skattemedel, STF, Joakim von Anka... det vore kanske bra om man ibland kunde starta diskussionen i den ändan, istället för att förfasas kring höga priser.

2. "Friluftsliv" är inte det samma som "fjälliv". Fjällsemester är friluftsliv deluxe. Det finns mängder av naturområden som ligger 200m från en busshållplats.
 
1. Allt i fjällen ÄR dyrt, vilket är en naturlig konsekvens av att allt från colaflaskor till tomförpackningar måste bäras eller flygas in/ut. Det är inget som man kan ha synpunkter på.
Sant. Lik förbaskat bokade jag och sambon nyligen en 6-bädds stuga med bra standard billigare per dygn än ett förhållandevis spartanskt tvåbäddsrum på närliggande STF fjällstation med toa och dusch i korridoren, dit det går fin landsväg och inget behöver flygas.
Jag vet inte riktigt vad jag vill säga med det... mer än att jag upplever STF som litet dyrt. ;)
(Och nej, jämförelsen är inte riktigt rättvis eftersom STF förstås har personalkostnader. Men prisskillnaden i kronor är ju vad jag i slutänden tar ställning till.)
 
Är det inte för tillgången till kök och serviceutrymmen man betalar den avgiften eller är det bara för att få sätta upp tältet inom en radie från en fjällstationen ?
Ja, det är det, men det är tidsbegränsning i köket, åtminstone nu under corona för att det inte ska bli för fullt kanske?
 
1. Allt i fjällen ÄR dyrt, vilket är en naturlig konsekvens av att allt från colaflaskor till tomförpackningar måste bäras eller flygas in/ut.

Nu pratar vi väl om marken att ställa ett tält på? Den brukar inte behöva flyttas dit utan finns redan på plats.

Hur mycket saker behöver transporteras in egentligen? Ska fler än de som köper det som transporterats in betala för det?

Det verkar ju inte rimligt att nån som bara vill sätta upp ett tält ska behöva betala pengar för att andra ska kunna köpa en flaska champagne?
 
Kan det vara så att dyra investeringar i restauranger och inredningar (reflekterar över minne av Sylstationen 2018) inte bär sina egna kostnader utan dessa spiller över på tältarnas avgifter liksom ökande over-headkostnader centralt i STF riskerar göra?
Fjällturismen i sin start var exklusiv och där är vi kanske tillbaks?
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...