Naturkompaniets Marginaler

Hur mycket får en butik lägga på sitt inköpspris från en leverantör. vad är rimligt och vem avgör det?
JH

flanell
Vad menar du att man ska göra då ? Skriva protestlista ?
Det enda du som konsument kan göra är att sluta handla där .

Självklart är jag medveten om jag inte i någon större utsträckning kan påverka hur naturkompaniet väljer att sätta sina vinstmarginaler. Men precis som när det gäller avgiftsbeläggning av längdåkningsspår, hurvida ett långt knivblad är bättre än en kort kan man väl även när det gäller detta ämne torgföra sin åsikt.

Även om man inte är proffesionell inköpare, omsätter flera miljoner och har super tighta band med sina leverantörer, måste jag säga att jag som privatperson ändå är mån om en bra kontakt med dom som säljer de prylar man behöver, rätt person bakom disken på mekonomen kan spara mig timmar i garaget, en ärlig tjej på MQ säljer inte på mig byxor som sitter som en potatissäck. Att ibland få göra en riktigt bra affär, hitta ett rejält rea fynd eller vad det är, ger lite av en gut-feeling.

Att diskutera avsaknaden av en lika bra leverantör inom detta intresseområde, ser jag med bakgrund av det, som ganska naturligt.

Man kan väl få vädra sina åsikter, det är ju det såna här forum finns till för..

Exakt!


Det avgör kunderna.

Jag kollade lite snabbt på vilken lönsamhet sport- och friluftsbutiker har.
Det verkar som att Naturkompaniet ligger en bra bit ovanför till exempel Addnature, Getout, Stadium och Intersport (som alla ligger på några få procents vinst).

Det var det jag hade en känsla av.

Men för 17, dom hâller väl inte pâ med välgörenhet.
När jag har gör nâgot för att dra in ett par spänn sâ satsar jag pâ att maximera min vinst.

Visst kan man göra så. Men man ska ju ha klart för sig att när man hela tiden försöker maximera vinsten kan kunden uppleva en lite fadd eftersmak i munnen. Det blir liksom inget roligt att fortsätta göra affärer i hop.

Nej grejorna är faktiskt billiga, i förhållande till hur lång tid du behöver jobba för dem.....jämfört med förr.

Det är ju en annan diskussion, men jag håller med dig. På så vis kan man ju skatta sig lycklig att man lyckats pricka in att leva i en tid där det mesta faktiskt kostat lika mycket, eller blivit billigare och billigare, under flera decenier.
 
Jag vet inte om det är så klokt att försöka kommentera alla de olika frågor som dykt upp i den här tråden eller om jag är lämpligast att göra det men som anställd på Naturkompaniet (Butikschef i Malmö) vill jag försöka förklara min personliga syn på mitt företag och den bransch vi verkar i.

Det blir en liten uppsats men jag vill inte förenkla för mycket och har väl samlat på mig en stark lust under lång tid att bemöta de här som ser Naturkompaniet som stora och stygga.

Först och främst tycker jag att det är jättetråkigt att vissa medlemmar här har haft en negativ upplevelse av våra butiker och personal. Ge oss en chans till! Vi försöker verkligen bli bättre varje dag.

Naturkompaniet har en unik position på den svenska marknaden för utrustning och kläder för uteliv och resa. Vi är en landsomfattande kedja av små och mellanstora butiker. Inom vår bransch är vi störst. Vår bransch är dock pytteliten jämfört med sportbranchen i stort. Vi hamnar därför mellan den lilla, lilla specialistbutiken och de stora kedjorna (som Stadium eller för all del Claes Ohlsson.)

Våra butiker ligger nästan alltid centralt där männsiskor bor och arbetar. Vi gillar cityhandel och vill helst undvika konsumtion som är helt bilberoende.

Vi vill ha ett sortiment som passar många. Både herrar, damer och barn. Oavsett om du är nybörjare eller van utelivsmänniska. Och för många olika aktiviteter. Vi tror på bra grejor från bra varumärken och hoppas alla ska hitta något som passar ens behov och plånbok. I våra butiker hittar du ett otroligt mycket bredare sortiment inom vårt segment än du hittar på Jula, Stadium etc. Jag tycker att vi dessutom har spetsprodukter som matchar de allra flesta rena specialistbutiker. Vi jobbar aktivt med att se till att de grejor vi säljer är justa mot miljön och de som tillverkat dem. Vi har varit och är väldigt viktiga för nya små och stora företag som vill nå ut på den svenska marknaden med sina varor. Detta breda, breda sortiment försöker vi alltid att ha i lager i våra butiker. Dagligen får dessutom kunder hjälp med beställningar av andra färger, storlekar eller modeller från våra leverantörer.

Vi har en engagerad och kunnig personal. Vi tror på personlig service och vill inte bli ett snabbköp där kunden får klara sig själv. Vi har inga säljbonusar i personalen och butikerna och kedjan drivs utifrån långsiktiga mål och inte efter kortsiktig vinst. Just därför kan kundens behov styra det vi säljer. Och därför har vi väldigt många nöjda kunder (även bland folk som hänger på Utsidan.se).

Vi tycker vi har en roll som inspiratörer och utbildare och det är en viktig del av våra event, kataloger, hemsida etc.

Även om vi försöker så förstår jag att våra butiker och sortiment inte passar alla. Den lilla specialistbutiken har sin roll och är viktig även för Naturkompaniet då de bidrar till att visa konsumenterna att bra utrustning är viktig. De stora kedjorna är perfekta för de som vill hitta enstaka volymprodukter till billig peng. En del föredrar att jaga lägre priser hos svenska eller utländska internetbutiker och tycker inte att utprovning/service i en lokal butik är viktig.

Jag tycker att diskussioner/spekulationer om enskilda prissättningar blir skev om man inte tar hänsyn till det jag skrivit ovan. Vi kan inte ta ut överpriser därför då försvinner våra kunder till konkurrenter (eller i värsta fall lägger pengarna på en ny tv iställer för på ett nytt tält. Vi konkurrerar ju även med andra branscher)

Att en klok människa som Martin Nordesjö kan dra slutsatsen att vår lönsamhet beror på överpriser är lite konstigt. Lönsamhet måste dels hållas över tid för att ett företag skall överleva och utvecklas. Bra år ska ge trygghet under dåliga år. Naturkompaniet har under några år varit väldigt duktiga på att vara kostnadsmedvetna, hitta rätt sortiment/volymer i inköpsarbetet och varit duktiga på att ta hand om nya och gamla kunder. Det ger lönsamhet. Att andra butiker inte når samma lönsamhet kan ju bero på att de misslyckats där vi lyckats snarare än att de varit vänliga nog att avstå vinst till sina kunder.

Återigen en ursäkt för ett mycket långt inlägg men det har drivits fram av en genuin vilja att förklara min syn på företaget jag jobbar på och inte att påtvinga någon en predikan. Ibland kan jag inte låta saker stå oemotsagda.
 
Först en eloge till modet att ge sig in i detta, det är modigt. klokt? jag vet inte

Jag har i det närmaste övergett NK då jag upplevt att jag får bättre service på andra ställen. droppen för mig var en situation där jag skulle ha nya kängor. jag kunde få dem på annat ställe med en veckas väntan. hamnade på en naturkompanietbutik som hade rätt storlek, men 200 kr dyrare. jag sa "sätt ner dem 20 kr och jag tar dem, annars väntar jag på den andra butiken" och fick svaret "vi förhandlar aldrig". Kanske en svensk attityd, men det var det som fick mig att inte gå tillbaka.

Christian
 
Visst kan man göra så. Men man ska ju ha klart för sig att när man hela tiden försöker maximera vinsten kan kunden uppleva en lite fadd eftersmak i munnen. Det blir liksom inget roligt att fortsätta göra affärer i hop.
.

Men det är inte att maximera vinsten. Maximera vinsten gör man genom att ta ut vad som går och ändå ha ett hållbart affärssystem. "marknaden" säger ifrån när man tagit i för mycket.
 
Jag har i det närmaste övergett NK då jag upplevt att jag får bättre service på andra ställen. droppen för mig var en situation där jag skulle ha nya kängor. jag kunde få dem på annat ställe med en veckas väntan. hamnade på en naturkompanietbutik som hade rätt storlek, men 200 kr dyrare. jag sa "sätt ner dem 20 kr och jag tar dem, annars väntar jag på den andra butiken" och fick svaret "vi förhandlar aldrig". Kanske en svensk attityd, men det var det som fick mig att inte gå tillbaka.

Christian

Ärligt talat - att inte få pruta i en butik är IMHO inte detsamma som dålig service.

Uffe
 
Vill också framföra en eloge och ett tack till Björn för att du så utförligt gav er syn på det vi berört i tråden.

Mycket av det du tar upp i ditt inlägg har jag också fått tagit del av och satt värde på.

Självklart ska ni ha betalt för en högre servicegrad, breda sortiment och lättilgänglighet. Inget snack om saken.

Det jag störde mig på och som tyvärr inte ditt inlägg kan ändra på är att det ganska ofta drar iväg lite för mycket. Mervärdet man får står inte riktigt i proportion till att man ofta får hosta upp ganska många fler hundringar. Sen tycker jag nog att ni är så stora, och i vissa segmenten dominerande, att man någon gång skulle kunna mötas av något erbjudande som verkligen är rejält atraktivt.

Men jag har redan sagt så mycket i den här tråden, så jag ska inte ta ännu mer utrymme, utan avslutar med att konstatera att det trots allt är bra att ni finns och sen önskar jag er lycka till i framtiden.
 
Om konsten att pruta även på Naturkompaniet

Min kamrat med rötter i ME är en suverän prutare. Senast jag handlade en FR produkt som present till någon och fick mina 10%, tittade han på kängor. Inte FR märket, han frågade efter priset, expediten talade om att det stod på lådan, min vän vände och vred på kängorna, fann en minimal repa under sulan visade den för säljaren, i den andra kängan hittade han en 3 mm stor fläck på tungan även den visade han för säljaren, min vän sa -25% eller vi går, expediten gick till butikschefen och de viskade, min kamrat fick 20% avslag..........
 
Jag fick också rabatt på ett par kängor (tror det var 15%) samt gratis vax och silikonolja (till lundhags), så det där att man inte kan göra något åt priset måste vart en lokal företeelse.
 
Du räknar fel.

Om en vara kostar 80 kr och så lägger man på oms, 25%, så blird et 80+20=100 kr, då är momsen 20% av slutpriset.

Christian

Klar att det blir fel om vi räknar från olika håll men ovanpå priset är normalmomsen 1/4, oavsett hur mycket skatt det krävdes för att få ihop de pengarna........
Svensken lär arbeta till oktober för staten........och kommunen samt landstinget.......
 
Att en klok människa som Martin Nordesjö kan dra slutsatsen att vår lönsamhet beror på överpriser är lite konstigt.

Hoppsan - då var jag otydlig.
Som du säkert såg efterlyste jag hela tiden bevis från dem som hävdade att ni var onda och dyra. Ingen kunde ge mig några sådana, så fick jag leta upp dem dem själv. Då var det möjligtvis lönsamheten jag kunde presentera som förslag på er ondska :)

I en mer nyanserad diskussion är det lätt att hitta andra faktorer som ligger bakom lönsamheten - till exempel en sån sak att Naturkompaniets organisationsstorlek ger skalfördelar och att man har betydligt längre vana av branschen än de flesta konkurrenter. Jag unnar såklart Naturkompaniet att tjäna pengar, och min enda farhåga är såklart att Fenix dominans i såväl återförsäljar- som produktionsledet kan ställa till det för kunderna.
Prismässigt ligger ni väl ungefär där tillverkarnas listpriser ligger. Inget konstigt med det.

Naturkompaniet service och kunnighet har jag personligen inga större problem med, åtminstone inte större problem än med andra butiker. När man tycker att man vet bäst själv ställer man ju högre krav på personalens kunnighet än man kan förvänta sig att någon butik kan ställa upp med. ;)

Hur som helst, för att vara tydlig i sakfrågan:
Min åsikt är alltså fortfarande att det skiljer alldeles för lite i priser mellan olika återförsäljare av friluftsprylar, inte för mycket.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kallefs Naturkompaniets hemsida länkar till Primus. Butiker och leverantörer 8

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.